Titti72 Skrevet 7. juni 2004 #1 Del Skrevet 7. juni 2004 Hvis far flytter ut av landet, er det da meningen at reiseutgiftene skal fordeles på samme måte som ved bidrag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 7. juni 2004 #2 Del Skrevet 7. juni 2004 Jeg tror samværsutgifter skal deles likt mellom mor og far - uavhengig av distansen - nå til dags... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simsalabim Skrevet 7. juni 2004 #3 Del Skrevet 7. juni 2004 Det deles også etter inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 7. juni 2004 #4 Del Skrevet 7. juni 2004 .. ja da blir det jo morsomt om far velger å flytte langt unna og med dyr reise.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 7. juni 2004 Bidrag i dag er: 1/3 på far og 2/3 på meg. Vi det da si at jeg må betale 2/3 av flybiletten + resten av reiseutgiftene? Har prøvd å finne noen opplysninger på div. nettsteder, og jeg tror at delingen blir som ved bidrag. Dette er jo isåfall skikkelig urettferdig, da det ikke er jeg som har valgt å flytte så langt unna. Det burde isåfall være han som betaler alt over de eksisterende utgiftene. Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 7. juni 2004 #6 Del Skrevet 7. juni 2004 Vet at mange praktiserer at de betaler en vei hver... (men kjenner ikke til om det er noen regler for dette) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Far til 2 Skrevet 7. juni 2004 #7 Del Skrevet 7. juni 2004 Eksempelet viser med all tydlighet at loven bør endres slik at den som flytter betaler. Og for at kostnadene ved slike reiser ikke skal gå utover barna (dvs at den som reiser påstår at vedkommende ikke har økonomi til å opprettholde samværet) bør reisekostnadene implementers i bidragsordningen på en eller annen måte. Dermed vil en samværsforelder eller bostedsforelder som flytter få større utgifter. Dette er sikkert ikke populært blandt de som begrenser samværet ved å flytte, men sansynligvis en av de få virkemidlene som kan brukes for å sikre barn samvær med samværsforeldrene. Vi vet at det i Norge er ca 30.000 barn som sansynligvis savner samvær ihht Barne- og Familiedepartementet. Likevel velger det samme departementet å overse dette tiltross for at BFD er den fremste politiske organet som har mulighet til å sikre et lovverk som ivaretar barnas behov som 1,ste prioritet. Mye av årsaken er flytting tilsvarende det som nevnes i hovedinnlegget. Unskyldningene for flyttingene kan være mange. Men ettersom det nesten altid går utover barna bør det være deres rettigheter vi bør sikre på en forsvarlig måte. Send en mail/brev til BFD og beskriv problemet. Det er i hovedsak kun de som kan komme med forslag om lovendring. Far til 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlolgget Sissi Skrevet 7. juni 2004 #8 Del Skrevet 7. juni 2004 Reglene er klare: Reiseutgiftene skal deles forholdsmessig etter inntekt. Det er irrelevant hvem som flyttet. Det er også irrelevant om samværsforelder betaler lite/ikke noe bidrag. I praksis betyr det at du risikerer å betale for at ungen skal ha samvær.... Du finner helt sikkert informasjon om dette på trygdeetatens nettsider. Jeg hadde ligget lavt og ventet for å se om det kom noe krav fra faren, jeg hadde ikke tilbudt meg å dele reiseutgiftene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 7. juni 2004 Det blir jo fryktelig dyrt da, hvis vi begge skal ta flytoget til gardemoen (jeg fram og tilbake), flybillett tur/retur og min reise opp til gardemoen alene for å hente henne der. Det blir 4 voksenbiletter + 2 barnebiletter på bussen til flytoget. 4 voksenbiletter + 2 barnebiletter på flytoget. Tur/retur med flyet for datteren min. Jeg kommer ikke til å forskutere 1,- på hans vegne. Han må bestille biletter i forveien, så kan jeg isåfall betale han tilbake etterpå. Selv et par fotballsko han skulle kjøpe for 4 år siden har jeg ikke sett pengene for siden jag la ut for de. Men han har selvfølgelig fått takk fra jentungen for skoene. Jeg har jo ikke hjerte til å fortelle henne at han ikke ga meg pengene tilbake. Kjenner jeg er skikkelig :evil: :evil: :evil: i dag!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 7. juni 2004 #10 Del Skrevet 7. juni 2004 Dette vet jeg ingenting om... bare tenker litt her: Gjelder norsk lov i andre land da?! Altså: om pappaen velger å flytte til Thailand og bosette seg der. Hva slags bidragsregler gjelder da... norske eller thailandske. Og hvor lenge gjelder norske regler for ham. (Poirot......hvor er du?!) Det høres jo helt horribelt ut om den gjenboende foreldren skal måtte betale halve reisen fra uansett hvor i verden pappaen befinner seg. Innen for Norge, OK men ikke fra Uganda eller Maldivene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 9. juni 2004 #11 Del Skrevet 9. juni 2004 Det er norske bidragsregeler som gjelder når faren er norsk. Faren til sønnen min flyttet utenlands og det ble ikke noe forandringer der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 9. juni 2004 #12 Del Skrevet 9. juni 2004 Det er norske bidragsregeler som gjelder når faren er norsk. Faren til sønnen min flyttet utenlands og det ble ikke noe forandringer der. Måtte du betale halvparten eller andel av reisen når sønnen din skulle besøke ham også.. ? Eller hvordan løste dere det?? Kan jo tenke meg prisene hvis en unge skal fly til feks. Roma annenhver helg... Da ville hverfall mitt budsjett sprekke .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 9. juni 2004 #13 Del Skrevet 9. juni 2004 Seriøst, jeg hadde nekta. Måtte ha meldt meg på fattighuset dersom jeg skulle betalt flybillett til berlin annenhver uke. Det var snakk om at vi skulle flytte halve landet, og en av kriteriene da for at faren gikk med på det var at vi betalte reisa for gutten når han skulle til faren sin (det var snakk om sjeldnere en annen hver helg da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Danielle 73 Skrevet 9. juni 2004 #14 Del Skrevet 9. juni 2004 Helt alvorlig talt. Man kan jo ikke forlange eller forvente at man skal har like ofte samvær når en av foreldrene bor langt unna. Hvorfor være så opptatt av hvem som skal betale. Ungen syntes jeg bør komme i første rekke. Betale annenhver gang og at ungen da har samvær med far an gang annenhver eller tredje hver mnd. da betaler dere like mye omtrent. Jeg hadde isåfall nektet å ha like ofte samvær om ikke faren blir med på å inngå en samværsavtale. Det har jo absolutt ingen ting med at man nekter faren å treffe barna, men at man er avhengig av en løsning som kommer alle parter til gode for å få ting til å fungere. Faren til min datter betaler flyreisen hver gang som er annenhver mnd. Det koster ca. 700,- Jeg betaler tur-retur flyplass og det koster like mye. Dermed så er jo det en grei fordeling. Og grunnen til at jeg må betale så mye, er at jeg ikke har bil og på flybuss koster det penger for barn fra 4 år og oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2004 #15 Del Skrevet 10. juni 2004 .. ja da blir det jo morsomt om far velger å flytte langt unna og med dyr reise.. Sånn har fedre det når mødre velger å flytte langt vekk, med sin nye samboer. Ser det er fokus på landistanser i utlandet her, Berlin og Roma og hva det ville ha kostet i reiseutgifter. Vel, norge er et langt land, og det er f.eks. like langt til Tromsø som til Roma. Kostnaden for en flybillett nordover er minst like dyr som sørover. Kvinner skal få lov til å flytte hvor de vil med ungene i norge, og de fleste mener da at det er helt greit at far skal dele kosntadene for reisen ved samvær. Men flytter far, ja da mener folk at det får han betale selv, mor skal ikke lastes for at han har flyttet. Lenge leve dobbeltmoralen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #16 Del Skrevet 10. juni 2004 Sånn har fedre det når mødre velger å flytte langt vekk, med sin nye samboer. Kvinner skal få lov til å flytte hvor de vil med ungene i norge, og de fleste mener da at det er helt greit at far skal dele kosntadene for reisen ved samvær. Men flytter far, ja da mener folk at det får han betale selv, mor skal ikke lastes for at han har flyttet. Lenge leve dobbeltmoralen! Jeg har bodd samme sted hele tiden! Han flyttet først 30 mil unna, nå skal han flytte 70 mil unna meg. Det er ikke snakk om dobbeltmoral her, men hvorfor skal jeg straffes for at han flytter langt unna? Hele hans familie bor inntil 4 km fra meg. Det er her vi begge er født og oppvokst. Han har ikke flyttet pga jobb eller kjæreste, så det er ikke sånn at det er nødvendig heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2004 #17 Del Skrevet 10. juni 2004 Jeg har bodd samme sted hele tiden! Han flyttet først 30 mil unna' date=' nå skal han flytte 70 mil unna meg. Det er ikke snakk om dobbeltmoral her, men hvorfor skal jeg straffes for at han flytter langt unna? Hele hans familie bor inntil 4 km fra meg. Det er her vi begge er født og oppvokst. Han har ikke flyttet pga jobb eller kjæreste, så det er ikke sånn at det er nødvendig heller.[/quote'] Poenget mitt er, at i diskusjoner her inne, så forsvares det ofte at mor tar med seg barnet og flytter langt unna far ved et brudd. De fleste her inne syns det er helt greit. Flytter mor langt unna, betyr det høyere kostnader for far om han vil treffe barna sine pga. av dyrere reisekostnader. De fleste her inne har da sagt at det må far bare godta, for mor må ha rett til å gjøre som hun vil. I ditt eksempel har altså far flyttet langt unna, og da ser man jo at flere av jentene her inne mener at det er horibelt at mor må dele reisekostnaden med far når det var han som flyttet. Det er det jeg mener med dobbeltmoral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #18 Del Skrevet 10. juni 2004 ok. Er bare litt frustrert fortiden. Min datter er så lei seg for dette, og hun takler dårlig nye situasjoner som hun må møte alene. Er fortsatt ekkelt for henne å ta bussen oppover i 3 timer. For meg er det et mareritt, da hun trenger at jeg ringer henne ofte når hun er på bussen. Har ingen anelse om hvordan det skal gå på flyet der jeg ikke kan ringe henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. juni 2004 #19 Del Skrevet 10. juni 2004 ok. Er bare litt frustrert fortiden. Min datter er så lei seg for dette' date=' og hun takler dårlig nye situasjoner som hun må møte alene. Er fortsatt ekkelt for henne å ta bussen oppover i 3 timer. For meg er det et mareritt, da hun trenger at jeg ringer henne ofte når hun er på bussen. Har ingen anelse om hvordan det skal gå på flyet der jeg ikke kan ringe henne.[/quote'] Har full forståelse for for din frustrasjon Titti, og mener selv at det er galt at den ene foreldren må ta kostnaden fordi den andre flytter langt unna og det blir store kostnader i forbindelse med samvær. Men, det kan ikke være forskjell på om det er mor eller far som velger å flytte langt unna. Kan mor gjøre det og far må betale, må det samme gjelde andre veien mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Titti72 Skrevet 10. juni 2004 Forfatter #20 Del Skrevet 10. juni 2004 Det er jeg enig i, Gjest. Det skal ikke være forskjell den ene eller andre veien. Men hvis vi skal betale etter hvordan bidrag er delt, så må jeg dekke 2/3 og han 1/3. Det syns jeg er urettferdig. En annen ting er at han frivillig flytter på seg, er det igrunn riktig at jeg skal måtte betale for det? Hadde det vært jeg som hadde flyttet så burde vel jeg være den som dekker de kostnadene? Burde ikke den som velger å flytte, selv måtte stå for reisekostnader? Så lenge det ikke er flytting pga dårlig arb.marked? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå