Enira Skrevet 6. april 2014 #1 Skrevet 6. april 2014 Hallo alle. Jeg vurderer nå å gi bort en tur til Frankrike til min bedre halvdel for å oppleve Tour de France. Men jeg er ikke så veldig inn i hvilke etapper som er mest verdt å få med seg... Er det noen som kan komme med tips til meg? Planlegger denne turen selv, så at jeg kunne bestille reiser med maxpulse og andre, men syns ca 17 000 kr var litt vel mye :-p
MiniMjau Skrevet 9. april 2014 #2 Skrevet 9. april 2014 Jeg kan nok hjelpe deg med tips til etapper. Vil dere opp i fjella, overnatte i campingvogn/telt? Vil dere se etappe i en by? De første etappene går i Yorkshire/London i England, kan det være et alternativ.?
MiniMjau Skrevet 9. april 2014 #3 Skrevet 9. april 2014 Skal dere leie bil? Se en eller flere etapper?
Wiggins Skrevet 10. april 2014 #4 Skrevet 10. april 2014 Det er jo smak og behag, men de fleste er vel enig om at det er mer spennende å få se syklistene i et lengre tidsrom og/eller porsjonert ut over et lengre strekk enn å se hele feltet suse forbi på en flat vei. I fjellene blir det alltid strekk på feltet, der kommer de gjerne med flere minutters mellomrom, særlig hvis det er på den siste av flere stigninger med målgang på toppen. Jeg fant en fin oversikt der du kan få opplysninger om hver etappe. Bak de som har målgang på toppen står det summit finish. http://roadcyclinguk.com/racing/cobbles-five-summit-finishes-and-just-one-time-trial-2014-tour-de-france-route-officially-unveiled.html Ellers så er jo etappe 5, onsdag 9. juli, verdt å få med seg. På denne etappen har de lagt inn flere av brosteinspartiene fra Paris - Roubaix. Det er en flat etappe, men det blir garantert ikke noen massespurt. Her vil vi sannsynligvis få noe av samme rittutvikling som i Paris - Roubaix, nemlig et utskillelsesritt, der de store, sterke rytterne som Cancellara, Boonen og Hushovd er favoritter til å være med på slutten. I 2010 vant Thor Hushovd en slik etappe. Skal man se på en slik etappe bør man følgelig stå ved brosteinspartiene, men hold god avstand til rytterne. Det har vært flere tilfeller av tilskuere som har blitt skada i Paris - Roubaix, mest fordi de står tett ved løypa, og så får plutselig en syklist et kast på sykkelen over en brostein. Det er garantert mange folk som vil stå og se på den siste stigningen på de etappene med målgang på toppen, så der må dere være ute i god tid for å få en god plass. Det er nok litt enklere å få plass på et av fjellene før den siste stigningen. Når man står og ser på i en stigning vil man få se mye som man aldri får se på TV. Man får se teten, men man får også se alle grupettoene som sliter seg oppover for å komme seg innafor tidsgrensa. Er det strålende vær i tillegg får man en flott dag i fjellet.
Enira Skrevet 12. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2014 Tusen takk for svar! Planen blir nok å leie en bil slik at vi kommer oss rundt uten så altfor mye styr... Overnatting får jeg se litt an, kan tenke meg at hotellromprisen blir skyhøye rundt denne tiden og sikkert vanskelig å få rom hvis vi ikke er raskt ute. Vil helst se noe i frankrike og hadde vel tenkt at noe oppe i fjellene villle være verdt å få med seg, og etappe 5 hvor det er brosteinspartier kan nok også være aktuelt. Tusen takk for linken Wiggins, skal se litt på den Og etter det som skjedde Flanderen rundt skal jeg ha god avstand til rytterne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå