Gå til innhold

Oppsigelse av eldre arbeidstakere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg blir 59 år gammel i år, og nå står jeg i fare for å miste jobben min som jeg har vært i de siste 6-8 årene på grunn av nedbemanning.

Hva slags muligheter har jeg? Hva skjer nå hvis jeg blir uten jobb? Har aldri satt meg inn i dette tidligere, og det er vel hakket vanskeligere å finne seg jobb når man er såpass gammel i forhold til når jeg var en ung mann (selv om det er mitt største ønske).

Håper dere kan gi meg noen gode råd. Jeg skal ta kontakt med ulike instanser, men jeg sitter her og grubler på en søndag og håper det er noen kloke hoder der ute.

Takk!

Anonymous poster hash: 9c0bd...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har de samme rettigheter som alle andre. Dagpenger, for eksempel. Jeg er arbeidsgiver, og min siste ansettelse er eldre enn deg :).

Anonymous poster hash: a26b4...085

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk at dersom du har vært ansatt i minst 10 år, har du lengre oppsigelsesfrist grunnete alder:

§ 15-3.Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak. (2) For arbeidstaker som har vært ansatt i minst fem år sammenhengende i samme virksomhet når oppsigelsen gis, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på minst to måneder. Har arbeidstakeren vært ansatt i minst 10 år sammenhengende i samme virksomhet, er den gjensidige oppsigelsesfristen minst tre måneder. (3) Blir arbeidstaker sagt opp etter minst 10 års sammenhengende ansettelse i samme virksomhet, skal oppsigelsesfristen være minst fire måneder dersom den finner sted etter at arbeidstakeren er fylt 50 år, minst fem måneder etter fylte 55 år og minst seks måneder etter fylte 60 år. Arbeidstakeren kan si opp arbeidsavtalen med en oppsigelsesfrist på minst tre måneder. (4) Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Anonymous poster hash: 8f7f7...d7d
Skrevet

Hei,

Jeg blir 59 år gammel i år, og nå står jeg i fare for å miste jobben min som jeg har vært i de siste 6-8 årene på grunn av nedbemanning.

Hva slags muligheter har jeg? Hva skjer nå hvis jeg blir uten jobb? Har aldri satt meg inn i dette tidligere, og det er vel hakket vanskeligere å finne seg jobb når man er såpass gammel i forhold til når jeg var en ung mann (selv om det er mitt største ønske).

Håper dere kan gi meg noen gode råd. Jeg skal ta kontakt med ulike instanser, men jeg sitter her og grubler på en søndag og håper det er noen kloke hoder der ute.

Takk!

Kan du ikke bare søke ny jobb om de nedbemanner. Jeg ble selv offer for nedbemanning en gang og søkte ny jobb og kunne begynne på dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal selvsagt begynne å søke ny jobb, men jeg jobber i en "nisjejobb" som kan være vanskelig å finne ny jobb i. Men jeg har aldri vært i en situasjon før hvor jeg potensielt sett kan stå uten jobb og dermed inntekt. Derfor ville jeg se hva jeg hadde av muligheter :)

AnonymBruker
Skrevet

De vil vel gå etter ansinitet der også? Den går vel foran uansett alder.

Anonymous poster hash: 39f32...656
Skrevet

De vil vel gå etter ansinitet der også? Den går vel foran uansett alder.

Anonymous poster hash: 39f32...656

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilke kriterier som skal benyttes ved denne konkrete nedbemanningen. Alder og sosiale forhold kan også være relevant, selvsagt sammen med kvalifikasjoner etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...