AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Jeg har verdens flotteste mor- når hun er edru. Hjertevarm, snill, morsom og intelligent. Hun fungerer godt i en ledende stilling, og drikker ikke i starten av uka. Men fra torsdag kveld til og med søndag kveld drikker hun bøttevis med vin- og hun blir full til hun stuper i seng. Hun oppfører seg når hun drikker vekselsvis tøysete og barnslig, og oppfarende og hissig. Jeg har store problemer med å forholde meg til henne når hun drikker, og orker stort sett ikke mer enn noen timer av henne om gangen. Hun aner ikke selv hvor ille hun oppfører seg, og vil nekte å forholde seg til at hun har et alkoholproblem. For henne er vinglasset trøsten og gleden i en stressende hverdag. Men hun klarer ikke stoppe. I edru tilstand er hun utrolig gavmild, raus og rasjonell. Hun har hjulpet meg og mannen min masse både økonomisk og praktisk. Derfor er det vanskelig å ta opp drikkeproblemene hennes med henne, fordi hun reagerer med å bli dypt såret og lei seg og konfronterer meg med at hun gir meg så mye, og unner jeg henne ikke å kose seg? Mannen hennes er unnvikende til hele saken og drikker han også, men ikke så mye at han blir full. Og han konfronterer henne aldri, fordi han er så glad i henne. Nå er jeg gravid, og gruer meg nesten til hvordan jeg skal forholde meg til henne som bestemor. Hun kommer til å bli overlykkelig, og overøse barnet med kjærlighet, oppmerksomhet og gaver. Hun kommer til å bli verdens beste bestemor - edru. Samtidig vet jeg ikke om jeg tør å overlate barnet til henne i helger. Selv om hun blir full etter barnets leggetid er jeg redd for hva som skjer hvis noe skulle skje, da vil hun ikke være i stand til å håndtere det. Heldigvis vil jo mannen da stort sett være tilstede... Hun kommer til å bli dypt såret hvis jeg nekter henne å være barnevakt, og vil aldri forstå at det handler om en genuin frykt for barnets beste... Hva tenker andre?Anonymous poster hash: 72b20...583 1
Gjest Linneah2013 Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Merkelig at du må spørre hva andre synes fordi ingen, håper jeg, hadde overlatt små barn til en alkoholiker. Det er barnet du skal tenke på, ikke din mor.
Zinnia Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Nei, du skal ikke under noen omstendighet engang vurdere å overlate barnet ditt til henne alene i en situasjon hvor du mistenker hun kommer til å drikke! Mvh et alkoholikerbarn 10
Kong Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Det er vel ikke mye å be om at man ikke konsumerer alkohol når man er barnevakt. Det er et generelt krav du kan sette til alle potensielle barnevakter, også familiemedlemmer. 8
skruf Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Hadde aldri satt bort barnet mitt til noen som drikker eller misbruker tabletter, selv om personen venter til barnet har sovnet. Med barn så er alt uforutsigbart, og ting kan skje på kveld/natt. Du får si det rett ut til henne: Barnet kan gjerne overnatte, hvis hun ikke drikker. Så enkelt og så vanskelig er det. 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Nei, det kommer du ikke til å gjøre. du kommer til å kjenne i hele kroppen at det er feil. morsinstinktet vil gi deg svaret. du kan kanskje vurdere korte økter man-ons. og når hun spør hvorfor hun ikke får ha det i helgene, må du si det som det er - du stoler ikke på henne. Anonymous poster hash: 5adc5...c62 1
whoppii Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Uansett hva faen så hadde jeg aldri latt hun få passe barnet mitt.. ta egne valg å bruk hode ditt!
Gjest Tris Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg hadde stilt krav. Null alkohol og rus når hun har barna. Noe annet er ikke aktuelt. Endret 18. april 2014 av Tris 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Som foreldre har dere ansvar for å sørge for at barnet deres får god omsorg. Du skal ikke overlate barnet til ei som kan komme til å drikke seg full og ikke ta godt nok vare på ungen for "å unngå å såre henne". Skjønner du er i en vanskelig situasjon, men det vanskelige slik jeg ser det, er å forklare mora di grunnen til at hun ikke får passe ungen, ikke å VELGE om hun skal få passe ungen eller ikke. Det betyr ikke at hun ikke skal få ha kontakt med barnebarnet; bare sørg for at dere også er der. Anonymous poster hash: cea1d...998 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde latt henne passe barnet hverdager, med beskjed om at hun må forbli edru og "på vakt" med barnet. Iom. at hun "kun" drikker i helgene så klarer hun faktisk avstå og da skulle det ikke bli et problem. Anonymous poster hash: e29ce...21f 1
GammelKaktus Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde ikke overlatt barnet mitt til en som var alkoholiker. Uansett. 2
mara2012 Skrevet 6. april 2014 #12 Skrevet 6. april 2014 Tror morsinstiktet vil fortelle deg hva som er riktig når den tid kommer. Personlig hadde jeg nok ikke nektet henne å være bafnevaktr, men det er greit å si at du ikke tillater noe drikking mens barnet er der. Såpass kan du kreve. Og det kan sies på en pen måte, eller til mannen hennes, eller du kan legge det frem ved å snakke om noe du har "lest om" og fortelle din mening om det.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #13 Skrevet 6. april 2014 I og med at hun tydeligvis ikke har problemer med å avstå fra alkohol i forbindelse med jobb, er det jo gode sjanser for at hun klarer det når hun passer barnet også. Det virker som hun er en oppegående dame sånn egentlig, så det kan hende hun skjønner det helt av seg selv. Hvis ikke får du ta en prat med henne. Jeg har selv en far som er i overkant glad i øl og vin, men han har alltid begrenset seg når barnebarna er på besøk. Anonymous poster hash: f81e6...a56 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #14 Skrevet 6. april 2014 Vil legge til at dersom min far hadde vært reinspikka alkoholiker hadde han selvsagt aldri fått passe dem. Men det er en stor gråsone, mange kan ha et betenkelig drikkemønster men være fullt i stand til å skjerpe seg når det trengs. Det er en vurdering du må ta i forhold til din mor.Anonymous poster hash: f81e6...a56
kulu-kulu Skrevet 6. april 2014 #15 Skrevet 6. april 2014 Det er jo så enkelt som alkohol = ingen barnebarn-pass , ikke no hokus pokus Man gambler ikke med barnas liv. Og til noe annet , hva med å filme henne når hun er full , vis henne hvordan hun oppfører seg , og la henne tenke over om det er slik hun vil være..
Katniss Skrevet 6. april 2014 #16 Skrevet 6. april 2014 Som forelder er det jobben å beskytte barna, ikke dine egne foreldre.
Gjest åffårno Skrevet 6. april 2014 #17 Skrevet 6. april 2014 En avhengig vil alltid la sin avhengighet styre, det har ingenting med hvor oppegående man er eller ikke å gjøre. Jeg hadde forklart det du forklarer her. Fortell at du ikke er ute etter å dømme hennes valg og ønsker, men at du synes det et trist at alkohol skal styre livet hennes så mye at det ødelegger for viktige relasjoner. Og, at du gjerne.skulle ønske hun kunne hatt en selvsagt sentral rolle i barnebarnas liv, men at alkoholen ødelegger for den muligheten. Spør om hun synes det er verdt det. Hun vil gå rett i forsvar slik alkoholikere alltid gjør, og fremstille deg som problemet. Selv hadde jeg ikke hatt barn på overnattingsbesøk før vedkommende var aktiv i AA og hadde vært det over lengre tid(som i år og ikke måneder). Du kan dessverre ikke regne med at hun lytter til deg, men du kan si ifra og la henne være klar over konsekvensene av hennes drikking. Jeg hadde personlig også tatt opp dette med høytider, at dersom hun også inkluderte alkohol her i mengder så hun ble påvirket så ville jeg ikke feiret med henne og barna sammen.
Chloe- Skrevet 6. april 2014 #18 Skrevet 6. april 2014 Det er vel bare å si at hun må være edru når hun sitter barnevakt? Problem solved. 1
Frisørdama Skrevet 6. april 2014 #19 Skrevet 6. april 2014 Det er vel bare å si at hun må være edru når hun sitter barnevakt? Problem solved. hvis man er alkoholiker så er det ikke så enkelt, da lover man gjerne gull og grønne skoger og så drikker man alikevel.. Jeg hadde ikke latt ungen min bli passet av en som jeg visste ble snydens 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #20 Skrevet 6. april 2014 At en som er dypt avhengig alltid vil la avhengigheten styre, er nok riktig. Men er alle som har et problematisk drikkemønster avhengige, i ordets egentlige forstand? Å trekke konklusjonen at dette mennesket (som holder på en jobb, har oppdratt barn osv) overhodet ikke er i stand til å passe på barnebarnet synes jeg blir å forskuttere vel mye. Det kan være riktig, men det kan også være helt feil (som min far er et godt eksempel på. Han er glad i å drikke, og gjør det så ofte han har muligheten, men han er ikke et viljeløst fjols. Han kan ta ansvar både for jobb, barn og hus, og lar det bli med litt vin til maten på julaften og ødelegger aldri feiringer med fyll og tull). Jeg tror det er mange i "gråsonen" som skjerper seg når de får barnebarn. Så finnes det de som ikke gjør det, eller er så ute å kjøre at de ikke er i stand til det. Jeg mener fremdeles at TS må kjenne på hvordan hennes mor kan tenkes å reagere, og gjøre det som er riktig ut fra det. Ikke risikere barnet selvsagt, men heller ikke ta fra mor muligheten før hun har fått den. Anonymous poster hash: f81e6...a56 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå