AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Har en 3-åring som skal flytte fra småbarns- til storbarnsavdeling i løpet av april (lang tilvenning). Han er kjempeklar for det, ser at det blir mye "babyer" på småbarn, og at han har blitt veldig mye større enn 2-åringene på kort tid. Er ikke redd for at barnehagen ikke klarer det, det er en super barnehage med flotte voksne, og de har gode planer rundt byttet, lang tilvenning, mye besøk på ny avdeling, utelek med de store osv. Han flytter også sammen med en god venn, og det er 2 andre som flyttet i januar, så de vil være 4 stk som kjenner hverandre godt. Han er ikke bleiefri ennå. Gjør mer i do enn i bleia hjemme, men vil ikke ha på bare truse, og nekter helt i barnehagen. Dette kan kanskje bli lettere med færre bleiebarn på avdelingen? Vi jobber iherdig med det da, og siden han er nesten bleiefri hjemme, så håper vi det bare er en liten kneik vi må over. Han er fortsatt ganske avhengig av voksenkontakt, søker ofte etter et fang å sitte på når han blir sliten. Har vanskelig for å løpe rett inn i barnehagen når han leveres, men "må" hentes og vil ikke helt gi slipp på mamma/pappa (3 sekunder etter er han i lek, så han er ikke lenge trist). Også det med å gå fra å være størst til minst, færre og mer ukjente voksne, mer selvstendighet (han klarer mye selv, men søker fortsatt mye hjelp).. Som "alle" mammaer så har jeg mange bekymringer da, ser dere.. Så jeg håper på litt gode råd og tips, evt erfaringer med slikt bytte. Anonymous poster hash: 5ae10...c33
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #2 Skrevet 6. april 2014 Vår jente byttet midt i året pga endringer i barnegruppa i bhg. Hun fikk mye mindre tilvenning enn de andre og flyttet da hun var 2,5 år og var den eneste i sitt årskull på avd. Det gikk egentlig ganske greit selv om vi var skeptiske. De voksne var obs på at hun var minst og tok seg godt av henne. Det tok litt tid før hun fant "sine" barn og fant noen å leke med, men det skyldes nok at hun er ei jente som observerer en del før hun hiver seg ut i leken selv. Hun ble forøveig bleiefri en måneds tid etter overflyttingen, men de voksne var tydelige på at det var uproblematisk å skogen bleier på storbarn. De la også til rette for at hun kunne hvile på dagen ved behov, men hun hadde sluttet å sove på dagtid, så fet hadde vi ikke behov for. Alt i alt tror jeg overgangen til storbarn får bra for de fleste, men kjenner meg igjen i de bekymringene du beskriver!Anonymous poster hash: 2f41b...580
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå