Gå til innhold

Noen som har opplevd å miste selvtilliten? Eller motet...hvorfor skjedde det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tonnevis av selvillit før og trodde alltid at jeg var ei smart jente. Jeg hadde et godt snitt da jeg gikk ut av videregående. Fikk jeg ikke 5, så tenkte jeg at jeg var svak i faget. Gikk ut med 5 i snitt.

Så kom sjokket. Jeg skulle studere på universitet/ høyskole. Jada, det gikk til slutt greit det også. Fikk ok karakterer, men var ikke av de beste. Jeg kjempet for å klare bedre enn c mens mange andre fikk b.

For en stund tilbake skulle jeg søke meg en jobb og fikk en IQ test på intevjudagen, og den gjorde jeg det dårlig på. Jeg var nervøs og stresset, fikk rett og slett helt hjernteppe de første minuttene.. Jeg fikk ikke den jobben, men fikk heldigvis jobb et annet sted.

Jeg har begynt å tenke at jeg kanskje er dum. Jeg tenker tilbake på kommentarene fra en ex som alltid sa jeg var så dum. Jeg tenker at andre kanskje snakker bak ryggen på meg og synes jeg er dum.

Eneste forsvarsmekanismen jeg biter tak i er å tenke at en IQ-test ikke nødvendigvis gir et riktig bilde av en person. Testene kan ha mange svakheter.Jeg bir kritisk til at en menneskeskapt test skal bestemme hvor smart en person er. Alle har bare tatt disse testene for god fisk, til tross for at de ikke gir et nyansert bilde av personen. Uansett fikk selvtilliten min en skikkelig knekk.

Jeg tenker også at eksen muligens forsøkte å undertrykke meg, kanskje fordi han innså at jeg klarte meg utmerket uten han.

Har noen opplevd lignende? Har det snudd? Jeg tror jeg kom inn i en ond spiral med dårlig selvbilde, lite energi pga. depresjon som igjen forsterket det negative selvbilde.

Anonymous poster hash: 308f4...e68
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For det første: selvsagt er du ikke dum! Du hadde jo ikke fått et snitt på 5 da..For det andre: hva forteller en iq-test deg? Jo, hvor flink du er til å ta iq-test! Man kan øve på slike tester, og jo mer man øver, jo høyere score.

Anonymous poster hash: eecff...7fd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...