Gå til innhold

Hva slags mat er det greit å spise en gang i uka?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Risengrynsgrøt, pannekaker er fast her i gården. I tillegg raspeballer og lapskaus annenhver uke. Men i tillegg pleiet vi nesten hver uke å ha hamburgere, er det ille? Lager det med kjøttdeig, hat som regel potetkuler til.

Anonymous poster hash: 103f2...860

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes ut som litt gammeldagse middager som ikke er særlig sunne.

Hva med å bytte ut en del av det der med f.eks laks og grønnsaker? Fiskegrateng og grønnsaker. Kylling og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 10309...8ed
  • Liker 3
Skrevet

Her gir du så lite informasjon og stiller et så diffust spørsmål at det hele blir en gjettelek.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her gir du så lite informasjon og stiller et så diffust spørsmål at det hele blir en gjettelek.

Gjettelek? Jeg spurte hva slags middag folk synes det er greit å spise hver uke.

Skrevet

Som en del av et variert kosthold, bla, bla... Dette er helt sikkert OK middager.

Skrevet

Jeg synes det der er altfor ofte usunn mat. Pannekaker og risengrynsgrøt har lite proteiner, og ofte søtt tilbehør og hører mer under kategorien dessert.

Hamburger en gang i uken synes jeg også er for ofte. Og potetkuler til hamburger kan jo f.eks byttes ut med potetbåter med rapsolje og krydder istedenfor de fettrike variantene man får i butikkene.

Skrevet

Gjettelek? Jeg spurte hva slags middag folk synes det er greit å spise hver uke.

Du ramser opp en rekke retter og spør om det er ille. Du sier ikke noe om hvordan det er laget, du sier ikke noe om hvem som spiser det, du sier ikke noe om mengde, du sier ikke noe om aktivitetsnivå, du sier ikke noe om hva annet dere spiser, du sier ikke noe om eventuelle mål når det kommer til kropp og helse osv. Dette blir en gjettelek.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en kosematmiddag i uka, men aldri den samme flere uker på rad. Med kosemat mener jeg taco, pizza, lasagne, risotto, hamburger eller andre typiske koseretter. Jeg lager alt fra bunn av og lurer inn ekstra grønnsaker der jeg kan.

Pannekaker er ikke middag, men kan fint være lunsj i helgen.

Anonymous poster hash: e1496...917

Gjest Funky Punk
Skrevet

Her spiser vi det vi har lyst på når vi har lyst på det.

Kan lett spise taco 3 ganger på en uke dersom det er det jeg har lyst på. Eller jeg kan spise laksefilet 3 ganger på en uke. Eneste maten jeg kun unner meg 1 gang pr uke er pizza, men det er kun fordi jeg ikke skal spise for mye karbohydrater og at jeg blir veldig dårlig av for mye hvetemel o.l.

Skrevet

Hamburger kan være sunt det:) Jeg lager selve burgeren av karbonadedeig, og har masse grønt på, som f.eks salatblad, løk, tomat, agurk og suragurk. Lager også dressing selv. Kjøper grovt hamburgerbrød.

VI bruker aldri å ha pommes frites eller potetkuler til.

• Liker 3
Gjest lillelarve
Skrevet (endret)

Å spise pannekaker, lapskaus. grøt eller hamburger EN gang i uka er ikke farlig. Spiser man sunt resten av uka, går det helt fint. Hadde dere spist hamburgere hver dag, hadde det vært noe annet.

Spis det dere ønsker. Det er tross alt snakk om EN dag. :) Man må ha lov til å kose seg litt med maten man liker. Dere er ikke usunne om dere gjør det.

Vi bruker å ha pizza en gang i uka, fordi samboer lager pizza på jobb. Får ingen dårlig samvittighet.

(Men om dere virkelig ønsker å spise veldig sunt, kan dere lage sunnere versjoner av maten dere liker. F.eks. fiskeburgere, det er kjempe godt. Eller pizza med grov bunn og kylling og grønnsaker på, eller pannekaker av egg og banan, eller noe annet.)

Endret av lillelarve

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...