Gå til innhold

Lyve på barnets alder - er det greit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det greit å lyve på barnets alder når det er for å slippe å betale for dyrere billett (inngangsbillett, togbillett etc)? Da lyver man jo alderen nedover og barnet kan på ingen måte ta skade av det. Eventuelt hvor lenge kan man lyve om alderen sånn?

Har jo også vært borti debatter om å lyve barnets alder oppover, for at barnet skal kunne være med på ting det egentlig er for liten til (karuseller, kulturtilbud etc). Er det greit? Og eventuelt hvor går grensen?

Anonymous poster hash: f754a...11c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg synes ikke det er greit. Det er en grunn til at det er aldersgrenser.

Anonymous poster hash: 8c242...0c6
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Å lyve om barna nedover er en liten svindel, så da handler det om er det greit å svindle litt i grane? Personlig tenker jeg at det er det hvis familien ikke har så god økonomi.
Å lyve om barnas alder slik at de får være med på ting som er resservert eldre barna, er ikke greit. som AB#2 over sier, er det en grunn til at det er en aldersgrense. I disse tilfeller er det enten altfor skremmende, farlig eller upassende for barna under aldersgrense. dette er en moralsk aldersgrense, og den synes jeg alle bør respektere.

Anonymous poster hash: 3ddc8...5be
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. det er jo ikke greit. Hvorfor spør du om det er greit å lyve? Er du så usikker på deg selv?

Anonymous poster hash: cc744...2c5

• Liker 6
Gjest BettyBoop
Skrevet

Er det greit å lyve på barnets alder når det er for å slippe å betale for dyrere billett (inngangsbillett, togbillett etc)? Da lyver man jo alderen nedover og barnet kan på ingen måte ta skade av det. Eventuelt hvor lenge kan man lyve om alderen sånn?

Har jo også vært borti debatter om å lyve barnets alder oppover, for at barnet skal kunne være med på ting det egentlig er for liten til (karuseller, kulturtilbud etc). Er det greit? Og eventuelt hvor går grensen?

man står foran barna som et dårlig eksempel da syns jeg. Da sier du jo til ungen at det er greit å juge for å oppnå fordeler.
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har løyet om alderen til et av barna EN gang, for å få komme inn i lekerommet på IKEA. Ikke stolt av det.

Anonymous poster hash: 9eeff...743
AnonymBruker
Skrevet

Dette ser jeg ingen problemer med.

Anonymous poster hash: dafd5...2d3
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. det er jo ikke greit. Hvorfor spør du om det er greit å lyve? Er du så usikker på deg selv?

Anonymous poster hash: cc744...2c5

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har inntrykk av at mange synes det er greit når barnet er nært alderen, men så tenker jeg hvor lenge er det folk gjør dette. Eks barn som får spille spill med høyere aldersgrense fordi de snart er så gamle uansett. Her blir det jo en vurderingssak for hver forelder ut ifra barnets modenhet selvfølgelig. Men når man trekker denne "løgnen" ut i samfunnet, til for eksempel et tivoli, en aktivitet med andre barn osv. hvor går da grensen? Kan man sende sin 5,5åring på skirenn med aldersgrense 6 år?

I mitt hode er det mer ok dersom det bare er av økonomiske årsaker og det uansett ikke er snakk om at noen taper på det. Skal man for eksempel ta buss og barnet akkurat er fylt 3 år (hadde man tatt bussen 1 uke før hadde man jo uansett ikke betalt), men hvor lenge kunne man latt som barnet var under 3 for å kjøre gratis? Lurer på om jeg kjørte buss gratis i 1 år ekstra da jeg var liten :P

Skrevet

Nei, det er ikke greit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Naturligvis ikke. Svindel.

Anonymous poster hash: 2dcc5...f3f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Eneste gangen jeg har opplevd løgn som ok var da min far sa jeg var yngre enn jeg var da vi spiste hotellbuffet, fordi jeg var så småspist at jeg seriøst bare spiste to kjeks (det var ikke lov til å gå inn uten å spise). Hotellet tjente jo fremdeles penger på meg, da vi betalte barnepris og jeg uansett ikke spiste mer.

