Gå til innhold

Gravid og usikker på hvordan jeg skal forholde meg til svigermor (langt)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette innlegget ble alt for langt, men jeg trenger å få luftet noen tanker her, og da ble det litt viktig å få frem alle nyansene.

Først og fremst, og viktig: jeg har ikke et «svigermonster». Jeg er glad i svigermoren min, hun er et flott menneske som har fått meg til å føle meg veldig velkommen i familien og vi har et godt (om enn ikke supernært) forhold. Men hun har, som de fleste av oss, sine sider.

Saken er: Jeg er gravid, i uke 17. Jeg har valgt å følge de fleste av de offentlige rådene når det gjelder livsstil og kosthold. Så jeg styrer f.eks. unna spekepemat, myke oster, alkohol og denslags. Jeg er på ingen måte hysterisk på dette (er avslappet og ikke redd for ting, vet at rådene er føre-var-basert og har satt meg inn i forskningen og de faktiske tallene på det), men har tatt et valg fordi jeg oppfatter det som logisk, og det er enklest sånn. Jeg snakker aldri om det, gjør ikke noen big deal ut av det og gidder ikke være vanskelig og til bry for andre (er jeg på middag og får servert noe jeg ikke kan spise, så spiser jeg tilbehør og koser meg med det. Og jeg serverer gjerne ting jeg ikke kan spise selv når jeg vet at andre liker det. Sist vi hadde familien, inkludert svigermor, på besøk laget jeg rundstykker med bl.a. brie og fenalår, og øl ved siden av.)

Svigermor derimot, ser ut til å både ha bestemt seg for at jeg er helt hysterisk og at alt dette er noe tull. Sistnevnte er hun i sin fulle rett til å mene, det gidder jeg ikke bry meg noe med. Men hun er fullstendig kunnskapsløs om temaet (har ikke hørt om hverken toxoplasma eller listeria) og ser egentlig ut til å bare ha bestemt seg for at dette er noe nymotens tull. Og det er vel litt det som plager meg: det er ikke at vi er uenige, men det er at hun dømmer og stempler meg ut fra noe hun ikke kan noe om.

OG hun lar det heller ikke ligge. Hadde hun gjort det, så kunne jeg fint ha levd med det. Jeg tror knapt nok vi har truffet hverandre siden jeg ble gravid uten at hun har kommet med en kommentar av ett eller annet slag. Da jeg tok et rundstykke med vanlig gulost i stedet for brie, sa hun «du vet – det ble født barn før i tiden også». Da vi var ute og spiste tok jeg en liten slurk av mannen sitt glass med vin fordi han skrøt av at den var så god, da kommenterte hun en «jasså, DET tør du» med en halv latter. Og så videre. Hun er normalt en rasjonell og kunnskapsrik person, og mannen min har prøvd å forklare litt av logikken bak dette noen ganger – men det ser ut som om hun ikke vil ta det til seg.

Jeg har i grunnen valgt å (prøve å) ikke bruke energi på å bry meg om dette. Vi ses ikke kjempeofte, og jeg velger å tro at det ikke er vondt ment. Men jeg merker at det er litt sårt å tillagt tanker og motiver jeg ikke har. Nå skal vi snart på halvannen ukes hyttetur i påska, og jeg frykter at det skal bli en konstant strøm av kommentarer.

Det virker nesten som om hun føler seg angrepet og går litt i forsvarsmodus. Jeg skjønner ikke helt hvor det kommer fra, for selvfølgelig klandrer ikke jeg henne for at hun gjorde ting annerledes da hun var gravid for over 30 år siden! Jeg synes det er kjempetrist om hun føler at jeg ser ned på henne på noe vis pga dette. Datteren hennes ble hysterisk på enkelte ting da hun gikk gravid for endel år siden, og lot det gå ut over svigermor. Det var usakelig og overdrevent fra datterens side og ødela noe av forholdet dem imellom, så jeg lurer derfor litt på om det er noen gamle «spøkelser» som dukker opp her. Og på om jeg burde gjøre noe for å gjøre det tydelig at jeg IKKE tenker på samme måte som datteren.

Mannen min og jeg tenker likt om dette, og vi har vurdert om vi skal ta opp dette med henne på en eller annen måte, eller bare la det ligge. Det virker som om hun er veldig grodd fast i «sånn gjorde vi det før, derfor er det best sånn». Sånn sett så er det lite håp om å få henne til å skifte mening, og like greit og enklest for alle parter å la det være. MEN nok en grunn til at dette plager meg er at jeg ser at denne holdningen har påvirket hvordan hun svigerfar og har behandlet deres andre barnebarn. De har latt ham sove på magen, for det gjorde jo alle barna deres. Da de ikke fikk setebeltet til å passe inn i bilstolen hans, valgte de like gjerne å la være å ha på beltet (HVER gang de kjørte tur med ungen i nesten ett år!). For det var jo ikke en gang setebelter da de vokste opp. Også da var de fullstendig uinteressert i å sette seg inn i ting og å se på logikken bak de offisielle rådene. Og så videre. Så ikke bare fører denne holdningen til slengkommentarer, men også til uansvarlig barnepass.

Hvilke kamper velger man? Jeg kunne tatt opp at jeg blir litt lei meg av disse kommentarene og prøvd å forklare logikken bak valgene mine. Sjansen er vel stor for at det ikke fører noen steds hen, og at jeg beholder hysterisk-stempelet. Det er litt sårt, men jeg kan fint leve med det. Det absolutt viktigste for meg er å bevare det gode forholdet til svigermor. Men da tenker jeg samtidig at det er ille hvis hun føler at jeg ser ned på hennes valg da hun var gravid eller at jeg i stillhet beskylder henne for en masse på samme måte som datteren hennes gjorde. Men så vil jeg heller ikke rippe opp i noe som kan være vondt for henne. OG hun har forsåvidt også et eget ansvar for å ta opp ting som plager henne. Men jeg har heller ikke lyst til å oppføre meg som om det er «greit» med disse kommentarene. Håpet er at hun kanskje kan innse at det er en rasjonalitet i valgene vi tar og at hun derfor kan ta enkelte ting litt mer seriøst både nå og når vi får barnet. Samtidig virker det litt i overkant optimistisk. Kort sagt: dette ble litt komplisert.

Jeg heller vel mot at det beste er å la det ligge og heller ta de litt mer alvorlige kampene når de eventuelt dukker opp? Hva ville du gjort? Noen med lignende erfaringer?

Anonymous poster hash: 5d748...bc7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som at du bare har vært gravid i bare 17 uker, men i en hel evighet.

Ja, det ble født friske og raske barn selv om mødrene spiste Brie og andre ting. Ja, du er en hysterisk gravid.

Ja, jeg vet at mange av dere unge hysteriske kvinnfolk vil reagere på mitt svar.

Anonymous poster hash: dfa6d...9a4
  • Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok bare sagt at jeg for sikkerhets skyld, velger å gjøre som svangerskapsboken, lege og jordmor anbefaler og ikke gitt meg ut på noen diskusjon.

Min svigermor er gammel sykepleier, så vi har ikke hatt slike diskusjoner, men har andre ting vi kan være/ har vært uenige i. Har et veldig greit forhold til henne, hun liker å ha et ord med i laget, si fra når hun er uenig og bestemme, men hun tar seg likevel ikke særlig nær av at man ikke deler hennes syn på alt.

Før var jeg mye mer redd for og ble lettere såret av kommentarer fra ekssvigermoren min, men jeg har tydeligvis blitt voksen og gir mer f..., så jeg sier bare det jeg mener og gidder ikke diskutere noe mer om den saken.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg er vel litt inne på samme utvikling som deg Absinthia - gir mer og mer f i ting (noen fordeler skal det vel være med å bli eldre, hehe). Men jeg er ikke HELT der enda, og akkuratd enne saken har trigget ett eller annet hos meg. Dels fordi ikke kunne gått inn i en diskusjon med henne om jeg prøvde, hun bare han sin mening og virker ikke interessert i å snakke om det - og det er litt irriterende. Irriterende kan jeg leve helt fint med, og jeg og hun har hatt andre saker hvor vi ikke har vært enige i det hele tatt hvor det har vært helt uproblematisk (vi kan f.eks. diskutere politikk ganske intenst, men har aldri blitt sure på hverandre). Så akkurat den dele av dette kunne jeg som sagt levd helt greit med, jeg tror det er fordi jeg er bekymret for at dette kommer av at HUN er lei seg for ett eller annet som gjør at jeg har hengt meg opp i saken. Det er bare litt forvirrende - hun vil ikke diskutere saken, men skal samtidig til stadighet trekke den frem. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som at du bare har vært gravid i bare 17 uker, men i en hel evighet.

Ja, det ble født friske og raske barn selv om mødrene spiste Brie og andre ting. Ja, du er en hysterisk gravid.

Ja, jeg vet at mange av dere unge hysteriske kvinnfolk vil reagere på mitt svar.

Nå er jeg verken ung eller gravid (33 og har barn på 2), men ja jeg reagerer litt. "Det ble født barn før også" og lignende er noe av det dummeste jeg leser. Ja, det ble født friske barn før også, men også mange flere syke når man ikke visste hva som kunne være farlig. Ja, barn overlevde uten bilbelte, men det var mange flere som døde enn i dag, når man vet hva som er tryggest i bil. Joda, mange barn har vokst opp i hjem der det ble røyket og kom fint ut av det, men det var mange fler som ble syke av det enn i dag når de fleste unngår å røyke med barn i nærheten. Og så videre.

Bare fordi det er "nytt", så kan ikke alt avskrives som "nymotens hysterisk tull". Det er ny forskning som gir oss ting vi kan unngå eller sørge for å ha, som gjør at vi lever tryggere. Og det å følge noen få enkle råd om kosthold, som er gitt av rette myndigheter på bakgrunn av langvarig forskning og studier, det er på ingen måte hysterisk.

TS: Håper du klarer å la være å bry deg så mye. Du får bare prøve å jatte med eller bytte emne når svigermor prøver å ta det opp. Evt gi klar beskjed om at dere er uenige, og at dere ikke kommer noen vei, og derfor heller bare bør la være å diskutere det.

Anonymous poster hash: a550e...925

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg verken ung eller gravid (33 og har barn på 2), men ja jeg reagerer litt. "Det ble født barn før også" og lignende er noe av det dummeste jeg leser. Ja, det ble født friske barn før også, men også mange flere syke når man ikke visste hva som kunne være farlig. Ja, barn overlevde uten bilbelte, men det var mange flere som døde enn i dag, når man vet hva som er tryggest i bil. Joda, mange barn har vokst opp i hjem der det ble røyket og kom fint ut av det, men det var mange fler som ble syke av det enn i dag når de fleste unngår å røyke med barn i nærheten. Og så videre.

Bare fordi det er "nytt", så kan ikke alt avskrives som "nymotens hysterisk tull". Det er ny forskning som gir oss ting vi kan unngå eller sørge for å ha, som gjør at vi lever tryggere. Og det å følge noen få enkle råd om kosthold, som er gitt av rette myndigheter på bakgrunn av langvarig forskning og studier, det er på ingen måte hysterisk.

TS: Håper du klarer å la være å bry deg så mye. Du får bare prøve å jatte med eller bytte emne når svigermor prøver å ta det opp. Evt gi klar beskjed om at dere er uenige, og at dere ikke kommer noen vei, og derfor heller bare bør la være å diskutere det.

Hahaha, nå må du jammen gi deg. Du er tydelig veldig uviten.

Barn var ikke noe sykere før. De er heller sykere nå med div. allergier. Før var det ikke snakk om at barn ikke tålte hverken mel, melk eller egg. Det er flere idag som i yngre alder begynner å lide av livsstil sykdommer - som høyt bl.trykk og diabetes. Dette bl.a pga fedme. Før var folk mer aktive i tillegg til at det ikke var så mye fabrikat mat.

Det blir nok drept flere i trafikken idag, dette fordi at det både er flere biler og veier å hastighetene er høyere.

Røyking skal jeg ikke si noe om da alle vet at det er skadelig, både for røykeren og de som utsettes for passiv røyking.

Men tro ikke at alt er så meget bedre nå enn før å at den eldre generasjonen består av en gjeng med uvitende duster.

• Liker 1
Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha, nå må du jammen gi deg. Du er tydelig veldig uviten.

Barn var ikke noe sykere før. De er heller sykere nå med div. allergier. Før var det ikke snakk om at barn ikke tålte hverken mel, melk eller egg. Det er flere idag som i yngre alder begynner å lide av livsstil sykdommer - som høyt bl.trykk og diabetes. Dette bl.a pga fedme. Før var folk mer aktive i tillegg til at det ikke var så mye fabrikat mat.

Det blir nok drept flere i trafikken idag, dette fordi at det både er flere biler og veier å hastighetene er høyere.

Røyking skal jeg ikke si noe om da alle vet at det er skadelig, både for røykeren og de som utsettes for passiv røyking.

Men tro ikke at alt er så meget bedre nå enn før å at den eldre generasjonen består av en gjeng med uvitende duster.

At barn er sykere nå, har jeg ikke sagt noe om. Men at det er færre som røyker og spiser ting som kan være skadelig, det gjør at færre barn får skader i/fra mors liv enn man gjorde når man ikke visste.

Statistikken sier:

"I 1970 mistet ca. 100 barn livet i trafikken, i 2013 var det fem barn under 16 år som omkom"

"Det høyeste antall omkomne i trafikken var i 1970 da 560 mistet livet. Siden den gang er tallet på drepte kraftig redusert, mens trafikken er tredoblet".

"Antall omkomne kraftig redusert siden 1970, takket være trafikkopplæring, bedre biler og sikrere veier og gode effektive trafikksikkerhetstiltak."

De eldre er ikke en gjeng med uvitende duster, ettersom man ikke visste like mye før som nå. Men: Når du vet bedre, så gjør du bedre. :)

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver "er jeg bedt på middag og får servert noe jeg ikke kan spise, så koser jeg meg bare med tilbehøret", så lurer jeg bare på hvor ofte har du egentlig fått servert middagsmat du ikke kan spise i løpet av dine 17 uker som gravid? Sikker på at det ikke er DU som gjør dette til en stor sak og et problem?

Anonymous poster hash: e292d...86e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ha prøvd å sette punktum for denne diskusjonen en gang for alle for å bli ferdig med det. De fleste gravide følger vel de offisielle helserådene i dag.

Jeg må si at jeg hadde blitt mer bekymret og brukt mer energi på den delen at svigerforeldrene overstyrer og gjør ting ved barnepass som kan være farlig for barnet. Kjøre uten belte f. eks? Hva som gjøres og ikke av stort og smått under barnepass er ikke alltid så lett å få innsikt i

Anonymous poster hash: cb275...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du skriver "er jeg bedt på middag og får servert noe jeg ikke kan spise, så koser jeg meg bare med tilbehøret", så lurer jeg bare på hvor ofte har du egentlig fått servert middagsmat du ikke kan spise i løpet av dine 17 uker som gravid? Sikker på at det ikke er DU som gjør dette til en stor sak og et problem?

Nå får dere gi dere!

Anonymous poster hash: c8551...61d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå får dere gi dere!

Anonymous poster hash: [acronym="Full hash: c8551fc525d1db83e9

d517cfb677661d"] c8551...61d

Er oppriktig interessert i hvor ofte det kan ha skjedd på knappe 17 uker og hva det er hun ikke kan spise til middag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er oppriktig interessert i hvor ofte det kan ha skjedd på knappe 17 uker og hva det er hun ikke kan spise til middag.

Det fremsto ikke som interesse, men som en anklage.

Da jeg var gravid opplevde jeg mange ganger at jeg ikke kunne spise det som ble servert, rosastekt kjøtt var en gjenganger.

Anonymous poster hash: c8551...61d

• Liker 4
Skrevet

Bor dere sammen? Hvor mye skal hun passe barnet, skal hun være dagmamma? Jeg hadde gitt blaffen i alt det der, hva hun måtte tenke og ikke tenke om deg og din 'hysteri/veldig fornuftige og normale oppførslel', det spiller virkelig ingen rolle. Ikke ta det persomlig, disse meningene har hun uavhengig av deg.

Men: la dem kjøre barnet uten bilstol for eksempel, er selvfølgelig helt og holdent forbudt, og det må aldri skje. Dette er likevel ikke noe dere må krangle om NÅ? Mine foreldre har med barna i bilen en gang i året eller så, da fikser vi bilstol. Ikke gjør småting (kommentar omost) til store saker, og ikke bekymre deg om ting du ikke VET vil skje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med henne. Fortell at du skjønner at ting var annerledes da, men at ting har forandret seg og det ønsker du å forholde deg til. Det må hun bare respektere. Da jeg var gravid snakket jeg mye med min mor om hvordan det var mens hun gikk gravid, hun var oppriktig lei seg for at hun hadde røykt under svangerskapet.

Jeg var ikke hysterisk, men jeg holdt meg til helsedirektoratetets regler fordi jeg ville gi barnet de beste forutsetningene for barnet mitt.

Jeg hadde aldri latt de passet barnet hvis de ikke hadde sikret barnet i bilen eller latt han ligge på magen. Det er mitt barn, i dag så sikrer vi i bil og vi legger babyer på ryggen fordi vi VET det er det beste for barna. Vil de ikke forholde seg til det hadde de ikke fått passet barnet. Jeg risikerer ikke livet til barnet mitt bare for husfreden.

Anonymous poster hash: ab32f...2d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt det opp med henne. Fortell at du skjønner at ting var annerledes da, men at ting har forandret seg og det ønsker du å forholde deg til. Det må hun bare respektere. Da jeg var gravid snakket jeg mye med min mor om hvordan det var mens hun gikk gravid, hun var oppriktig lei seg for at hun hadde røykt under svangerskapet.

Jeg var ikke hysterisk, men jeg holdt meg til helsedirektoratetets regler fordi jeg ville gi barnet de beste forutsetningene for barnet mitt.

Jeg hadde aldri latt de passet barnet hvis de ikke hadde sikret barnet i bilen eller latt han ligge på magen. Det er mitt barn, i dag så sikrer vi i bil og vi legger babyer på ryggen fordi vi VET det er det beste for barna. Vil de ikke forholde seg til det hadde de ikke fått passet barnet. Jeg risikerer ikke livet til barnet mitt bare for husfreden.

Anonymous poster hash: ab32f...2d8

• Liker 1
Skrevet

Da jeg begynte å lese innlegget ditt, tenkte jeg at dette var såpass reflektert og ærlig, med respekt for sin "motstander" at jeg ville foreslå at du brukte innlegget som mal for en samtale med svigermor hvor du ber om at dere kan la dette ligge.

Men så kom jeg til punktet om barnepassen, de spydige kommentarene osv, og tenker bare "sorry mac, du HAR et svigermonster"... Hun kommer til å krangle med dere på alt fra ammetider, skrikekurer og mageleie til matintro, antall is før middag og bilsikring. Og hun kommer trolig til å gjøre akkurat som hun selv vil, selv om det betyr å gi pisket krem til en to måneder gammel baby...

Sett grenser gradvis fra nå av, så blir det kanskje ikke en helvetes kamp når babyen blir født.

• Liker 3
Skrevet

TS, du er ikke hysterisk. Ta det opp med henne at du gjør dine valg og de er ikke oppe til diskusjon. Punktum.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min mor var og er akkurat likedan. Når jeg gjør ting anderledes enn henne pga anbefalinger, så tar hun det som en personlig fornærmelse. Alle vil gjerne være den beste mammaen de kan for sine små, og det er sårt og i ettertid finne ut man drev med risikoadferd. Hun vil gjerne være en autoritet jeg vender meg til for spørsmål rundt svangerskap og barnestell, det er hennes tur til å være "stammens vise eldre" slik hennes mor var for henne.

Men det er i grunn hennes problem, hun må ta innover seg at verden går fremover og ny kunnskap kommer opp, når vi lever i en slik kunnskapsrettet tidsalder. Så enten må hun oppdatere seg, eller tåle at hun kommer med innspill, ikke fasit.

Jeg har prøvd å gjort det enkelt for å unngå krangling. Sier ting som at "da du hadde små var anbefalingene anderledes, og jeg velger å følge dem som gis nå". Onnimellom når hun begynner å hakke, har jeg bare sagt "nå må du slutte" eller "nå rekker det" når hun kommer med utfallsom egentlig er basert på å få utløp for følelser. Da skjerper hun seg, innser at hun tar i litt hardt. Jeg går altså ikke inn i en krangel, bare krever å bli respektert for mine valg. En gang har jeg måttet si fra hardt, hun mener ammming bør avsluttes ved 3-4 mnd for da blir melka tynn og næringsfattig. Hun skjønner ikke at mor har tilgang på bedre næring enn før, og melka blir tynnere enn de første ukene fordi volumet går opp. Hun kritiserte meg hver gang jeg la barnet til brystet, jeg praktiserte behovsdrevet og hadde litt treg utdrivning så barnet ammet ca annenhver time. "Skal du amme NÅ igjen??!" hver eneste gang. Hun ammet etter klokka, hver tredje time. Da sa jeg at Nå er det nok, nå gnåler du hver gang jeg skal amme, jeg er drittlei! Jeg ammer når faen jeg vil! Da sluttet hun..

Når det gjelder barnepass så gir jeg tydelige instrukser på de få tingene som er viktig. Bilstol har jeg vist dem hvordan feste barnet, og sagt han SKAL være festet skikkelig, ellers kan dere ikke kjøre.

Endret av ViljaH
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette innlegget ble alt for langt, men jeg trenger å få luftet noen tanker her, og da ble det litt viktig å få frem alle nyansene.

Det jeg fikk med meg er at du plukker i maten fordi du er gravid og kanskje fremstår som lettere hysterisk for henne - som kanskje ikke engang prøver å kritisere deg, men å roe deg ned litt? Det at hun nevner alle de "gale" tingene de gjorde med egne barn er kanskje mest for å være hyggelig, litt sånn "se på alt det dumme vi gjorde og allikevel gikk det bra", ikke for å være kritisk, men for å støtte deg?

Anonymous poster hash: c0360...5f9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...