Gå til innhold

Problemer med klipping av klør

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en hund som det er omtrent umulig å klippe klør på. Har lest mange tips om hvordan man skal få til dette, men det hjelper ikke... Det går helt fint å ta på potene, pille på klørne, ha kloklipperen i nærheten og inntil klørne, men så fort den er på vei rundt kloen prøver han å stikke av. Uansett. Hjelper ikke med godbiter eller å prøve å roe ned, og så fort han har flyttet på seg tar det en evighet før han tør å legge seg ned igjen.

Det er ingen grunn til at det skal være så ille. Han er ikke spesielt følsom for lyden, har aldri klippet over en nerve eller noe som helst... Det som gjør meg litt stresset er at jeg har lest noe om at lange klør kan føre til problemer med potene (husker ikke hvordan - at skjelletet ble presset opp/feil?), så det er veldig frustrerende at gradvis tilvenning ikke hjelper.

Hvor ille er det egentlig at klørne er lange? De sliper seg jo litt selv, men går jo fortsatt i bakken. Noen andre tips for hva man kan gjøre?

Anonymous poster hash: c034d...09c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det kanskje du som føler deg litt usikker når det kommer til kloklippingen? Vi overfører jo veldig mye følelser og usikkerhet til hundene...

Har du vurdert å la noen andre prøve?

Anonymous poster hash: 48c75...1fb

AnonymBruker
Skrevet

Er det kanskje du som føler deg litt usikker når det kommer til kloklippingen? Vi overfører jo veldig mye følelser og usikkerhet til hundene...

Har du vurdert å la noen andre prøve?

Anonymous poster hash: 48c75...1fb

Ja, andre har prøvd, det hjelper ikke... Tenkte ikke at det kunne være et problem før i det hele tatt, men begynner jo å gjøre det nå. Greier å være ganske rolig uansett da.

Anonymous poster hash: c034d...09c

AnonymBruker
Skrevet

Har samme problem med hunden her i huset. Vi måtte være to for å klippe klør før. En til å holde fast, og en til å klippe. Til slutt ble jeg så lei styret at jeg bestemte meg for å gjøre noe med det, så jeg klippet en klo av gangen, ga masse ros (viktig å høres oppmuntrende ut og ikke trøstende ut, høres du trøstende ut så bekrefter du ovenfor hunden at det er ille), og godbit. Etterhvert gikk jeg over til to klør av gangen osv. Nå får jeg klippet klør på tre poter av gangen, snart alle sammen :-) viktigste er at du selv ikke stresser og for all del IKKE TRØST HUNDEN! :-)

Anonymous poster hash: ce35b...1ad

Gjest chisandra
Skrevet

Vi ga opp hele styret med kloklipping, og overlot det til veterinæren. Det gikk som en drøm når veterinæren gjorde det med taktfast grep. :)

Skrevet (endret)

I slike situasjoner er det ofte greit og rett og slett være bestemt!

Jeg mener ikke du skal tviholde hunden, det blir den gjerne skremt av. Men med kroppspråk og fremtoning vise at dette er bare noe som skal gjøres. Med påfølgende oppmuntrende ros når hunden oppfører seg som du ønsker.

Begynn med en klo hvis det er en stor utfordring, og flere hvis det går fint.

Endret av AUG---UAG
Skrevet

Husk på at selv om du ikke klipper nerven så kan en klosaks med dårlig blad klemme til og føles ubehagelig. Noen er nok mer sensitive for det enn andre. Så hvis du har tvil om kvaliteten på saksen din, så kan det kanskje være lurt å kjøpe en ny. Klosliper er også et alternativ. jeg har hørt om flere som hadde samme problem som deg som fikk stor suksess med klosliper.

Skrevet

Ligger hunden når du klipper klørne? Jeg har aldri kunnet klippe klørne til min hund mens hun ligger så løsningen min er at hun står mellom beina mine med ansiktet bak meg også løfter jeg hver labb opp på samme måte som man holder hovene til en hest og klipper. På denne måten føler hun seg ikke så sårbar som når hun ligger og hun slipper å se at jeg klipper som hun misliker å gjøre.

I begynnelsen ga jeg henne en godbit for hver klipte klo mens nå får hun belønning når jeg er helt ferdig. Dette funker for oss i hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...