Anonymous poster hash: 8bf91...2f1
  • Liker 1
Skrevet

Eneste gangen jeg har opplevd løgn som ok var da min far sa jeg var yngre enn jeg var da vi spiste hotellbuffet, fordi jeg var så småspist at jeg seriøst bare spiste to kjeks (det var ikke lov til å gå inn uten å spise). Hotellet tjente jo fremdeles penger på meg, da vi betalte barnepris og jeg uansett ikke spiste mer.

Anonymous poster hash: 8bf91...2f1

Det blir jo ikke noe mer ok selv om du spiser lite. På buffeter etc er det alltid noen som spiser mye, og noen som spiser lite. Restauranten har beregnet seg en snittpris for dette. Om du eller din far ikke er villig til å betale det det koster, får man spise a la carte eller hjemme.

• Liker 4
Skrevet

Kan man sende sin 5,5åring på skirenn med aldersgrense 6 år?

På sånne ting pleier "aldersgrensen" å være f.eks. "barn født i 2008 / 6-åringer" og da kvalifiserer jo en 5,5-åring.

Jeg lyver aldri på alderen til barnet mitt, men jeg blir innimellom mistenkt for det, fordi jeg har en veldig lang gutt. Får ofte et mistenkelig blikk når det er billettkontroll på trikken og jeg ikke har billett til ham.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det syns jeg er helt greit å gjøre, så lenge ingen tar skade av det.

Anonymous poster hash: f64d8...3bf
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke greit.

Men det er veldig morsomt når barna protesterer høylydt på foreldrenes forsøk på løgn.

Bussjåfør: Hvor gammelt er barnet da?

Forelder: Hun er 3.

Barn: Nehei, det er jeg ikke! Jeg er fire og et halvt så. Mamma, vet du ikke hvor gammel jeg er?

Forelder rødmer: Jo, jeg glemte det bare et øyeblikk.

Bussjåfør: Og hvor gammelt var barnet sa du?

Forelder er skikkelig flau: Hun er fire

Barnet sier bestemt: OG et halvt!

Hele bussen :ler:

Anonymous poster hash: ae726...f1a
  • Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke bare dårlig å gjøre, det er også skikkelig smålig. Jeg mener det sier mye om de som velger å gjøre det.

Anonymous poster hash: 4a840...99d
  • Liker 6
Gjest Riskjeks
Skrevet

Ikke greit. Smålig er ordet, ja.

At folk gidder å gjøre seg til kjeltringer for småpenger, fatter jeg ikke.. Litt av et eksempel overfor barna.

• Liker 3
Skrevet

Hva med andre veien da? Er det greit å lyve og si at barnet er fylt 8 år når det bare er 7 f.eks? I køen til en karusell, vannsklie?

Synes forøvrig ikke det er greit å lyve på alderen til barna.

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke sitter på et dusin av unger og tar buss/trikk ørten tusen ganger om dagen, så kan det ikke være verd å lyve på alderen for å tjene noen par kr?

Som andre nevner så går du fram som et dårlig rollemodell for ungen(e) dine.

Anonymous poster hash: a7d90...975
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å juge barna oppover er aldri greit, fordi de som har aldersgrense har dette for en grunn, de som har høyde og vektbegrensing kan ha sikkerhetsmessige årsaker som du ikke kjenner dybden til som grunn...

Å lyve barnet nedover i alder tar barnet skade av, jo. Dersom barnet hører deg eller dersom du instruerer barnet i å lyve. Det er galt å vranglære ungene på den måten. I tillegg så lærer barnet at det er "feil" alder og slutter kanskje stolt å proklamere sin alder, glede seg til X-årsdag osv...

Anonymous poster hash: 5115d...6f6
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...