AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #1 Skrevet 6. april 2014 Jeg prøver å trene i pulssoner, men har hatt følelsen av at noe har vært veldig galt. Jeg fant ut at enten stemmer ikke makspulsen, eller så er jeg i veldig mye dårligere form enn jeg trodde, fordi jeg behøver langt mer restitusjon enn hva som er vanlig når jeg trener på 80 % av makspuls. Den vanlige formelen er 220- alder. Denne gir meg en makspuls på 176. En annen formel, 211-(0,64*alder), gir meg en makspuls på 183. Den siste formelen tar utgangspunkt i at kvinner har lavere makspulshttp://iform.nu/trening/nytt-om-trening/ny-makspuls-for-kvinner enn menn, og denne formelen, 206-(0,88*alder), gir meg en makspuls på 167. Med et så stort sprik fant jeg ut at jeg måtte ta en makspulstest, noe jeg gjorde i dag etter denne oppskriften. Jeg kom ikke høyere enn 160, og hvis jeg tar med i beregningen at jeg ikke klarte å komme helt opp i makspuls, og derfor legger til 5-10 slag, ligger makspuls mellom 165 og 170. Det er langt unna 183 som har vært det jeg har tatt utgangspunkt i tidligere, og jeg har derfor trent med veldig mye høyere intensitet enn jeg har ment å gjøre. Så derfor spør jeg dere som har testet makspuls, hvilken formel passer best for dere? Anonymous poster hash: 4a2d8...30d
Pearl2.0 Skrevet 6. april 2014 #2 Skrevet 6. april 2014 Kjør heller en fysisk makspulstest. Mye bedre enn å bruke matematiske formler som er basert på gjennomsnitt og generaliserbarhet og whatnot Folk er forskjellige innen samme aldersgruppe.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #3 Skrevet 6. april 2014 Kjør heller en fysisk makspulstest. Mye bedre enn å bruke matematiske formler som er basert på gjennomsnitt og generaliserbarhet og whatnot Folk er forskjellige innen samme aldersgruppe. Det er det jeg har gjort i dag, og det er derfor jeg spør om andres erfaring om det samme. Anonymous poster hash: 4a2d8...30d
Pearl2.0 Skrevet 6. april 2014 #4 Skrevet 6. april 2014 Det er det jeg har gjort i dag, og det er derfor jeg spør om andres erfaring om det samme. Anonymous poster hash: 4a2d8...30d Aha, sånn å forstå ja! Beklager Hvis du mener at du utførte testen riktig, så må du stole på den og trene deretter. Det at du ikke nådde opp til samme makspuls som en matematisk formel ville tilsi, er jo nettopp bevis på at matematiske formler ikke passer for hvert enkelt individ De kan kun fungere som et generelt utgangspunkt. Noe du sikkert vet
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #5 Skrevet 6. april 2014 Jeg har tatt makspulstest og fått makspuls på 192. Etter den første formelen skulle jeg hatt makspuls på (220-42=) 178 Etter den andre formelen skulle jeg hatt makspuls på 211-(0,64*alder) 184 Etter den kjønnsmodifiserte formelen skulle jeg hatt makspuls på 206-(0,88*alder) 169 Ergo ligger jeg langt høyere enn alle formelbaserte makspulsene. Men 160 - er ikke dette unormalt lavt? Anonymous poster hash: d731e...d4b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #6 Skrevet 6. april 2014 Jeg har tatt makspulstest og fått makspuls på 192. Etter den første formelen skulle jeg hatt makspuls på (220-42=) 178 Etter den andre formelen skulle jeg hatt makspuls på 211-(0,64*alder) 184 Etter den kjønnsmodifiserte formelen skulle jeg hatt makspuls på 206-(0,88*alder) 169 Ergo ligger jeg langt høyere enn alle formelbaserte makspulsene. Men 160 - er ikke dette unormalt lavt? Anonymous poster hash: d731e...d4b Det er ikke noe unormalt med det så vidt jeg har skjønt, makspuls er jo medfødt. Men jeg har likevel tatt høyde for at jeg kanskje ikke kom helt opp i makspuls, og legger til 5-10 slag, selv om jeg ikke skjønner hvordan jeg skulle klart å komme høyere, for testen var beintøff! Men 165-170 er som sagt langt nærmere den kjønnsmodifiserte formelen, enn 183 er, og det er tydeligvis den som er nærmest meg. Anonymous poster hash: 4a2d8...30d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #7 Skrevet 6. april 2014 Jeg har ikke sett på hvordan du har tatt makspuls, men det er korrekt at makspuls er medfødt. Det som likevel kan hende, er at du ikke har vært i optimal situasjon for å kunne ta en makspulstest. Jeg fulgte nøye et program (ikke trene to-tre dager før testen, spiste optimalt og sov optimalt) for å få et mest mulig korrekt resultat. Merker at jeg av og til føler at jeg sliter meg fullstendig ut, er helt tom og tenker at jeg må ha nådd makspuls. Noen ganger er pulsen høy, andre ganger har jeg rett og slett for mye trening i beina til å kunne oppnå makspuls - jeg føler jeg ligger helt på grensen til maks, men i realiteten er jeg bare på 85-88 %. Legger også til at det er forskjell på sykling/spinning som jeg hovedsakelig driver med, og løping - hvor det føles som jeg når høyere puls med mindre innsats, det vil si det er lettere å oppnå makspuls enn når jeg sykler. Anonymous poster hash: d731e...d4b
Gjest avocadoen Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 220-alder passer best min makspuls, da den er 200.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #9 Skrevet 6. april 2014 Jeg er 24 år og målte makspulsen til 215 for et par år siden. Ingen av formlene stemte Anonymous poster hash: 4f380...ceb
Maximillian Cohen Skrevet 6. april 2014 #10 Skrevet 6. april 2014 Det er ikke enkelt å oppnå makspuls, en må faktisk være litt trent og god ikke minst være god til å presse seg selv.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #11 Skrevet 6. april 2014 Jeg har ikke sett på hvordan du har tatt makspuls, men det er korrekt at makspuls er medfødt. Det som likevel kan hende, er at du ikke har vært i optimal situasjon for å kunne ta en makspulstest. Jeg fulgte nøye et program (ikke trene to-tre dager før testen, spiste optimalt og sov optimalt) for å få et mest mulig korrekt resultat. Merker at jeg av og til føler at jeg sliter meg fullstendig ut, er helt tom og tenker at jeg må ha nådd makspuls. Noen ganger er pulsen høy, andre ganger har jeg rett og slett for mye trening i beina til å kunne oppnå makspuls - jeg føler jeg ligger helt på grensen til maks, men i realiteten er jeg bare på 85-88 %. Legger også til at det er forskjell på sykling/spinning som jeg hovedsakelig driver med, og løping - hvor det føles som jeg når høyere puls med mindre innsats, det vil si det er lettere å oppnå makspuls enn når jeg sykler. Anonymous poster hash: d731e...d4b Testen ble tatt under oppsyn av treningsveileder, og har vært planlagt en stund nå. Som deg hadde jeg ikke trent på noen dager, nok hvile, nok søvn, nok mat osv. før testen. Grunnen til at jeg tok testen, er fordi jeg har følt at jeg konstant har symptomer på overtrening, og har behov for lengre restitusjon, og denne testen bekrefter årsaken til dette. Anonymous poster hash: 4a2d8...30d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #12 Skrevet 6. april 2014 Du kan jo ta enda en makspulstest når det har gått en stund for å se om det er noe avvik...? Anonymous poster hash: d731e...d4b
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #13 Skrevet 6. april 2014 Bare for å ha det sagt, jeg betviler ikke resultatet, jeg fikk bekreftet det jeg selv trodde. Jeg ville bare høre andres erfaringer med makspulstest vs kalkuleringer, om de opplevde det samme som meg, som er stort avvik fra de mest brukte kalkylene. Anonymous poster hash: 4a2d8...30d
maria b Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Hei. Jeg tok en makspulstest for ca en måned siden. Jeg ligger litt over verdiene man får ved de ulike formlene. Makspuls er ,som det er sagt over her, veldig individuelt og er genetisk betinget. Hvis du er i tvil om resultatet du fikk på makspulstesten stemmer, synes jeg du skal ta en ny. For at du skal få best mulig utbytte av treningen din, er det greit at makspulsen din er så korekt målt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå