Gå til innhold

Den nye operaen

Gjest anonym

Er du for bygging av ny opera?  

1 stemme

1. 1. Er du for bygging av ny opera?

• Ja
      12
    • Ja, men ikke i Oslo
      0
    • Nei
      17

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hørte på nyhetene i helgen at nå skal bygging av ny opera vedtas. Byggverket vil koste de norske skattebetalere milliarder. Operaen i Sydney trukket fram som et "forbilde", og det ble pekt på at et tilsvarende operahus vil gi rom for mange kulturelle aktiviteter og også være en turist-attraksjon.

Men dette blir først og fremst tilbud for Oslo & omegn. Hvilken glede har f.ex. trøndere av Opera i Oslo? Får de noe mer kulturtilbud? Kommer det flere turister dit?

Derfor mener jeg det er galt at vi alle skal være med å betale for den nye operaen. Det er mange oppgaver i Norge som burde vært løst før man bygger luksuskultur for - tja - hvor mange personer fra Norge har både råd & lyst til å besøke opera-oppsetninger jevnlig mon tro?

Jeg har ihvertfall ikke råd til å reise ens ærend til Oslo og betale overnatting og billett (tilsammen kanskje rundt 4000 kr) for å se en operaoppsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemte NEI, av den enkle grunn dette blir kun et tilbud for byfolk med mye penger (IGJENN!!).

Dessuten så har vi mye annet å bruke pengene på som er mer fornuftig

Nullet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemte også nei!

Samme grunnlag som Nullet!

Tror heller ikke norge er eller kommer til å bli noe utpreget "opera-land", hvor turister kommer langveis fra for å se vårt operahus og bruke Operaen. Kanskje den ville blitt noe man dro å så på, men det er da ikke det di tjener pengene på?

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor vi ikke kan bruke en brøkdel av pengene på å pusse opp/modernisere den Operaen vi allerede har? Men så kommer jeg mest sannsynelig aldri til å bruke verken tid eller penger på Opera heller.

(Og nei, jeg tror ikke det kommer til å komme særlig mange andre en Oslo tilgode! Tror ikke mange fra distriktene velger operaferie i Oslo dersom de først skal punge ut med masse penger. tror heller ikke at de som evt. kommer på ferie til opera-oslo reiser mye til Trondheim eller tromsø... så dette kommer til å bli for rike osloinger tror jeg og!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤_Fairytale_¤

Det går an å bruke pengene LITT mer fornuftig synes jeg! For det første, er skolene i Norge så ELENDIGE... Dårlig luft, ovnene virker ikke på vinteren, skolen hadde ikke råd til sensorer slik at 10 klasse fikk tatt muntlig eksamen, dårlig skolemateriell osv. DETTE er noe man kan kunne brukt penger på - ikke til den nye operaen og heller ikke bruke de på å plante blomster i en rundkjøring. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke opp avstemningsboksen, men svarer JAAAA!

Etter hva jeg har hørt er det, selv om det er mange penger, en dråpe i havet når det gjelder et norskt statsbudsjett. Men det har jeg altså bare hørt, skal ikke banne på det.

Derimot hadde jeg syntes det var flott om Bjørvikaområdet hadde blitt et pent og koselig område med kanskje cafeer osv. for både operaelskere og andre. Mange turister som skal rundt i landet kommer en tur innom Oslo, og da hadde det vært flott om landets hovedstad kunne vært litt mer av en perle, spesielt langs vannet.

Det er klart ikke alle har glede av en opera, men det er mye mine skattepenger går til som jeg verken har bruk for eller glede av, slik er det bare.

Og vær så snill å slutt med dette maset om at det bare er folk med for mye tid og penger som går i operaen, jeg har selv gått jevnlig mens jeg studerte fulltid og jobbet ved siden av for å få endene til å møtes. Kanskje noen av dere burde tatt dere en tur, det kan godt være dere ville blitt gledelig overrasket.

Fotball er gørr, opera er nyyyydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stemte ikke (fikk det ikke til), men jeg er uten tvil FOR en ny opera. Den gamle er ikke brukbar. Jeg synes det er viktig at vi har gode kulturtilbud i Norge, og vi mangler faktisk et ordentlig operahus!

Er enig i at Norge trenger noe å være stolt av, noe som lyser opp hovedstaden litt... synes et operahus hadde vært toppers!

Og pengene som evt skal brukes på operahus hadde vel uansett ikke gått til skoler. Jeg synes Norge bør ta seg råd til begge deler... og det ene utelukker ikke det andre...!

Skattepengene våre går til mye som ikke akkurat vi får nytte av, akkurat som Klips sier. Det er sånn det er, vi benytter oss sikkert også av andres skattepenger (som de ikke får nytte av). Det er sånn samfunnet fungerer.

Jeg går også i operaen. Jeg er sytten år, og har LAV inntekt (går på skole). Det er tull å si at det er bare rikinger som har råd til å gå i operaen... de som interesserer seg for det, har råd. Til dette, akkurat som alle andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som en liten digresjon.

Vi har råd til å bygge operahus i hovedstaden, men regjeringa har ikke en gang diskutert om å sponse ADSL på landsbygda. Det hadde vært et løft for det norske folk det!

Nei, vi har mye annet å bruke penger på enn fintfolket i byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva koster en operabillett, da? (I tillegg til de 4000 kr det koster tur/retur Oslo m/overnatting) Og hvor ofte kan man egentlig som student tillate seg slike utgifter?

4000 kr er hele budsjettet mitt til ferietur (for en person). Tror ikke jeg kan bruke dem opp på noen timers opplevelse i operaen.

De som tar 4-5 slike utflukter i året, de har ubetinget god råd (evt. svært dårlig økonomisk sans), samme hva de sier selv.

Mens Oslo-boere klager fordi den 4-felts motorveien ikke blir utvidet fort nok til 6 felter, må distriksnorge nøye seg med 1-felts veier som ikke engang tåler akseltrykket av lastebilene næringslivet der er avhengige av. Dette gjelder t.o.m. på veier som har ekstrem trafikkbelsastning i forhold til veistandarden. Og så blir det satt av en haug med milliarder til en opera? Hvor er logikken?

P.s. Beklager digresjonen. Jeg kunne ikke dy meg... Skjønner jo at det er forskjellige budsjetter, men skjønner ikke hvorfor nødvendige løft rundt om kring i landet ikke blir iverksatt, mens det nesten ikke stilles spørsmål når et operabygg som oppfattes om unødvendig luksus for de få blir foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Kid-a

Bare så det er sagt (nok en gang): Vi får ikke alle personlig nytte av skattepengene vi betaler. Men det er nu engang slik samfunnet vårt er organisert.

Hadde det vært seg slik at pengene som eventuellt brukes på dette omstridte byggverket isteden ble brukt på oppussing av nedslitte skoler eller på nye sykehus, hadde mange, mange fler vært imot bygging av nytt operahus. Men vi VET at pengene uansett ville gått til kulturelle formål, og da mener jeg at operahus er en god prioritet. Basta.

Det er ikke dermed sagt at pengene er riktig disponert. Kanskje mange av de pengene som brukes på ny opera burde vært brukt på skoler eller veier, men det er altså ikke et aktuelt alternativ.

Jeg har en inntekt på ca tusen kroner/mnd, som skal holde til buss, billetter, klær, skolemat og annet fjas. Jeg har altså ikke spesiellt god råd, men jeg disponerer mine penger på en måte så jeg har råd til å gå i operaen, på andre konserter eller på teater forholdsvis ofte. Selvfølgelig er det dyrt for folk som har lang reisevei... antakeligvis burde staten være flinkere til å bygge ut også i andre byer og bygder.

Kid-a (fortsatt for bygging av ny opera)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en operabillett koster nå ca. 150,- kroner, hvis du har studentrabatt (300-350 ellers). så for studenter blir det ikke stort dyrere enn kino. hvis du bor i Oslo da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Gjest Anonymous

Den nye operaen er rett og slett latterlig. Norge kommer aldri til å få en slik kultur at det er mange som kommer til å gå i opraen. Der for stemte jeg "NEI", fordi jeg synes det er helt hårreisende at det skal brukes så mye penger på en så liten gruppe mennesker. Det er masse andre ting vi heller burde bruke penger på !

Hvis vi på død og liv er nødt til å ha en opera så kunne de heller ha utbedret Vestbanen :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

:evil: HVA FOR SLAGS DEMOKRATI ER DETTE spør det norske folk som må betale for dette kalaset,(minner on gardermoen og det nye rikshospitalet kutrt i forsvaret vegvesenet alle med vanvittige sprekk i kalkyler,og så er det så lett da å bomme litt da med vores felles penger da,for det er mer å hente.Er det ikke snart på tide vi tar oss samen og stiller disse inkompetente skolerte og komplett ubrukelige elementer noen krav og se hva di presterer ellers er det avsked på dagen,slik er andres hverdag kan du ikke stå inne for dine timer på jobb kan du heller ikke fakturere dem.Det er mine betingelser kurs avspasering seminar etterutdaning flexi arbeidstid ja dream on det er bare for dere i offentlig sektor som er på en egotripp.Dere skulle prøvd litt realitet på kroppen mer en bare en dag og ikke minst det ansvar det er å si jatil en kunde det er for oss som skal leve av det ingen lek vi må stå inne for det vi sier totalt.Vi kan ikke koste på oss å være rause med oss selv og andre på samfunnets bekostning slik dere gør,og forøvrig hvilken frekkhet dere har med felleskapets økonomi dere burde skamme dere,for å si det sånn at dere tilogmed forstår det hadde jeg aldrig i denne verden hattråd til å betale slike dyre og inkompetente og onbilske forsagte og lavpannete nuller som tross alt pga deres egen exponeringsbehov har klort dere inn i positioner som vettuge mennesker ikke vil ha desverre, så saitter vi igen med dere.-Søppel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil å bruke det offentliges middler til å bygge Opera. Hvis den skal bygges bør det betales av private. Det er da også stort sett de rike som går i opraen. La de betale gilde. Hvis pengene uansett skulle vært brukt til kultur burde det heller spres utover hele landet på ting vanelige folk har glede av ikke en opra for fiffen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øhm, er det lov å ombestemme seg? :oops:

Jeg ønsker meg veldig en flott opera i et nydelig utbygd Bjørvikaområde, som dere kanskje har skjønt, men når jeg tenker meg litt om, så skjønner jeg jo at min drøm ikke er spesielt viktig så lenge vi har sosial nød i landet. Ikke bare eldre men også for eksempel narkomane, tiggere og prostituerte som ikke får hjelp. Jeg kan jo ikke ha samvittighet til å sove godt om natten etter å ha vært i operaen, når jeg vet at rett i nærheten av meg finnes det mennesker som har det så vondt.

Nei, det var korttenkt. Jeg skammer meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forkastlig å bruke så mye penger på så få mennesker.Det er andre store sammfunsoppgaver å gyve løs på.Jeg går ikke i opera, og vil heller ikke vere med å finansiere den,ikkke vil jeg supsidiere bilettene heller, men det må jeg vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...