Gjest Phair Skrevet 8. juni 2004 #41 Skrevet 8. juni 2004 Aline, ikke misforstå. Jeg raker bort det håret jeg ikke ønsker på meg selv jeg også, både legger, armhuler og bikinikant, men spørsmålet var ment nysgjerrig. Rett og slett på hvor denne aversjoen mot hår kommer fra.
Gjest KjartanS Skrevet 8. juni 2004 #42 Skrevet 8. juni 2004 Aline: Jeg ville vel med mitt innspill sette ting i et perspektiv, får å få fram at hår eller ikke-hår er et motefenomen. Hvis man kun er hår-motstander, og ikke er influert av mote, så er det vel ikke noe ok med hår oppå hodet heller?
aline Skrevet 8. juni 2004 #43 Skrevet 8. juni 2004 det kan vel være mote, men da er det en mote som har vart siden, var det 20åra Mezz nevnte? Jeg vil igrunnen ikke betegne det som mote jeg, at det er noe vi "har lært oss" er så, men har vi ikke det med alt vi ikke liker? Hva annet er det vi ikke liker, som ikke er motepreget eller "lært" fra noen plass utenfra? Hva er det som KUN du ikke liker, og som bunner ut i KUN din egen smak, upåvirket av reklame og andre rundt deg?
aline Skrevet 8. juni 2004 #44 Skrevet 8. juni 2004 Aline, ikke misforstå. Jeg raker bort det håret jeg ikke ønsker på meg selv jeg også, både legger, armhuler og bikinikant, men spørsmålet var ment nysgjerrig. Rett og slett på hvor denne aversjoen mot hår kommer fra. Hvorfor liker ikke du hår da?
Gjest Phair Skrevet 8. juni 2004 #45 Skrevet 8. juni 2004 Hvorfor liker ikke du hår da? Jeg vet egentlig ikke, er bare blitt vant med at kvinner skal fjerne hår visse steder. Men for å være ærlig så kommer det litt an på type menneske også. "Hippier og frikere" kommer i større grad unna med hårvekst enn fine Frogner jenter. Nå som jeg blitt voksen er det vel "renheten" som jeg synes er fin med å være barbert.
Gjest TomKrus Skrevet 8. juni 2004 #46 Skrevet 8. juni 2004 Aline, ikke misforstå. Jeg raker bort det håret jeg ikke ønsker på meg selv jeg også, både legger, armhuler og bikinikant, men spørsmålet var ment nysgjerrig. Rett og slett på hvor denne aversjoen mot hår kommer fra. Kvinner startet med å barbere armhulene da det ble vanlig med armløse kjoler. Deretter startet dere med leggene da kjørtene ble kortere. Da bikinien kom ble det vanlig å barbere bikinilinjen. Resten forble ubarbert en stund, da det fortsatt var vanlig med sex i mørket under dyna. Nå barberer også mange kvinner resten av kjønnshårene. Hvorfor? Kanskje det er signal på at de/dere har blitt mer selvsikre/-bevisste på deres egne kropper/seksualitet. Dere vet at noen vil se dere nakne, og har ingen problemer med det lenger. Dere er stolte av deres kropper og ønsker ikke å gjemme dem bort. Kanskje... Og ja, det er muligens en mote, men får inderlig håpe at 70-talls retrolook ikke blir noe stort i nærmeste framtid.
Gjest KjartanS Skrevet 8. juni 2004 #47 Skrevet 8. juni 2004 Aline(og andre): Utseendemoter som blomster opp og får et stort omfang på relativt kort tid, viser seg, historisk sett, nesten uten unntak, og flate ut og forsvinne helt etter noen år. Noen mote-perioder har kort levetid, andre lengre. Tror ikke barbering, og vårt forhold til kroppshår, er noe unntak. Selv om det høres ganske usannsynlig ut nå, så tro meg, barberingsmoten vil lide samme skjebne som alle andre utseendemoter tidligere har gjort. Harry-syndromet i forhold til ex-moter, er brutalt og ubønnhørlig. Vi er f eks nå i ferd med å se konturene av fenomenet når det gjelder tatoveringsmoten som har herjet de siste årene. Men det er ikke måte på hvor kule vi syns de ulike motene er, når de er på sitt mest populære. Historien gjentar seg.
aline Skrevet 8. juni 2004 #48 Skrevet 8. juni 2004 jamen kjartan, barbering har jo vært "på mote" så lenge som vi har brukt ermløse kjoler, og det ER en stund altså. Tror ikke det flater ut og forsvinner i med det første heller, etter å ha være en "mote" hele tiden vi har vist frem armhulene. "moten" med å barbere seg fullt over hele kroppen, kanskje, men armhuler og legger og bikinilinje husker jeg da at moren min gjorde fra jeg var liten av, og det vil si at det har vært på mote de siste 20-30 åra det, uten å falme i det hele tatt.
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #49 Skrevet 8. juni 2004 Gamlehjem er det mange år til, hva jeg ønsker å liker å gjøre om 40-50 år har jeg lite grunnlag til å mene mye om akkurat nå. Vet du hva du kommer til å gjøre og ikke når du havner på gamlehjem? Jeg spør fordi det er en del her som bryr seg VELDIG om hvordan andre ser ut. Og jeg spør fordi en del her ser på det som nærmest livsnødvendig å barbere seg. Og derfor lurte jeg på hvordan de så for seg en annen livssituasjon. Ikke verre enn det. Selv barberer jeg meg både her og der, men ser ikke på det som det viktigste jeg gjør for mitt utseende.
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #50 Skrevet 8. juni 2004 det kan vel være mote, men da er det en mote som har vart siden, var det 20åra Mezz nevnte? Jeg vil igrunnen ikke betegne det som mote jeg, at det er noe vi "har lært oss" er så, men har vi ikke det med alt vi ikke liker? Moten har ikke vart siden 20-årene. På 70-tallet var det blant mange mote å IKKE barbere. Og jeg ler av de som mener det er helt uaktuelt at denne trenden kan snu. Da jeg gikk på både ungdosmsskole og viderregående i Bærum var det INGEN i de to klassene jeg gymmet med som var barberte nedentil. Og dette er ikke engang 10 år siden.
aline Skrevet 8. juni 2004 #51 Skrevet 8. juni 2004 Jeg har alltid hatt mennesker rundt meg som har barbert både legger, armhuler og bikinilinje, også på ungdomsskolen og videregående (barneskolen husker jeg ikke) Så jeg må helt ærlig få si at min oppfattelse var at det var "vanlig" å barbere under armene, leggene og bikinilinja også for 10-20 år siden. skal ikke si at det ALDRI kommer til å gå over, og at det kommer "hippitider" der hår skal gro og pupper skal slenge, det er jeg med på, men at det skal bli naturlig for kvinner med hår under armene, bikinilinja og leggene, det har jeg nok vanskelig for å tro, ihvertfall i min levetid. At det skal "gå ut på dato" å barbere seg der liksom. Men bare le av meg du.
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #52 Skrevet 8. juni 2004 skal ikke si at det ALDRI kommer til å gå over, og at det kommer "hippitider" der hår skal gro og pupper skal slenge, det er jeg med på, men at det skal bli naturlig for kvinner med hår under armene, bikinilinja og leggene, det har jeg nok vanskelig for å tro, ihvertfall i min levetid. At det skal "gå ut på dato" å barbere seg der liksom. Men bare le av meg du. Nå handler vel dagens berberingstider også om at noen mener det er for ille, ekkelt og kvalmt å ikke ta vekk det meste/alt av håret man har i underlivet, jeg har også lest her inne om hvor viktig det er å vokse ARMER og LÅR.
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #53 Skrevet 8. juni 2004 Dette med at folk ikke aksepterer at mote endres ser man jo forøvrig i andre tråder også. "Jeg skal aldri gå med annet enn string, vil aldri like noe annet." "Jeg skal aldri gå med bukser uten lavt liv" Osv osv. Hvor lenge siden er det vi lo av de selvlysende klærne på 80-tallet? Og hvor mange har i dag skikkelig stygge rosa spise pumps fordi det er blitt moderne Jeg forundrer meg over at folk ikke ser de blir påvirket og avviser at det skjer med ulike ting vi omgir oss med til daglig, om det er interiør, hårfrisyre, klær eller barbering.
aline Skrevet 8. juni 2004 #54 Skrevet 8. juni 2004 en ting jeg har lært meg er at man skal aldri si aldri!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå