Gå til innhold

Uforutsette regninger, hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har dårlig råd, å når man plutselig får uforutsette regninger er det ikke lett.

jeg har spurt om forskudd på jobben, så jeg skal alltids klære meg gjennom mnd, men frem til den 15. har jeg ca 1000 kr å leve for.

alt som skal betales er betalt nå så det er kun mat jeg har behov for.

er det noen som kan hjelpe meg? jeg har aldri vært flink økonomisk uansett hvor hardt jeg prøver! jeg er så sint på meg selv :(

jeg spiser det meste, så bare fyr løs med god og billig (!) mat!

uff føler meg så mislykket :(

1000 kr frem til den 15. er jo ikke lite, for all del. man hadde vært greit å prøve å ha litt i bakhånd i tilfelle legebesøk eller noe sånt.

jeg jobber i butikk og starter så tidlig om morgenen at jeg ikke orker å lage frokost. hva kan jeg lage kvelden før som jeg kan ta med på jobb? jeg er veldig glad i gryter som chilli osv, men jeg tar meg ikke råd til kjøttdeig, og bruker bønner osv isteden.

alt dere kan tenke på :)

har også lite plass til kjølevarer og frysevarer siden jeg bor i kollektiv så jeg kan ikke handle for en hel uke av gangen

Anonymous poster hash: 41a0e...0de
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, kødder du? Jeg har omtrent det samme og jeg har null panikk. Det er da virkelig ikke vanskelig å budsjettere entusenlapp over en uke?

Anonymous poster hash: 15ad3...404
AnonymBruker
Skrevet

Haha, kødder du? Jeg har omtrent det samme og jeg har null panikk. Det er da virkelig ikke vanskelig å budsjettere entusenlapp over en uke?

tenkte jeg skulle prøve å spare da. for er litt usikker på hvor mye jeg får tatt i forskudd enda.

AnonymBruker
Skrevet

Og må du til legen kan du alltids be om en faktura, skjønner ikke hvorfor det er penger du absolutt må ha i bakhånd?

Men jeg mistenker troll altså. Du er vel ikke seriøs med denne tråden?

AnonymBruker
Skrevet

tenkte jeg skulle prøve å spare da. for er litt usikker på hvor mye jeg får tatt i forskudd enda.

Men du har altså en tusenlapp KUN til mat i en ukes tid. Hva er det du trenger hjelp til?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har 1000 kroner til en ukes matbudsjett? Er du alene så burde det være normalbudsjett. Vi bruker 6000 kroner i måneden på mat, og vi er to og sparer ikke "på noe". En singel person har dyrere matbudsjett per person enn en i parforhold, så at du ligger på rundt 4000 i mnd er vel et flott budsjett til mat?

Ikke kjøp biff og dyrt kjøtt, ikke kjøp halvfabrikata sauser, potetmos, fløtepoteter, pizza, pai osv. Ikke kjøp fjordland. Nordfjord kjøtt har velsmakende kjøttpålegg, kjøttdeig, karbonadedeig, pølser, kjøttkaker og karbondaer som jeg synes konkurrerer med Gildes, og de er mye rimeligere. Merket fås på rema. Gå ellers etter first price/landlord/coop xtra-merker hvor du kan.

Ikke kjøp mer enn du trenger, for å kaste mat, men lag gjerne dobbel middag og spis rester neste dag. Gryterett med brød til metter godt og en porsjon gryterett med 400 gram kjøttdeig kan vel fort bli 5-6 middagsporsjoner til en voksen dame som har brødmat til?

Kjøp brød, og ikke rundstykker og briks. Få det oppskåret i butikken og frys ned alt du ikke bruker på to dager. Det er lett å plukke ut en haug skiver av et frossent, ferdig oppskåret brød. Nå har du ferskt brød i en uke, heller enn å kaste 1/3 eller 1/2 brød hele tiden fordi de blir gamle og harde.

Men dette er for meg normale ting. Om du synes 1000 kroner er så lite og er i sjokk over så lavt matbudsjett på en uke at du må opprette tråd om det, da tror jeg kanskje at du drikker ferdigdrikke (brus, vann, energidrikker) fra boks og halvlivetsflasker, og aldri fra springen, at du kaster mat før det er utgått på dato og er litt for godt vant til å kjøpe det du vil, heller enn å planlegge og budsjettere litt. For "budsjettere" og "planlegge" er nøkkelordene du trenger, egentlig fint lite mer.

Anonymous poster hash: 8411b...e24
AnonymBruker
Skrevet

jeg har dårlig råd, å når man plutselig får uforutsette regninger er det ikke lett.

jeg har spurt om forskudd på jobben, så jeg skal alltids klære meg gjennom mnd, men frem til den 15. har jeg ca 1000 kr å leve for.

alt som skal betales er betalt nå så det er kun mat jeg har behov for.

er det noen som kan hjelpe meg? jeg har aldri vært flink økonomisk uansett hvor hardt jeg prøver! jeg er så sint på meg selv :(

jeg spiser det meste, så bare fyr løs med god og billig (!) mat!

uff føler meg så mislykket :(

1000 kr frem til den 15. er jo ikke lite, for all del. man hadde vært greit å prøve å ha litt i bakhånd i tilfelle legebesøk eller noe sånt.

jeg jobber i butikk og starter så tidlig om morgenen at jeg ikke orker å lage frokost. hva kan jeg lage kvelden før som jeg kan ta med på jobb? jeg er veldig glad i gryter som chilli osv, men jeg tar meg ikke råd til kjøttdeig, og bruker bønner osv isteden.

alt dere kan tenke på :)

har også lite plass til kjølevarer og frysevarer siden jeg bor i kollektiv så jeg kan ikke handle for en hel uke av gangen

Brød og ost er ikke så dyrt. Har du smørdbrød-jern? Det har jeg ofte som frokost. Lager det kvelden før og har i kjøleskapet.

Eneste rådet jeg har :D

Anonymous poster hash: cdf1d...b48

Skrevet

Stek og smør rundstykker på kvelden, pakk de inn i folie og vips så er matpakka til dagen etter klar :-)

Skrevet

1000 kr på en uke er jo ikke no problem. jeg kjøpte inn mat til en uke til meg og samboeren, kosta meg 936 kr fordi jeg handla på rema 1000 istedenfor meny o.l

dette var inkludert ei svinesteik og biff, forskjellig frukt og bær..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selg ting du har på ebay

Anonymous poster hash: 451b0...17e
Skrevet

1000kr på én uke burde ikke være noe problem! Selv klarer jeg meg på omtrent halvparten, da jeg er student og prioriterer å bruke det lille jeg har på andre ting enn mat.

Bruk litt tid på å titte i kundeaviser og se etter salg eller tilbud. Både Kiwi, Rema1000, Bunnpris og andre kjeder har alltid kundeavis tilgjelgelig på nettsiden deres.
Nå har Bunnpris f.eks kyllingfilét, kjøttdeig, laks, svinefilet og andre proteinkilder til 15kr, og for en enslig person er det supert med porsjonspakker!

Hva med å lage matpakker med ris/pasta, litt grønt og kjøtt/kylling for flere dager om gangen? Da får du en god og mettende lunsj med godt næringsinnholdt (protein, karbs, fiber) samtidig som det er bedre enn å gnage på tørre brødskiver ;) Jeg gjør dette på søndag/mandag og lager for flere dager fremmover, så slipper jeg å tenke på det!

Nei, med tusen kroner fordelt på en uke ser jeg ikke helt utfordringen. Cluet er å planlegge og ikke falle for fristelsen av raske løsninger og bestille junkfood på døren, men heller kjøp inn mat i større kvanta og lag selv fra bunnen av. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Vi er to voksne og ett barn vi, og i budsjettet vårt har vi 4000 kr til mat i måneden! Altså 1000 kr til mat i uka! Og det holder i massevis! Man trenger ikke være kreativ til å få det til å holde engang, så at du burde lett klare deg på 500 kr hvis du er kreativ.

Anonymous poster hash: 05c11...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...