AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #1 Skrevet 8. april 2014 Jeg lurer på hvordan man går frem for å få utvidet rett til egenmeldinger på grunn av kronisk sykdom? KOntakter jeg fastlegen og sier at jeg trenger det? Anonymous poster hash: c976e...379
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #2 Skrevet 8. april 2014 Jeg lurer på hvordan man går frem for å få utvidet rett til egenmeldinger på grunn av kronisk sykdom? KOntakter jeg fastlegen og sier at jeg trenger det? Anonymous poster hash: c976e...379 Er det ikke arbeidsgiver som må fylle ut søknadsskjema? Anonymous poster hash: ff631...180
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #3 Skrevet 8. april 2014 Jeg har kronisk sykdom med til tider mye fravær, men utvidet rett til egenmeldinger får jeg ikke. Anonymous poster hash: 854dc...48a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #4 Skrevet 8. april 2014 Fant dette: "Kronisk sykdom gir ikke rett til utvidet egenmelding ved fravær fra jobb. Det er anledning til å søke fritak for arbeidsgiverperioden, slik at NAV betaler sykepenger fra første fraværsdag." http://www.revmatiker.no/diagnoser/sp%C3%B8rsm%C3%A5l-og-svar?vis=3266 Anonymous poster hash: 854dc...48a 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #5 Skrevet 8. april 2014 Hvorfor står "utvidet rett kronisk sykdom" da på egenmeldingsskjemaet man fyller ut på jobben som et eget punkt, dersom man ikke får det? Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg kan risikere å være borte lenger enn de tildelte egenmeldingsdagene. Det er ikke i dagesvis, men toppen to-tre dager av gangen. Opplever at sjefen ikke alltid tror på meg når jeg ringer inn syk, da det skjer med jevne mellomrom. Fraværet har aldri vært noe annet enn min kroniske sykdom, og det er synd at sjefen min ikke tror meg. Samtidig hadde det vært godt å fått flere egenmeldingsdager, da jeg ikke har råd til å tape penger -og jeg kan ikke være borte fra jobb om jeg ikke får egenmelding.. Anonymous poster hash: c976e...379
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #6 Skrevet 8. april 2014 Sykemelding? Anonymous poster hash: 854dc...48a
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Det er arbeidsgiver som kan gi utvidet rett til egenmelding. Dette ble feks gjort av mange i forbindelse med den såkalte svineinfluensa-epidemien. Det er ikke folketrygden. Folketrygden, ved NAV, kan evt innvilge fritak for arbeidsgiverperioden, slik at aebeidsgiver ikke belastes. Du kan gjerne fylle inn skjema sammen med leder, samt fraværsoversikt. Ta så med skjema til legen -eller omvendt! NAV bedømmer om diagnose og fravær kvalifiserer.Anonymous poster hash: ea94b...4a2 2
Glitnir Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Riktig som det sies over - det er snakk om fritak for arbeidsgiverperioden, og har ingenting med ekstra egenmeldinger å gjøre. Og har du ikke egenmeldingsrett så må du selvsagt skaffe sykmelding, og får penger iht den. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #9 Skrevet 9. april 2014 Dere bruker kanskje samme skjemaet for egenmelding ved barns sykdom? Det er det mange bedrifter som gjør. Og der kan det gis flere dager og for eldre barn ved kronisk sykdom hos barnet. Regner med at det er dette som er grunnen at det står på skjemaet hos dere. Ellers er det rett som en annen skriver over her. Du kan søke om at arbeidsgiver fritas for utbetaling av sykepenger i arbeidsgiverperioden om du har kronisk sykdom som ofte fører til kortere fravær. Dette er det legen din som må dokumentere. Anonymous poster hash: a3ed3...9f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå