Gå til innhold

Hund som gjør fra seg inne...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en hannhund på 10 mnd.

For at han skal slippe å være inne mens vi er på jobb etc så har vi delt av en del av garasjen og bygget et stort og flott rom til han og en kjempestor hundegård på utsiden. Han kan gå ut og inn som han vil.

Problemet er at han har begynt å bæsje inne i rommet sitt... :( og gjerne oppi senga si og så legger han seg i det etterpå... Og da er det jo ikke så frustende å ta han med inn i stua når vi kommer hjem heller. Blir jo en veldig vond sirkel dette her.

Hvordan skal vi løse det? Det skjer jo selvfølgelig kun når vi ikke er til stede så vi får jo aldri tatt han på fersken.

Han er i utgangspunktet stueren.

Anonymous poster hash: d2847...4ac

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hormontroll. De begynner med rare ting da.

Anonymous poster hash: 9c47c...dff
AnonymBruker
Skrevet

Tror du han gir seg av seg selv igjen?

AnonymBruker
Skrevet

Tispe valpen vår og fikk tilbakefall rundt 9-10 mnd tisset og bæsjet inne hver natt og når vi var på jobb.

Fortsett med rutiner, ta hunden ut rett før du går og med en gang du kommer hjem. Forhåpentligvis går det over hos dere også.

Anonymous poster hash: 50f0c...0cc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør også fra meg inne.

Anonymous poster hash: 4e98c...cd4
Skrevet

Pass på å få vasket skikkelig, kan være det i utgangspunktet var et uhel, men når han da har kjent "dolukten" i ettertid har han tenkt -åå, var her doen min var ja.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi har vasket grundig og bært bæsjen ut i håp om at han skal forstå hvor den skal hen... Begynner å bli mildt sagt rådløs og oppgitt.

Gjest Chlorophyll
Skrevet

Ja vi har vasket grundig og bært bæsjen ut i håp om at han skal forstå hvor den skal hen... Begynner å bli mildt sagt rådløs og oppgitt.

Får spyle han litt med hageslangen som straff da :-P Hehe. Neida. Men seriøst, trodde ikke det var vanlig at de la seg i sin egen drit. Mamma og pappa sin gjorde det ikke. Hva kommer sånt av?

Skrevet

Jeg ville kjøpt ny hundeseng. Kan være som en over sier at det har vært et uhell åsså har det bare fortsatt fordi hunden kjenner lukten sin der. For uansett hvor godt du vasker, så kjenner hunden lukten.

• Liker 1
Skrevet

Vet du helt sikkert at han er rolig og avslappet når han er alene hjemme? Mange hunder gjør fra seg når de blir stressa...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke uhell! Han gjør det på forskjellige steder. Hvis et sted er "opptatt" fordi vi ikke har rukket å fjerne det og vaske, så gjør han det et annet sted. Alle andre steder enn ute... :(

Jeg vet at han er helt rolig når vi ikke er hjemme. Han går og studerer verden og livet. Leker litt, gnager på bein, griseører etc. Vi har satt opp kamera for å følge litt med på ham.

AnonymBruker
Skrevet

Får spyle han litt med hageslangen som straff da :-P Hehe. Neida. Men seriøst, trodde ikke det var vanlig at de la seg i sin egen drit. Mamma og pappa sin gjorde det ikke. Hva kommer sånt av?

Men hjelper det når vi ikke får tatt han på fersken?

Nei, jeg trodde heller ikke at det var vanlig å legge seg i sin egen drit.

I går skulle jeg ha han med i bilen, men måtte bare sette han igjen hjemme igjen pga møkkalukta...

Skrevet

Om du har mulighet,sett opp kamera så dere ser hva som skjer.

Hormoner ,siste psykiske kjønnsmodningen er en mulighet. Forstyrrelser? Redsel?

Ikke vanlig å legge seg i møkka,men enkelte hunder vil kamuflere sin egen lukt.

Det kan være sykdom, det kan være en "dille" eller at han bare liker lukta..

AnonymBruker
Skrevet

Om du har mulighet,sett opp kamera så dere ser hva som skjer.

Hormoner ,siste psykiske kjønnsmodningen er en mulighet. Forstyrrelser? Redsel?

Ikke vanlig å legge seg i møkka,men enkelte hunder vil kamuflere sin egen lukt.

Det kan være sykdom, det kan være en "dille" eller at han bare liker lukta..

Vi har satt opp kamera for å følge med på han og for å se om det kan være pga stress e.l. Men han er helt rolig, pusler med sitt, sover og skiter...

Var hos dyrlege og fikk beskjed om at vi måtte ta han med ut etter måltider og sånn... Men det er jo ikke der problemet ligger. Han er jo stueren i utgangspunktet og gjør jo kun fra seg når vi ikke er tilstede.

Håpløs situasjon.

Skrevet

Kanskje det er en måte for han å si ifra at han ikke trives alene. Du sier jo at han er stueren og kun gjør fra seg når dere ikke er tilstede. Jeg forstår godt at du synes situasjonen er håpløs. Selv har jeg en puddel på 13 år. De sista par årene har han begynt å bli urenslig. Det vil si han tisser på kjøkkenet når vi er på jobb. Jeg har nå bare avfunnet meg med situasjonen, fordi han er såpass gammel og antakelig ikke har så mange år igjen.

Skrevet

Hvordan er underlaget der? Gjør han fra seg ute i gården i det heletatt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er underlaget der? Gjør han fra seg ute i gården i det heletatt?

Underlaget ute i hundegården er grus og han har gjort fra seg der før...

Inne er det linoleum. Teppe i kassa hans.

Skrevet

Ok, vet om en del folk som nettopp har et område med jord eller gress fordi en del hunder rett og slett ikke vil gjøre fra seg på grusen! Men har han gort fra seg før så gir det jo ingen mening!

Skrevet

Jeg tenker at det kan være underlaget, selv om han har gjort fra seg på grusen før. Han har jo også gjort fra seg på gulvet og i sengen, så kanskje han leter etter et egnet sted å gjøre fra seg og er frustrert fordi det ikke finnes noe slikt sted. Hunden min virker å foretrekke absorberende underlag, dvs. gress/jord, og hvis hun har magetrøbbel og gjør fra seg inne, gjør hun det ALLTID på gulvteppet (sukk). Hun pleier ikke gjøre fra seg på harde underlag som parkett, stein, asfalt, grus osv. Det er kanskje litt unaturlig for hunder?

Det høres ut som at det eneste stedet i området hans med et absorberende underlag er sengen hans? I så fall vil jeg tro at det er derfor han har gjort fra seg der, selv om han sikkert skjønner at det ikke er optimalt. Det er vel ikke så greit for en hund å skjønne hvor vi vil at de skal gjøre sitt fornødne, de fokuserer kanskje mer på underlaget enn om det er tak over eller ikke. Kanskje dere kan prøve å gjøre noe med underlaget i (deler av) hundegården?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det kan være underlaget, selv om han har gjort fra seg på grusen før. Han har jo også gjort fra seg på gulvet og i sengen, så kanskje han leter etter et egnet sted å gjøre fra seg og er frustrert fordi det ikke finnes noe slikt sted. Hunden min virker å foretrekke absorberende underlag, dvs. gress/jord, og hvis hun har magetrøbbel og gjør fra seg inne, gjør hun det ALLTID på gulvteppet (sukk). Hun pleier ikke gjøre fra seg på harde underlag som parkett, stein, asfalt, grus osv. Det er kanskje litt unaturlig for hunder?

Det høres ut som at det eneste stedet i området hans med et absorberende underlag er sengen hans? I så fall vil jeg tro at det er derfor han har gjort fra seg der, selv om han sikkert skjønner at det ikke er optimalt. Det er vel ikke så greit for en hund å skjønne hvor vi vil at de skal gjøre sitt fornødne, de fokuserer kanskje mer på underlaget enn om det er tak over eller ikke. Kanskje dere kan prøve å gjøre noe med underlaget i (deler av) hundegården?

Han gjør ikke fra seg bare i sengen. Det kan være på golvet eller til og med oppå dørtreskelen som er ca 12 cm høyere enn golvet.

Men jeg syns jo det er ekstra ille når han gjør det i sengen og legger seg i det etterpå.

Føler meg litt naiv nå, men har tatt kontakt med en hundehvisker og har en avtale på mandag.

Hvis ikke problemet blir løst snart så kan vi ikke fortsette å ha ham.

De siste nettene har han vært nødt til å sove i hunderommet sitt fordi han lukter så intenst bæsj og ikke er det så hygienisk å ha ham inne med barna heller...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...