anybody Skrevet 7. april 2014 #1 Del Skrevet 7. april 2014 Hei! Vi har et ikea-kjøkken som er nærmere ti år gammelt, det er hvitt, men har (fått?) gulskjær i seg etter noen år. Det ser møkkete/fettete ut. Vi har ikke råd til å bytte ut hele kjøkkenet enda, så jeg lurte på om kjøkkenet vil se hvitere ut, om jeg maler veggene rundt med en lys grå farge? Eller kan det gi helt motsatt effekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 7. april 2014 #2 Del Skrevet 7. april 2014 Spørs hvilken gråfarge du velger. Om du googler jotun + bomull( den gulhvite fargen heter ofte det) , så får du nok opp noen tips om hvilken farger som passer sammen og vil dempe gulskjær Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Lucky Skrevet 7. april 2014 #3 Del Skrevet 7. april 2014 Her feks står det litt http://lady.inspirasjonsblogg.jotun.no/passer-bomull-og-egghvit-til-alt/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 8. april 2014 #4 Del Skrevet 8. april 2014 Kommer også an på fargen du har på lister og vegger. En kjølig hvit/gråtone passer ikke sammen med bomull, men bedre til klassisk hvit. Hvis du har bomull på lister og en varm farge på veggen, så kunne kanskje "letthet" være noe for deg. Det er hvitt med litt gult i, en fin mellomting mellom bomull og klassisk hvit. Er veldig lys og ren i fargen, virker overhodet ikke gul. Først og fremst viktig å ta stilling til vegger og lister. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #5 Del Skrevet 9. april 2014 Veggene kan ikke males ikke letthet, da vil skapene virke mer gule da letthet er renere hvit enn bomull/standard lister. Siden skapene er gulnet antar jeg det er en hvitfarge med gult som er brukt på dem. Hva med en av gråfargene tilsatt gult? Hadde sett på ncs koden, alt som slutter på 02-Y matcher bomull/eggehvit, jo mørkere grå jo hvitere vil skapene virke.Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 9. april 2014 #6 Del Skrevet 9. april 2014 Veggene kan ikke males ikke letthet, da vil skapene virke mer gule da letthet er renere hvit enn bomull/standard lister. Siden skapene er gulnet antar jeg det er en hvitfarge med gult som er brukt på dem. Hva med en av gråfargene tilsatt gult? Hadde sett på ncs koden, alt som slutter på 02-Y matcher bomull/eggehvit, jo mørkere grå jo hvitere vil skapene virke.Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Jeg trodde det var skap og ikke vegger som skulle males, og du ville ha et hvitt resultat. Derfor jeg foreslo letthet, avhengig av hvilken farge veggen og listene dine. Har malt endel med letthet selv, og har bomull på vegger og tak. Jeg har problemer med å se for meg at en farge som Grå skifer vil virke noe annet enn mørkegrått? Gå på Facebook og Jotun Lady, og send inn spørsmålet ditt der. De er veldig behjelpelige og kan faget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 9. april 2014 #7 Del Skrevet 9. april 2014 Du har forresten fargen Tidløs som kanskje kunne vært noe. Ser veldig gul ut på fargekart, men noe helt annet når du ser på store fargeprøver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Xavana Skrevet 10. april 2014 #8 Del Skrevet 10. april 2014 Grå skifer er veldig mørk på veggen! Har akkurat brukt den selv. Synes du skal male skapdørene hvite, jeg. Har akkurat gjort det på badet her. Har samme problemet på kjøkkenet vårt, men ved å style resten med stilige elementer, så er ikke det gulhvite så iøyenfallende lenger. Det siste du må gjøre er å legge til helt hvite elementer, da blir skapene bare enda gulere! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #9 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg er AB lenger opp på siden her. Grå skifer er mørk ja, 5502-Y og jeg ville heller ikke foreslått den (hvor kom det fra?) Men du har 1002-y (jotun tidløs) 1502-y (lys antikkgrå) 2002-y 2502-y etc. De første to tallene angir prosentandel sort, altså får du så mørk eller lys du vil ha med 2% gult.Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 10. april 2014 #10 Del Skrevet 10. april 2014 Hvilken farge har du på vegg og lister, TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 10. april 2014 #11 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg er AB lenger opp på siden her. Grå skifer er mørk ja, 5502-Y og jeg ville heller ikke foreslått den (hvor kom det fra?) Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Fordi du skrev lenger opp at jo mørkere grå, jo hvitere ville skapene virke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #12 Del Skrevet 10. april 2014 Hei! Vi har et ikea-kjøkken som er nærmere ti år gammelt, det er hvitt, men har (fått?) gulskjær i seg etter noen år. Det ser møkkete/fettete ut. Vi har ikke råd til å bytte ut hele kjøkkenet enda, så jeg lurte på om kjøkkenet vil se hvitere ut, om jeg maler veggene rundt med en lys grå farge? Eller kan det gi helt motsatt effekt? For at gulfargen på selve innredningen ikke skal se så gul ut så blir du jo nesten nødt i å male i en farge som tar bort fokuset fra innredningen. Maler du i en kald gråfarge så vil du jo bare fremheve gulfargen. Jeg ville heller ha malt skapdørene. Anonymous poster hash: ca0c0...ec2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #13 Del Skrevet 10. april 2014 Fordi du skrev lenger opp at jo mørkere grå, jo hvitere ville skapene virke. Ja, nettopp det jeg skrev, grå skifer har jeg ikke nevnt i det heletatt. Jeg ville feks tatt lys antikkgrå eller antikkgrå for å komme med et konkret tips. Disse vil gjøre at skapene vil virke hvitere enn feks med tidløs på veggen, fordi de inneholder mer sort enn tidløs.Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 10. april 2014 #14 Del Skrevet 10. april 2014 (endret) Ja, nettopp det jeg skrev, grå skifer har jeg ikke nevnt i det heletatt. Jeg ville feks tatt lys antikkgrå eller antikkgrå for å komme med et konkret tips. Disse vil gjøre at skapene vil virke hvitere enn feks med tidløs på veggen, fordi de inneholder mer sort enn tidløs.Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Beklager, jeg har lest helt feil! Jeg hadde fått for meg at du skulle male innredningen og ikke veggene, da gir det mening Hvilken farge du har på listverket er avgjørende for hva du kan ha av farge på veggen. Hvilken farge du bør gå for avhenger mye av rommets størrelse og lysforhold. Grå skifer kan bli veldig flott, men også gjøre så rommet virker veldig lite. Jeg råder deg til å ta med store fargeprøver hjem og sjekke opp mot kjøkkenet. Hvis f.eks kjøkkeninnredningen din nå tilsvarer fargen bomull, og listene er i bomull, så vil alt se hvitt ut hvis du maler veggene i bomull også. Grå skifer er jo veldig mørk grå, og du skrev at jo mørkere grå, jo hvitere osv. Jeg datt litt ut her Endret 10. april 2014 av 2shy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anybody Skrevet 11. april 2014 Forfatter #15 Del Skrevet 11. april 2014 Takk for svar alle sammen Jeg har notert meg det dere har skrevet. Jeg kommer ikke til å male skapdørene, det er for mange små riller/skøter som ikke vil bli pene med maling på. Men må si jeg falt for farge morgendis, som det var bilde av i linken øverst her. Legger ved bilde, hele leiligheten var gulaktig, gulere enn kjøkkenet, men da jeg malte gang, tak og stue så jeg hvor lite hvitt kjøkkenet egentlig var. Jeg valgte da den hviteste jeg kunne finne. På bildet ser dere skillet mellom taket i gangen og taket på kjøkkenet, skapene på kjøkkenet har samme farge som taket. Tenkte å gå for sort/hvitt-trenden ala dette http://www.pinterest.com/pin/566820303072082260/. Leiligheten er 50kvm, men i L-form, og har kun to vinduer som ikke møtes -dermed lite lys.. Er det helt feil av meg å gå for grått-sort interiør? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #16 Del Skrevet 11. april 2014 Morgendis er en ren "kald" gråfarge, 15% sort. Lys antikkgrå har samme andel sort men er tilsatt 2% gult. Du kan jo hente fargeprøver av begge og holde de inntil skapene dine så ser du om det utgjør noen forskjell Anonymous poster hash: 72e00...ac3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2shy Skrevet 11. april 2014 #17 Del Skrevet 11. april 2014 Jeg ville ikke gått for morgendis, det er en kald gråfarge som vil kræsje totalt med det gule (jeg antar det er den nederste fargen som representerer innredningen) Når innredningen er så gul som den ser ut som på bildet, må du velge tilsvarende nyanse eller mørkere farge på vegg. Jeg personlig ville malt skapdørene, særlig fordi du åpenbart liker mer nøytrale og kanskje kjøligere toner. Dørene kan spraylakkeres, da er det ikke noe problem med riller og utskjæringer. Hvis du ikke vil gjøre det selv gjør du det hos billakkeringsfirma for et proft resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anybody Skrevet 5. mai 2014 Forfatter #18 Del Skrevet 5. mai 2014 vi går rett og slett for å kjøpe nytt gulv http://kronotex.no/laminat/mammut-4159-tower-oak-sand Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå