Gå til innhold

Noen som kan litt om huslån og bank? Kanskje jobber med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg står midt oppi leilighetskjøp. Hvis ting går som jeg planlegger, håper jeg å få kjøpt en leilighet som samlet vil koste ca. 1,8-1,9 før fellesgjeld + fellesgjeld på rundt 130,000 kroner.

Jeg har mulighet til å kjøpe leilighet opptil 2,250 (350,000 av dette er egenkapital).

Denne leiligheten har et helt forferdelig kjøkken, som jeg ønsker å pusse opp. Dersom jeg får leiligheten til prisen jeg håper, vil jeg sitte igjen med mindre lån enn jeg opprinnelig kan få lov til å ta (målet er selvfølgelig ikke å sitte igjen med høyest mulig gjeld, men uansett). Jeg ønsker da i utgangspunktet å låne 130,000 utover det jeg betaler for leiligheten for eventuell oppussing av kjøkken, laminat i to rom + litt renovering av vegger (ekle småting) + nye møbler (har ingen fra før).

Hvor sannsynlig er det at banken lar meg gjøre dette? Jeg har forstått det som at det nesten er umulig?

Jeg sliter litt med å forstå hvorfor, ettersom det vil øke verdien av leiligheten betraktelig med slik oppussing (møblene er en annen sak, men det er ikke snakk om at de største summene skal gå til det). Dessuten har de jo regnet det som sannsynlig at jeg vil klare å betjene ett høyere lån enn det jeg også vil sitte igjen med etter et lån til eventuell oppussing + kjøpesum.

Hvor sannsynlig er det at banken vil gå med på noe slikt? Er det helt håpløst? Må jeg avfinne meg med at jeg må vente med oppussing til jeg har spart opp midlene selv?

Anonymous poster hash: 85b85...ca9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper at du ikke får låne mer enn 85 % av kjøpssummen med vanlig boliglån. Spør banken din!

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Banken gir deg lån ut fra boligens verdi. Dvs inntil en viss prosentgrad. Når du har betalt ned noe av lånet kan du låne denne summen igjen for å pusse opp.

Det er fullt mulig å ta opp forbrukslån eller kredittkortgjeld for å pusse opp, men det svarer seg jo ikke mtp rente.

Møbler: hva med å kjøpe rimelige ting fra Fretex og bytte dem etterhvert som du får råd?

Eller hva med å kjøpe en bolig uten oppussingsbehov?

AnonymBruker
Skrevet

For to år siden stilte vi samme spsm til Dnb. Svaret var at vi kunne søke byggelån (forbrukslån) for å pusse opp. Ta vare på alle kvitteringer på alt arbeid samt skaffe ny verdivurdering som beviser verdiøkning i ettkant, og da kunne lånet omgjøres til boliglån. Vi endte med å kjøpe nyere der ting var i orden. Følte det var mange muligheter for banken å ikke omgjøre til boliglån i etterkant, og det var for stor risiko for oss, da vi ikke vil ha forbrukslån.

Anonymous poster hash: 61aef...bad

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er sikker på at det vil øke verdi til 85% av ny lånesum (boliglån + byggelån), kan du ta opp byggelån (med forbrukslånsrente), pusse opp i en fart og refinansiere når du er ferdig med oppussingen. Ellers ville jeg i første omgang bare kjøpt maling og dratt over det verste. Koster ikke all verden.

Vedr møbler etc.: Sjekk tilbud både på hvitevarer og møbler. Vi endte faktisk opp med seng hos Bohus i stedet for IKEA, da de hadde kjempetilbud på senger da vi skulle kjøpe. Resten ble IKEA. Man trenger heller alt med èn gang. Prioriter seng, hvitevarer om de ikke står igjen og sofa/bord. Resten kan man kjøpe etterhvert. Det er i tillegg loppemarkedsesong, og der kan man få gode kjøp. Samme på Fretex.

Vi har bodd med Norges styggeste kjøkken i 8 år nå, og det er først nå vi tar oss råd med å pusse det opp skikkelig.

Anonymous poster hash: 3f5cc...975
AnonymBruker
Skrevet

Jeg innser at jeg er veldig der *alt med en gang*, det er noe jeg må jobbe litt med. Det er ikke en bolig med mye oppussingsbehov, sånn egentlig, jeg kan få det som jeg vil med maks 200,000. Det er klart at ting kan tas med tiden, men akkurat kjøkkenet må tas innen rimelig tid. Samtidig følger ikke alle hvitevarer med og jeg synes det er kjedelig å bruke penger på det nå og så måtte bytte det ut når alt skal være integrert senere (jeg tror det selger lettere når jeg eventuelt skal selge).

Boligbyggelån er litt skummelt, for hvis jeg refinansierer får jeg vel ikke lenger lån for unge? Det er selvfølgelig veldig kjipt.

Får se på mulighetene. Takk for svar!

AnonymBruker
Skrevet

Har forresten kun planer om å kjøpe møbler fra IKEA til å begynne med, synes de har mye fint der som fungerer helt greit frem til jeg eventuelt kan oppgradere. Skulle derimot gjerne ha gjort noe med vegger, gulv i to rom (helst 3), men tenker da laminat. Pluss kjøkken selvfølgelig, det blir det dyreste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...