Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tre dager gammel baby som jeg tror kan die i evigheter. Jeg lar han suge minst 30 min på hvert bryst før jeg tar han bort. Da lar jeg han suge på fingeren min for å roe seg og så sovner han. Jeg begynner å bli sår av så langvarig suging, og jeg tror kanskje han bruker meg litt som smokk. Han sovner lett når han spiser og hvis jeg tar han forsiktig bort våkner han og søker etter brystet. Jeg kan klemme ut mer melk selv etter en halvtime med amming så jeg har i allefall fått i gang produksjonen.

Men hva tror dere, bør han få suge mer enn 30 min per bryst, eller bruker han meg mest som smokk siden han roer seg når han har sugd litt på fingeren min?

Anonymous poster hash: fb2d1...e60

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Han brukar nok deg som smokk, ja. Så lenge mjølkeproduksjonen er godt i gang, og han har godt grep på puppen så kan du gi han smokk når han har dia i 15-20 minutt. Luft brysta etterpå, det hindrar at dei vert såre. Løys opp vakuumet han skaper med suget med ein finger forsiktig i munnviken for å få han til å sleppe utan at det gjer vondt for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Tre dager? Han er da veldig liten. Skjønner du blir sår da. Bruk fingren til å roe han ned og luft brystene mellom hver gang. Jeg ammet så og si døgnet rundt i 6 mnd etter fødsel. Slitsomt, men verdt det :)

Anonymous poster hash: fb34f...c4f
  • Liker 2
Gjest RockOn
Skrevet

Vær litt forsiktig med å putte smokk så tidlig. Jeg lå på barsel med ei som gjorde det, nettopp pga det du sier, og hun bør frårådet smokk så tidlig. Hun mistet melka.

Skrevet

Jeg hadde treg utdriving av melken på første barnet, så satt iblandt 40 min hver amming, spesielt på kvelden. Jeg synes ikke det gjør noe om spisinga går over i kos når man er 3 dager gammel. Det viktigste er at du passer på sårhet nå mens brystene herdes. Litt ømhet kan du tåle, men pass deg for sår. Lufttørke + purelan etter hver runde.

• Liker 3
Skrevet

Vær litt forsiktig med å putte smokk så tidlig. Jeg lå på barsel med ei som gjorde det, nettopp pga det du sier, og hun bør frårådet smokk så tidlig. Hun mistet melka.

Det tror jeg var litt tilfeldig.

Gjest Magdalene
Skrevet

Nei, det er nok ikke sikkert.

Mam vet jo at tidlig smokkestart kan føre til sugeforvirring.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Jeg ammet ofte en time i strekk og slik helt i starten. At den nyfødte ville bruke meg som smokk var absolutt hele greit.

Gjest RockOn
Skrevet

Det var jo akkurat det jordmor sa til henne da hun anbefalte henne å vente. Så da tenker jeg at det ikke bare er tilfeldig.

Skrevet

Min hadde også veldig stort sugebehov, så vi startet med smokk når han var fire dager, etter anbefaling fra barselavdelingen. De mente det gikk bra så lenge ammingen var godt i gang, melken var kommet og han spiste. Det har ikke vært noe problem her, han er nå to måneder og legger på seg i rekordfart. Vet ikke hva vi skullle gjort uten smokken!

Skrevet

Jeg satte en grense på 30 min per bryst med min første. Han hadde kunnet ligge og suge i flere timer i strekk om han hadde fått lov. Og i starten ble jeg unødvendig sår av det. Etter hvert ble det et problem fordi det førte til at melkeproduksjonen min økte alt for mye i forhold til hva han klarte å ta unna (men akkurat det er det jo langt fra alle som sliter med).

Det kan forresten være greit å prøve å holde baby ordentlig våken når han spiser. Det tok litt tid før jeg skjønte at babyen ofte lå og sov mens det så ut som han spiste, fordi han hadde sugebevegelser i søvne, bare mindre uttalte enn når han spiste skikkelig. Så jeg kunne stusse over at han ble så fort sulten igjen, men det var jo ikke rart. Kjente tips et jo å massere babyen lett i håndflaten eller på det ene kinnet for å stimulere sugerefleksen, kile dem under beina og kle av dem så de ikke blir så varme og komfortable.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...