AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 på skatteetaten.no får jeg det ikke til elektronisk, hva må jeg gjøre for å få frikort til min ungdom på 16 år? Anonymous poster hash: f6281...639
Strikkedilla Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Frikort kommer da man har betalt over frikort grensen. Går automatisk:-) 1
petterm Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Hvis barnet har bankid eller Minid kan det bestille her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/Frikort/Bestill-frikort/
Rotemor Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 (endret) Frikort kommer da man har betalt over frikort grensen. Går automatisk:-) Dette Ved fylte 16 opparbeider man seg eget. Endret 7. april 2014 av Rotemor
Gjest Blomst83 Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Frikort kommer da man har betalt over frikort grensen. Går automatisk:-) Ts prater nok ikke om egenandelskort/frikort innafor helsetjenester,men frikort med tanke på inntekt.
Rotemor Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 Ah...fort gjort å blande der Skattekort heter det vel da?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Ungdommen bestiller seg MinID hvis han/hun ikke har allerede og bestiller frikortet selv, eller han/hun stikker innom skattekontoret der dere bor. Rotemor - nei, det heter frikort når det er under beløpsgrensen for å begynne å skatte. Anonymous poster hash: 8d6de...892 3
Gjest celine Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 på skatteetaten.no får jeg det ikke til elektronisk, hva må jeg gjøre for å få frikort til min ungdom på 16 år? Anonymous poster hash: f6281...639 En ungdom på 16 har vel fått "MinId" i forbindelse med søknad til videregående? Da er det den tilgangen h*n bruker for å få seg frikort også. Logg inn på Altinn og ta det derfra - gode søkemuligheter og lett å finne fram 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Strengt tatt bør ikke du foreta deg noe som helst for å skaffe ungdommen frikort. Den jobben bør ungdommen ta selv, som en del av det å bli voksen. Jeg skaffet meg frikort selv da jeg var på den alderen, uten innblanding fra foreldre. Et lite dytt i riktig retning er flott, men vokt deg vel for å frata ungdommen styringen. Anonymous poster hash: 48236...6e7 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #11 Skrevet 8. april 2014 Fribeløpskort, heter det eeeeegentlig Anonymous poster hash: 259e0...1b9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #12 Skrevet 9. april 2014 Fribeløpskort, heter det eeeeegentlig Anonymous poster hash: 259e0...1b9 Ikke hos Skatteetaten, men fribeløpskort er mye mer presist. Anonymous poster hash: 8d6de...892
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Ikke hos Skatteetaten, men fribeløpskort er mye mer presist. Anonymous poster hash: 8d6de...892 De bruker visst begge deler: Skattekort eller frikort? Fra året du fyller 13 år må du ha skattekort hvis du har egen inntekt. Du klarer deg med frikort hvis du ikke har inntekt over frikortgrensen. Skoleungdom kan bestille fribeløpskort som gir fritak for forskuddstrekk inntil en fastsatt beløpsgrense. I dette beløpet skal all skattepliktig lønn, sykepenger, feriepenger og fri kost og losji regnes med. Husk å regne med annen inntekt du får utbetalt - både feriepenger du tjente opp i fjor og som blir utbetalt i år, samt feriepenger du får utbetalt hvis du slutter i jobben i år. Først når fribeløpsgrensen er brukt opp, skal arbeidsgiver trekke skatt. Med vanlig skattekort trekkes skatt ved hver utbetaling. Hvis du ikke har fribeløpskort eller vanlig skattekort, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten. Bestill skattekort Anonymous poster hash: 259e0...1b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå