Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje litt bakvendt. Jeg er altså mann og har blitt godt kjent med en dame nylig. Viser seg at hun anser abort som mord og mener det bør forbys umiddelbart. Det bekymrer meg. Ikke fordi jeg har planer om å sette barn på henne og kreve at hun tar abort, men bare fordi det strider så fundamentalt mot mine verdier å anse abort som drap på et menneske. Jeg støtter retten til selvbestemt abort helhjertet og er generelt sosialliberal.

Tror dere synet på abort forteller så mye om en persons verdier at det er dumt å gå inn i et forhold når man krasjer der? Jeg heller definitivt mot den konklusjonen og har trukket meg litt unna, men det er jo synd også. Hun må for all del gjerne være imot abort, og jeg ønsker henne ikke annet enn godt, men jeg tenker at det kanskje er for stor avstand i verdier og syn på verden når vi er så grunnleggende uenige i abortspørsmålet. Vi har ikke diskutert så mange andre verdispørsmål, jeg er vel litt redd for svarene.

Jeg er klar over at dette har vært diskutert noe her inne tidligere, men det er kanskje litt annerledes når det er mannen som støtter selvbestemt abort og damen som er motstander av det.

Anonymous poster hash: 757ae...8dc
Videoannonse
Annonse
Gjest Haaploes
Skrevet

Nå er jeg kvinne, og for meg er det helt utenkelig å ha et forhold til en mann som er mot abort. Jeg ser ikke hvorfor det skulle stille seg annerledes andre veien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel si jeg er mot abort. Mener på ingen måte det burde vere forbudt, og dømmer ingen som har måtte gjøre det. Ser på ingen måte hvorfor noen leger skulle ha rett til å ikke henvise videre til abort... Men for meg er det uaktuelt å ta en abort. Når det gjelder andre damer er den eneste meningen at abort ikke skal vere prevensjon. (vet ingen prevensjon er 100%, men man burde gjøre det man kan for å unngå å bli gravid) Du burde snakke ordentlig med dama hva hun egentlig mener, trenger ikke vere så ille som du tror:)

Anonymous poster hash: c8b54...7bc
AnonymBruker
Skrevet

HUSK KONDOM!!

Anonymous poster hash: 3d739...2e9
  • Liker 3
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg klarer fint å forholde meg til folk som mener at abort burde forekomme i minst mulig grad etc. og ikke ville under noen omstendighet tatt abort selv, men derfra til å "anse abort som mord og mener det bør forbys umiddelbart" er det et langt og svært fordømmende stykke.

Dette ville jeg sjekket nøye ut før jeg hadde turt å innlede noe seriøst - og det ser det jo ut som du allerede er i gang med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil vel si jeg er mot abort. Mener på ingen måte det burde vere forbudt, og dømmer ingen som har måtte gjøre det. Ser på ingen måte hvorfor noen leger skulle ha rett til å ikke henvise videre til abort... Men for meg er det uaktuelt å ta en abort. Når det gjelder andre damer er den eneste meningen at abort ikke skal vere prevensjon. (vet ingen prevensjon er 100%, men man burde gjøre det man kan for å unngå å bli gravid) Du burde snakke ordentlig med dama hva hun egentlig mener, trenger ikke vere så ille som du tror:)

Anonymous poster hash: c8b54...7bc

Nei, som sagt handler ikke dette om at jeg er bekymret for å bli sittende med et barn fordi hun ikke vil ta abort. Det jeg reagerer på er at hun konsekvent omtaler det som "mord" og mener det må forbys ved lov. At folk personlig ikke ville tatt abort er helt greit for meg. Her er det likevel snakk om å mene at de som tar abort dreper barn og bør straffes deretter. Det er litt for langt unna meg.

HUSK KONDOM!!

Ingen fare. Ikke har jeg sex med denne dama og ikke ville jeg under noen omstendighet droppet kondom i begynnelsen av et forhold.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, som sagt handler ikke dette om at jeg er bekymret for å bli sittende med et barn fordi hun ikke vil ta abort. Det jeg reagerer på er at hun konsekvent omtaler det som "mord" og mener det må forbys ved lov. At folk personlig ikke ville tatt abort er helt greit for meg. Her er det likevel snakk om å mene at de som tar abort dreper barn og bør straffes deretter. Det er litt for langt unna meg.

Ingen fare. Ikke har jeg sex med denne dama og ikke ville jeg under noen omstendighet droppet kondom i begynnelsen av et forhold.

Voksne kvinnemennesker som bruker denne typen retorikk om abort ville jeg rett og slett bare holdt meg langt unna.

• Liker 7
Skrevet

Er du klar for barn nå?

Er du ikke det, er du nødt til å gå fra henne, uten å gå dypere inn i deres verdiforskjeller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk på å fortelle henne at onanering også er mord derfor må hun svelge hver gang slik at ingen av de søte små babyfrøene drepes.

Anonymous poster hash: 17b85...68b
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi kan vel egentlig ikke svare på hvorvidt du skal date henne eller ikke. Er jo bare du som har en formening om hvorvidt dette kan fungerer for deg.

Jeg er for selvbestemt abort men ville nok ikke klart å ta abort selv. Synes likevel andre kan få lov til det. Tror jeg fint kunne datet en mann som var imot abort.

Anonymous poster hash: 19ec9...347
Skrevet

Er du klar for barn nå?

Er du ikke det, er du nødt til å gå fra henne, uten å gå dypere inn i deres verdiforskjeller.

Hvorfor det? Mannen har da aldri siste ord om en uplanlagt graviditet skal avbrytes eller ikke, forskjellen her er at han vet mer om hvor hun står i spørsmålet enn de fleste. (I teorien i hvertfall)

Jeg må si jeg synes det er rart å avskrive folk de regner menneskelivet som ukrenkelig allerede fra unnfangelsen. Men klart, hvis hun er troendes til å bli fanatisk aktivist eller kaller felles venner for mordere over lørdagsvorset kan det jo bli litt slitsomt å forholde seg til.

Skrevet

Hvorfor det? Mannen har da aldri siste ord om en uplanlagt graviditet skal avbrytes eller ikke, forskjellen her er at han vet mer om hvor hun står i spørsmålet enn de fleste. (I teorien i hvertfall)

Jeg må si jeg synes det er rart å avskrive folk de regner menneskelivet som ukrenkelig allerede fra unnfangelsen. Men klart, hvis hun er troendes til å bli fanatisk aktivist eller kaller felles venner for mordere over lørdagsvorset kan det jo bli litt slitsomt å forholde seg til.

Hvis man ikke er klar for barn er det selvsagt at ikke man setter seg i en situasjon der det er et mulig utfall. Han kan ikke komme i etterkant å be henne endre sin overbevisning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun er da ikke alene om å være imot abort. Jeg har mange venninner som er imot abort, uten at de er "fanatiske" av den grunn. Dette er høyt utdannede, oppegående kvinner. Jeg synes det er lite gjennomtenkt av deg å la dette være en dealbreaker. Hun ønsker å verne om livet, that's it! På den andre siden, jeg vet ikke om jeg kunne vært i sammen med en som var på KG ;)

Anonymous poster hash: 8f574...0f9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Husk på å fortelle henne at onanering også er mord derfor må hun svelge hver gang slik at ingen av de søte små babyfrøene drepes.

Fordi magesaft som inneholder saltsyre er veldig skånsom ovenfor sædceller?

Anonymous poster hash: 65650...23f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dobbelpost.

Endret av Biloba
Skrevet

Hvis man ikke er klar for barn er det selvsagt at ikke man setter seg i en situasjon der det er et mulig utfall. Han kan ikke komme i etterkant å be henne endre sin overbevisning.

Like I said, menn kontrollerer uansett ikke utfallet av en uplanlagt graviditet, og mange oppdager at damer som ikke er imot abort ikke velger å gjennomføre en selv når graviditeten er et faktum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du klar for barn nå?

Vel, jeg er klar for barn, men ikke med hvem som helst og når som helst. Jeg har en innstilling og en økonomi som tillater å få barn, men jeg ønsker å ha et godt og stabilt forhold før jeg får barn. Vet ikke helt hvilken kategori jeg da havner i. Jeg ville ikke blitt glad for å høre at denne dama ventet barn med meg, men har overskudd og anledning til å ta vare på et barn.

Hun er da ikke alene om å være imot abort. Jeg har mange venninner som er imot abort, uten at de er "fanatiske" av den grunn. Dette er høyt utdannede, oppegående kvinner. Jeg synes det er lite gjennomtenkt av deg å la dette være en dealbreaker. Hun ønsker å verne om livet, that's it! På den andre siden, jeg vet ikke om jeg kunne vært i sammen med en som var på KG ;)

Anonymous poster hash: 8f574...0f9

Jeg anbefaler deg å lese alt jeg har skrevet. Jeg får mye nyttig input her, og det takker jeg for, men vil ha meg frabedt folk som ikke gidder å lese gjennom det de besvarer skikkelig.

Jeg har understreket flere ganger at hun gjerne må være abortmotstander, men når man f.eks. omtaler kvinner som tar abort som barnemordere er det på et annet nivå enn prinsipiell abortmotstand. Videre har jeg skrevet dette på Kvinneguiden fordi det er et forum med mange kvinner. Det er vel ikke så rart. Vi kan godt være uenige, du og jeg, men det får være måte på avsporing. Om jeg synes det er greit at folk ikke ville tatt abort (hvilket jeg har understreket) er noe helt annet enn om jeg skal gå inn i et langvarig og forpliktende forhold med en dame som synes alle kvinner som har tatt abort er barnemordere.

• Liker 2
Gjest New_Girl
Skrevet

Du må jo selv finne ut av hvor viktig dette er for deg, eller om du kan leve med at hun har denne meningen. Kanskje det er andre ting med henne som veier opp for dette?

Personlig hadde jeg nok backet unna en mann som mente at abort er mord. Det er noe med retorikken der som jeg ikke liker, og strider mot mine verdier.

Du kan ikke fortelle henne at dette plager deg da, og be henne utdype sin mening?

• Liker 1
Skrevet

Like I said, menn kontrollerer uansett ikke utfallet av en uplanlagt graviditet, og mange oppdager at damer som ikke er imot abort ikke velger å gjennomføre en selv når graviditeten er et faktum.

Men her er man jo ALLEREDE klar over det faktum at det ikke blir noen abort.

Prevensjon er ikke 100% sikkert, og da bør man kjenne seg klar for barn før man velger å ha sex.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hold deg unna. Så slipper hun å bli sammen med en komplett idiot.

Anonymous poster hash: 144bf...73a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...