Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ett helt ok budsjett, helt til jeg kommer til annet posten, hvor jeg får hakelepp, og skjønner hvorfor jeg blir blakk 1 uke før lønning. Den er på hele 9000. Jeg er enslig og bor alene. Tjener godt, men allikevel får jeg det ikke til å strekke til.

Under anner har jeg satt:

Spise ute

Snus

Treningsavgift

Gaver

Div regninger på ting jeg har kjøpt på nettet

Uttak

Lege

Spotify, netflix

Alkohol.

Høres dette helt horibelt ut for dere eller er det bare meg?

Ellers har jeg 2000 på matpost, 7000 på husleie og strøm,

1000 på klær og dyra mine,

2800 på gjeld (den skulle vært høyere)

1300 på bil og transport

Og 0 på sparing.

Jeg har så lyst til å begynne å spare, og ha en bufferkonto.

Men så får jeg det aldri til å gå opp i opp :-(

Har mellom 22 og 25000 utbetalt.

Anonymous poster hash: 7bf0f...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det ser ut som du burde begynne å dele opp annet-posten enda mer, for å se hvor pengene dine faktisk forsvinner..

Anonymous poster hash: b46c4...35b
  • Liker 4
Skrevet

Spise ute - Dette går under matposten, 2000kr på matposten er urealistisk
Snus - prøv å slutt/snuse mindre. Kanskje en billigere snus du kan prøve?
Treningsavgift - Se etter et treningssenter som kan være billigere?
Gaver
Div regninger på ting jeg har kjøpt på nettet - Ikke kjøp ting hvis du vil spare?? Ikke på faktura hvertfall!
Uttak - Ikke ta ut penger og bruk de opp på tull og tøys?
Lege
Spotify, netflix - Kutt Spotify, du klarer å høre litt reklame
Alkohol - Drikk mindre, det er bedre for både helsa og lommeboka

Helt ærlig virker dette som et litt syte - innlegg. Du kan jo ikke ta ut penger i minibank og så klø deg i hodet over at "annet - posten" er høy? Det er mye her du kan kutte ned på som ikke er nødvendig. Sett deg et realistisk mål på hvor mye du skal spare i måneden, og hvor mye du kan bruke på Snus, Alkohol, Hvor mange ganger i måneden du kan unne deg å spise ute f.eks. Det skal ikke være lekende lett å spare, det gjelder å stoppe opp og tenke "Er dette egentlig nødvendig? Trenger jeg den genseren? Kan vi lage mat hjemme istedenfor å spise ute i kveld?"

AnonymBruker
Skrevet

Hehe ja det er kanskje ett syte innlegg. Men jeg trenger ett dytt i ræva, hvor jeg faktisk får hør hvor mye jeg faktisk sløser.

Hvis jeg skal gå litt mer i detaljer på hva jeg har på annet posten:

Treningsutgift: 250 kr. (Har binding så den må nok stå)

Kjøpte meg data til 2316 kr. Sikkert unødvendig, men går skole så det er litt ugunstig å skrive oppgaver på telefon.

Spise ute: 700 kr (den skal kuttes)

Tur over grensa (snus, alkohol og litt mat): 1600 kr

Gaver: 30 årsdag og barndåp: 850

Resten er sånn unødvendig søppel jeg har kjøpt.

Jeg innser jo at jeg går over stokk og stein hver mnd, men gjør samme tappene hver gang. Jeg trodde det var matposten jeg tok for hardt i, men nå fikk jeg åpnet øynene litt.

AnonymBruker
Skrevet

Uttaket var forresten på 400 kr, jeg betalte en fyr som henta meg på fest. Ja jævlig unødvendig.

Hilsen ts ☺

Skrevet

Sett opp autotrekk fra lønningskontoen din som går direkte til en sparekonto dagen du får lønning.

Det kan også lønne seg å sette opp et budsjett som er realistisk. Ikke kutt ned på mange tusen kroner til å begynne med, men ta i betraktning at du skal ha muligheten til å kose deg. Et strengt regime vil ikke holde i lengden. Det er bedre å starte pent med å endre små uvaner og heller stramme inn etterhvert.

Et lite hjelpeverktøy kan være å ta flere ark og bruk det som budsjett - poster, "Mat", "Transport", "Klær" osv. For hver gang du handler/bruker penger passer du på å få med kvittering og stifter kvitteringen til det passende arket.
F.eks - kjøper du en burger på Mcern stifter du kvitteringen på "Mat" arket. På den måten kan du underveis se hvor mye du har igjen av budsjettet i forhold til hvor langt du er kommet i måneden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp autotrekk fra lønningskontoen din som går direkte til en sparekonto dagen du får lønning.

Det kan også lønne seg å sette opp et budsjett som er realistisk. Ikke kutt ned på mange tusen kroner til å begynne med, men ta i betraktning at du skal ha muligheten til å kose deg. Et strengt regime vil ikke holde i lengden. Det er bedre å starte pent med å endre små uvaner og heller stramme inn etterhvert.

Et lite hjelpeverktøy kan være å ta flere ark og bruk det som budsjett - poster, "Mat", "Transport", "Klær" osv. For hver gang du handler/bruker penger passer du på å få med kvittering og stifter kvitteringen til det passende arket.

F.eks - kjøper du en burger på Mcern stifter du kvitteringen på "Mat" arket. På den måten kan du underveis se hvor mye du har igjen av budsjettet i forhold til hvor langt du er kommet i måneden.

Det hørtes kjempelurt ut :)

Jeg har hørt mange også si at det er lurt å ta ut f.eks 600 kr i uka og bruke på mat? Så det skal jeg også prøve.

Ser overalt rundt meg, folk som har perfekt privatøkonomi, med 300k på sparekonto, egen leilighet med nye møbler, to syden ferier i året. Og det er som regel di som skal ha meg med ut å spise. Hvordan får di det til?

Skrevet

Spør dem? :-) Det skader ikke, er de vennene dine tror jeg de gledlig hjelper deg i riktig retning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør dem? :-) Det skader ikke, er de vennene dine tror jeg de gledlig hjelper deg i riktig retning.

Og er det gode venner, så vil de også treffes hjemme hos en av dere. Vennekveld hjemme hos noen er billigere enn vennekveld på byen.

Ellers er det mye å spare på å handle kun en gang i uka. Sett opp ukesmeny og handleliste og hold deg til den.

Kutt ned snusinga. Ikke handle på kreditt (kjøp på nett nå, betal senere). Gå gjennom absolutt hele klesskapet. Vi har alke skjulte og glemte skatter innerst og underst. Ikke handle nytt tøy med mindre du virkelig trenger det.

Sett direktetrekk når lønna kommer inn til sparekonto. Begynn med 1000 kr. Sett også inn skattepengene når de kommer, og deler av feriepengene. Det er digg å se sparekontoen vokser.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 5bad4...1c2

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg har ett helt ok budsjett, helt til jeg kommer til annet posten, hvor jeg får hakelepp, og skjønner hvorfor jeg blir blakk 1 uke før lønning. Den er på hele 9000. Jeg er enslig og bor alene. Tjener godt, men allikevel får jeg det ikke til å strekke til.

Spise ute - kutt ut det meste

Snus - kan du slutte å snuse?

Treningsavgift

Gaver

Div regninger på ting jeg har kjøpt på nettet - kutt ut det meste/alt

Uttak

Lege - dette må du vel ha

Spotify, netflix

Alkohol. - kutt ut det meste

Ellers har jeg 2000 på matpost, - dette er et ganske godt utgangspunkt, ikke for mye, ikke for lite

7000 på husleie og strøm,

1000 på klær og dyra mine, -- hvor mye går til klær? Få klær utgiftene ned mest mulig.

2800 på gjeld (den skulle vært høyere) -

1300 på bil og transport

Og 0 på sparing.

I tillegg trenger du et mål. Hva vil du spare til? Hva er mening med endringer? Å kunne leve som andre som spiser ute, drar på ferier = bruker pengene sine på andre måter, men allikevel bruker dem...

Eller vil du spare til f.eks. egen bolig?

Anbefaler deg å føre regnskap hver mnd i tillegg til budsjett. Du kan, for eksempel, bruke hver søndag for å gå gjennom alle kvitteringer og kontoutskrifter for å sammenlikne tallene og penger som er igjen til neste uke/periode. Med tiden han du ha slike økonomimøter kjeldnere.

For meg så hjelper det å se tall i Excell hvor jeg kan sammenlikne grafene fra mnd til mnd og se utviklingen.

• Liker 1
Skrevet

Spise ute

Snus

Treningsavgift

Gaver

Div regninger på ting jeg har kjøpt på nettet

Uttak

Lege

Spotify, netflix

Alkohol.

1000 på klær og dyra mine,

1300 på bil og transport

Og 0 på sparing.

Kutt ned på alkohol og restaurantbesøk - mye å spare der. Dessuten bør du også revurdere snusen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Målet mitt er nok egen bolig. Ny bil. Og en stabil og god økonomi. Nå føler jeg at alt bare er kaos og jeg har null kontroll.

Jeg planlegger å kutte snusen, men det er veldig vanskelig.

Klær bruker jeg fra før av minimalt på, denne mnd ble det 400 kr. Og nå er det ei god stund siden sist!

Jeg er veldig nyskjerrig på andres privatøkonomi, det ser så enkelt ut, så får jeg det bare ikke helt til.

Tusen takk for gode råd, nå skal jeg åpne øynene, og tenke over hva som går ut. Og sparekontoen skal fylles opp.

Ble skylla på skatten, så feriepengene går nok til det. Hadde håpet å få inn ei uke i syden, siden jeg ikke har vært på ferie på 5 år. Men det frister å sette det på sparing i stede :-)

AnonymBruker
Skrevet

Budsjett. Her er ferdig oppsett til Office og open office, gratis: http://okonomiguiden.no/lag-personlig-budsjett/ (Gul tekstboks litt ned på siden). Er laget til for å passe privatøkonomi. Planlegg for resten av året. Legg inn feriepenger, evt restskatt/skattepenger, og legg inn større utgifter som kommer nå og da. Da ser du lett hvilke mnd du går i pluss og kan kjøpe ting som ny RAM til PCen, og hvilke måneder det er trang pga årsavgift og sommerdekk som må kjøpes...

Deretter betaler du litt mer på gjeld (du tåler det nok), også sparer du. Er du som meg, så er sparing i samme bank som nettbank/hovedkonto idiotisk, fordi du like lett flytter dem tilbake ved hjelp av mobilen ute på tur. Jeg valgte derfor å opprette sparekonto i en "fremmed" bank. Her har jeg nettbank via BankID, men har ikke laget oppsett for SMSbank/mobilbank, og har ikke noe betalingskort til denne kontoen. Vil jeg ta penger derfra må jeg derfor vente og det skjer ikke på øyeblikket. Spare gjør du i starten av mnd, ikke slutten. Betal så mye fast som mulig de første dagene etter lønn også ser du på hva du har igjen. Porsjoner ut i tankene dine og da kan du tenke allerede den 9. april at du ikke kan feste den 26, fordi da blir det fort trang denne måneden. Du ser også at du neppe vil ha råd til å betale festivalbillettene du ønsker før etter lønningsdag 1. mai.... Men du er redd de skal bli utsolgt. Da må du feste mindre, spise billig, kjøpe first price, ofre kinotur og date med den trivelige jenta på bussen og heller kjøpe de billettene.

Altså - TA styring. Få kontroll.

Om det hjelper, så skriv ned alt forbruker ditt på tlf etterhver som du bruker det og gå gjennom på slutten. Eller ta med kvitteringer på alt i to måneder, og heng dem på kjøleskapet. Så lyser det mot deg: PC-spillet du kjøpte, kinobillettene, smågodt-turen ned på 7-Eleven torsdag kveld bare fordi du hadde lyst på. Ny skjorte til full pris, fordi du hadde hastverk og den andre grå skjorta var til vask. Alle småinnkjøpt, smarte kjøp og dumme kjøp lyser mot deg. Og SE på dem hver dag.

Anonymous poster hash: 476db...a2b
Skrevet

Spise ute

Snus

Treningsavgift Tren gratis ute!

Gaver - redusere

Div regninger på ting jeg har kjøpt på nettet Slutt å kjøpe ting du ikke trenger og ikke har råd til!

Uttak

Lege

Spotify, netflix

Alkohol.

1000 750 på klær og dyra mine,

1300 700 på bil og transport - måndeskort på kollektiv, evt kjøp deg en billig brukt sykkel.

Og 0 på sparing.

Ikke rart du ikke klarer å spare, du bruker jo opp pengene dine på alt mulig.

Du har fått gode tips fra mange, jeg trenger ikke gjenta de. Vil sterkt anbefale deg et budsjett.

Start med blanke ark. Sett lønna di øverst på et tomt ark.

Si 22.000.

Fyll deretter ut det du må betale for: mat, husleie, strøm, klær, dyrene, lege, transport: ca kr 11.000 av hva jeg kan se (og har foreslått) over.

Da er det 11.000 igjen. Hvordan VIL du bruke de?

Mitt første forslag ville være å betale ned gjelden som du i dag bruker 2800 pr mnd for å betale på. Med unntak av hvis det er billån, for som du ser over synes ikke jeg du har råd til å ha bil når du har annen gjeld, du bør selge den. Bli kvitt alle bilutgifter! Kvitt deg med all annen tullegjeld.

Og når det er gjort, så har du jo 11000+2800 kr = 13800 kr du kan bruke som du vil. Mitt andre forsalg er da å lage en bufferkonto så minst 3 mnds utgifter, for din del da på minst 30.000 kr. Det vil ta deg tre måneder å spare opp.

Deretter kan du fortsette å spare som mye du har lyst til, til feks å kjøpe en bil du nå har råd til, men som du ser vil det å spare opp til bil da gå på bekostning av sparing til f.eks bolig. Du må prioritere selv hva du ønsker mest.

Du har et godt grunnlag for å spare mye hvis du slutter med dumme uvaner og å kaste penger i øst og vest på ting du egentlig ikke trenger!

• Liker 1
Skrevet

Sett av til alle faste utgifter som du vet du får i løpet av året. Jeg skjønner ikke helt hvorfor annet posten din er full av forutsette utgifter?

-Lag egen gavepost hvor du setter beløpsgrense på de forskjellige du kjøper til årlig (konfirmasjon og bryllup blir jo ikke regnet med, men det hjelper på!), og så setter du av penger hver måned.

-Egen post til lege, tannlege og medisiner.

-Sett av penger til spotify, nettflix, lisens og treningssenter, samt andre klubbavgifter og underholdningsabonnement. Dette er forutsette utgifter som ikke hører hjemme i en flytende annet-post.

-Jeg ville helt klart lagd en egen uteliv, snus og alkohol post, og til og med hatt en egen konto til dette. Det kan til og med gjøre det lettere å slutte med snusen når du må velge og rasjonere disse tre utgiftene i løpet av en måned.

-Jeg ville også separert mellom klær og dyra. Dyrehold (mat, utstyr, forsikring, dyrlegeutgifter) burde ha en egen post.

Husk på å lage faste trekk sånn at de budsjetterte pengene (inkludert sparing!) ikke ligger inne på samme konto som annet-kontoen din. Det er mye lettere å la vær å bruke penger når det står 2000 kroner der, enn når det står 7000 (hvor mesteparten egentlig er budsettert bort).

PS: Sett heller til side litt for mye enn litt for lite til de faste betalingene. Hvis treningssenteret koster 260, ikke sett til side bare 250 bare for å få et rundt beløp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...