AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 Hei, Jeg går master ved helsefaglig studie, og skal snart velge metode innenfor masteroppgaven. Jeg har allerede to tema jeg vurderer, men valget er mellom kvalitativ eller kvantitativ metode. Lurer på om noen vil dele sin erfaring, og gjerne innen kvantitativ metode. Statistikken virker fryktelig skremmende,hovedsaklig fordi jeg aldri har vært flink med fag som inneholder tall. Har hørt at man ikke skal stresse for mye med metoden fordi den lærer man seg, men er likevel usikker på om jeg kommer til å gå på en kjempesmell. Tusen takk for alle svar og innspill. Anonymous poster hash: e448a...313 Anonymous poster hash: e448a...313
Silfen Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Kvantitativ metode er kjempeenkelt, også for oss som ikke fikser tall. Alt kan puttes i tabeller og stilles opp på rekke og rad, så det er egentlig ikke "tall", er bare logikk.
Gjest Ciegus Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Jeg har kvalitativ metode og angrer som bare rakkeren på at jeg ikke valgte kvantitativ (som er det jeg har erfaring med fra før av). Kvalitativ metode kan bli myyye arbeid, og være vanskelig det også.
Gjest Studentanonym Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Jeg har kvalitativ metode og angrer som bare rakkeren på at jeg ikke valgte kvantitativ (som er det jeg har erfaring med fra før av). Kvalitativ metode kan bli myyye arbeid, og være vanskelig det også. Ja, inntrykket er at ved kvantitativ metode så "gir" tallene fasiten for deg, slik at man skriver ut i fra det, mens i kvalitativ må man tolke opp og ned i mente. Men begge metodene er vel krevende på hver sin måte..
Gjest Ciegus Skrevet 7. april 2014 #5 Skrevet 7. april 2014 Ja, inntrykket er at ved kvantitativ metode så "gir" tallene fasiten for deg, slik at man skriver ut i fra det, mens i kvalitativ må man tolke opp og ned i mente. Men begge metodene er vel krevende på hver sin måte.. Jepp. Kvantitativ kan være veldig krevende om man har en kompleks modell eller bruker en avansert metode. Så det er jo ikke enkelt å gi et generelt svar på, sånn sett. Det kan også være greit å vurdere om man har data tilgjengelig, eller om man må hente den inn selv - er i så fall det krevende? Så når jeg sier at jeg angrer på at jeg ikke valgte kvantitativ, så mener jeg at jeg angrer på at jeg ikke valgte en oppgave hvor jeg kunne brukt vanlig regresjonsanalyse, med alle relevante data tilgjengelig i en fil fra før av.
Gjest Studentanonym Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Jepp. Kvantitativ kan være veldig krevende om man har en kompleks modell eller bruker en avansert metode. Så det er jo ikke enkelt å gi et generelt svar på, sånn sett. Det kan også være greit å vurdere om man har data tilgjengelig, eller om man må hente den inn selv - er i så fall det krevende? Så når jeg sier at jeg angrer på at jeg ikke valgte kvantitativ, så mener jeg at jeg angrer på at jeg ikke valgte en oppgave hvor jeg kunne brukt vanlig regresjonsanalyse, med alle relevante data tilgjengelig i en fil fra før av. Ja, jeg forstår at det er vanskelig å komme med konkrete svar, og det er vel til syvende og sist en subjektiv opplevelse av metodene...Ønsket bare å høre litt innspill og erfaringer fra andre Jeg vil få tilgang på et allerede innhentet datamateriale, så den deler slipper jeg å tenke på
cattleya Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Det er jo umulig å svare på generell basis. Det spørs jo hvor avanserte analyser du skal gjøre. Men jeg angrer som bare fy på at jeg valgte kvantitativ, da jeg heller ikke er noe glad i tall....
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #8 Skrevet 8. april 2014 Som sosialantropolog ville jeg selvfølgelig gått for en kvantitativ metode som hovedmetode, og supplert med tall og statistikk der det var naturlig. Anonymous poster hash: 0b346...a95
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #9 Skrevet 8. april 2014 Som sosialantropolog ville jeg selvfølgelig gått for en kvantitativ metode som hovedmetode, og supplert med tall og statistikk der det var naturlig. Anonymous poster hash: 0b346...a95 Æh.... Det skulle selvfølgelig stå KVALITATIV!!! Anonymous poster hash: 0b346...a95
Sissan1 Skrevet 8. april 2014 #10 Skrevet 8. april 2014 Masteroppgaven skal du leve lenge med, det er et stort arbeid. Jeg vil anbefale deg å velge det temaet du er mest interessert i og som representerer noe du kunne tenke deg å jobbe med siden, som kanskje er relevant i forhold til fremtidig arbeidsgiver. Og ikke velge på bakgrunn av analysemetoden du kan bruke. Selv skrev jeg oppgave med kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ løsning - der det kvantitative lå til grunn for hovedhypoteser og dybdeintervjuer ga svar på de punktene som ikke var tydelige nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå