Littlewife Skrevet 7. april 2014 #1 Skrevet 7. april 2014 På fredag fødte katten vår fire nydelige små! Hun fødte dem i klesskapet mitt, så jeg vasket hendene mine godt å løftet kattungene forsiktig opp i en kurv med flisteppe i (for de kunne jo ikke ligge i tøyet mitt). Men moren ville ikke følge etter! Jeg prøvde å løfte henne oppi til kattungene, men hun gikk bare ut igjen. Hun la seg til slutt under sofaen. Da kattungene hadde hylt i flere timer la jeg dem til slutt ved morens mage under sofaen i frykt for at de skulle sulte... Nå ligger de der i det langhårete teppet under sofaen og nyser! Problemet er at den ene lille krabaten kravler langt av gårde, og jeg er redd den skal falle ned trappen når jeg ikke er der. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg legge de opp i kurven og satse på at moren vil følge etter etterhvert? Hvor sterkt er morsinstinktet til en kattemor? Hvor lenge klarer de seg uten nærhet og morsmelk? Hilsen fortvilet matmor.
Gjest Magdalene Skrevet 7. april 2014 #2 Skrevet 7. april 2014 Jeg hadde forsøkt å flytte de over i en kasse, rett ved siden av der de ligger nå.
Gjest Badebuksa Skrevet 7. april 2014 #3 Skrevet 7. april 2014 Du må la katta bestemme hvor hun vil ha ungene selv. Flytter du og rører masse på dem, føler hun seg usikker. Ikke la kattemoren gå ut, og du må stenge for så kattungene ikke kommer seg til trappa, matmoren må ha mye å drikke og masse å spise. Du kan sette fram en eller to kasser, og håpe at kattemora velger det som rede. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #4 Skrevet 7. april 2014 Eller legg dem i en kurv, og putt kurven på stedet kattemor valgte å føde Anonymous poster hash: 2bbbd...9c7 1
Alkymist Skrevet 7. april 2014 #6 Skrevet 7. april 2014 Hvor lenge de klarer seg vet jeg ikke. Men du kan prøve å flytte de litt av gangen. F.eks. opp på det teppe du.vil ha i kurven, men rett under sofaen og sakte men sikkert lirke dem oppi. Kattemødre får ofte rare ting for seg. Så kan ta litt tid. Men tror det beste er om hun ikke blir forstyrret mer enn at hun gir dem mat og varme. Hvis hun er knyttet til dem, henter hun den som kommer på avveie om de ligger på gulvet. Mulig noen har bedre tips, men sånn litt og litt flytting fungerte greit de gangene vi har hatt kattunger. Og lurt å sette kurven ett sted som er skjermet og litt mørkt når du endelig får den oppi.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #7 Skrevet 7. april 2014 la katten få ligge i skapet. putt inni en kurv av noe slag med enten tepper eller håndklær. å ring dyrlegen. Anonymous poster hash: 010da...7f0 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #9 Skrevet 7. april 2014 ååå, jeg fikk lyst på kattungene mange kattunger som trenger godt hjem, så om du vil ha det er ikke det noe problem Anonymous poster hash: 010da...7f0 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #10 Skrevet 7. april 2014 Hvor gammel er kattemor? Anonymous poster hash: 003e2...009
Littlewife Skrevet 9. april 2014 Forfatter #11 Skrevet 9. april 2014 Hurra! Kattemamma ligger å sover med barna oppi kurven ved siden av sofaen nå. Kattemor er nok veldig trygg. Hun lar oss klappe henne og kjenne forsiktig på barna. Hun gjesper også forran oss. Det er et godt tegn! Kattemor får lov å gå ut når hun vil det. Hun er bare ute en liten stund uansett og sier kraftig ifra når hun vil inn. Hoho! Det er så gøy når det går bra! Er det noen som vet om jeg kan vaske kattemor litt nå? Eller bør jeg vente ennå litt til? Hun er langhåret og ganske skitten etter fødsel og sølete vær. 3
Littlewife Skrevet 9. april 2014 Forfatter #12 Skrevet 9. april 2014 Hvor gammel er kattemor?Anonymous poster hash: 003e2...009 Hun er bare et år gammel. Svært liten også dessverre.
skruf Skrevet 9. april 2014 #13 Skrevet 9. april 2014 Gratulerere med kattunger:D Og så bra at kattemor har funnet seg til rette i kurven med sine søte små Men du: Du bør ikke la kattemor gå ute igjen hvis hun ikke får prevensjon! De kan bli lynkjapt gravid igjen, så plutselig sitter du der med enda et kull kattunger. Da kattemammaen her fikk kattunger så holdt vi henne inne til etter at vi kastrerte henne. 6
Djungelvrål Skrevet 9. april 2014 #14 Skrevet 9. april 2014 Katta mi fødte en kattunge inni et skap oppi en tøyeske jeg hadde undertøy i. Da jeg oppdaget det , løftet jeg dem begge forsiktig over i pappesken jeg hadde gjort klar med tepper og håndklær og satte den i gangen ved siden av matskåla. Det var helt greit og hun fødte de siste 3 kattungene der. De kommer nok litt an på hvor trygg hun føler seg i huset. Jeg ville prøvd igjen å legge henne og kattungene over i en eske.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #15 Skrevet 9. april 2014 Du kastrerer vel kattemoren så raskt som mulig? Hadde vært fint med bilde av de små pusene Anonymous poster hash: 4e78c...ef2 8
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #16 Skrevet 10. april 2014 På fredag fødte katten vår fire nydelige små! Hun fødte dem i klesskapet mitt, så jeg vasket hendene mine godt å løftet kattungene forsiktig opp i en kurv med flisteppe i (for de kunne jo ikke ligge i tøyet mitt). Men moren ville ikke følge etter! Jeg prøvde å løfte henne oppi til kattungene, men hun gikk bare ut igjen. Hun la seg til slutt under sofaen. Da kattungene hadde hylt i flere timer la jeg dem til slutt ved morens mage under sofaen i frykt for at de skulle sulte... Nå ligger de der i det langhårete teppet under sofaen og nyser! Problemet er at den ene lille krabaten kravler langt av gårde, og jeg er redd den skal falle ned trappen når jeg ikke er der. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg legge de opp i kurven og satse på at moren vil følge etter etterhvert? Hvor sterkt er morsinstinktet til en kattemor? Hvor lenge klarer de seg uten nærhet og morsmelk? Hilsen fortvilet matmor. Så snart det ble snakk om kastrering, ble det veldig stille... Anonymous poster hash: efc63...042 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #17 Skrevet 10. april 2014 Så snart det ble snakk om kastrering, ble det veldig stille... Anonymous poster hash: efc63...042 rart det der... Anonymous poster hash: 010da...7f0 1
Littlewife Skrevet 11. april 2014 Forfatter #18 Skrevet 11. april 2014 rart det der... Anonymous poster hash: 010da...7f0 Hæ? Nå skjønte jeg ikke hva dere mente....
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #19 Skrevet 11. april 2014 Hæ? Nå skjønte jeg ikke hva dere mente.... De lurer vel på hvorfor du ikke har kastrert katten din? Regner med at det ikke var planlagt. Vi har en overflod av katter her i landet og det kan ikke anbefales å la en ukastrert katt gå ute. Det kan være lurt å få sjekket moren for sykdommer. Husk også på vaksiner, chipping og kastrering av kattungene før de får nye hjem om 12 uker. Med mindre dette var planlagt avl da? Ikke ment som kritikk forresten! Bare sprer ordet. Anonymous poster hash: d777f...d3a 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2014 #20 Skrevet 11. april 2014 Hæ? Nå skjønte jeg ikke hva dere mente.... Siktet til at du ikke svarte på om du hadde tenkt å kastrere katten nå, samt at du ikke bør slippe katten ut før den er kastrert. Fra min side var det ment som kritikk, så lenge du ikke har kontrollert avl med rasekatter synes jeg det er uansvarlig å få kattunger. Anonymous poster hash: efc63...042 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå