Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det som regel folk som ikke kom inn på rpestisjestudiene i Norge som velger å studere i utlandet? Jeg snakker ikke om de som tar ett eller to semester, men de som tar hele utdanningen sin der.

Anonymous poster hash: 84511...c73
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen av oss gjør det fordi studiene vi tar ikke eksisterer i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke inntrykk av det. Jeg deler leilighet med noen andre nordmenn her hvor jeg bor og de tar studier som ikke finnes i Norge. Selv studerer jeg i utlandet for opplevelsen, men også for å oppnå en bedre cv en jeg ville fått i norge (blir jo selvfølgelig sett på som mer prestisje å få A i alle fag på et fremmedspråk), større muligheter & utfordringer osv.

Når man har vokst opp nært hovedstaden, er det få steder i Norge som virker "spennende" å studere i. Jeg hadde et stort behov for å komme meg vekk og oppleve noe nytt.

Skrevet

Jeg valgte bevist å studere det jeg gjør, fordi skolene i Norge ikke er gir god nok utdanning i forhold til hvilken grad jeg ønsker. Å ta master i det jeg gjør finnes omtrent ikke. Pluss, jeg liker meg bedre i utlandet enn Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Er det som regel folk som ikke kom inn på rpestisjestudiene i Norge som velger å studere i utlandet? Jeg snakker ikke om de som tar ett eller to semester, men de som tar hele utdanningen sin der.

Anonymous poster hash: 84511...c73

Ja, hvis du tenker på studier som medisin, odontologi, veterinær o.l., så er det stort sett folk som ikke kom inn i Norge.

Ingen med vettet i behold velger å ta tannlegestudiet i Polen hvis de kan gjøre det i Norge, spesielt ikke siden de ender opp uten autorisasjon og må ta 1-2 "praksisår" når de kommer tilbake til Norge. Undersøkelser viser også at innenlands-medisinstudenter foretrekkes ved ansettelse til turnus, så skal man bli lege bør man også studere i Norge. Hvis man er sugen etter å bo i utlandet, så er det jo fullt mulig å dra på utveksling.

Anonymous poster hash: 96724...bbf

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare vekk fra Norge fort som f etter vgs. Kunne studert i Norge, men hva er vitsen med det? Så utrolig kjedelig.

Anonymous poster hash: 2868e...324
  • Liker 1
Skrevet

Som allerede nevnt:

Studerte i utlandet pga tilbudet ikke finnes i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Jeg kjenner tre nordmenn som studerer medisin i hhv. Belgia, Tyskland og Skottland. Det er ikke lett å komme inn der, spesielt ikke de to førstnevnte da du jo må være flytende i språket (noe du ikke trenger i Polen/Ungarn). De trengte svært gode karakterer der også, og minst to av disse hadde nok kommet inn i på medisin i Norge hadde de gått inn for det.

Anonymous poster hash: 1daf3...520
AnonymBruker
Skrevet

Studier ved eliteuniversiteter som Yale, Harvard eller Cambridge ser nok bedre ut på cv-en enn studier på et norsk universitet/høyskole. Tannlege- eller medisinutdannelse fra et random universitet i Polen eller Ungarn ser derimot mindre bra ut. Dette er folk som ikke kom seg inn på studiene i Norge.

Anonymous poster hash: 132f7...d9b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De som studerer i land som Ungarn og Polen, som regel.

De som studerer i Frankrike, Storbrittania, USA eller Asia, motsatt. Min erfaring er at de som drar til disse landene stort sett er langt over snittet og er fra ressurssterke familier.

Er jo ingen tvil om at det er langt bedre skoler utenfor Norge.

Anonymous poster hash: 6f862...ef3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer veldig an på hva du studerer og hvor. Medisin og tannlege vil alltid være best å ta i hjemme i Norge med tanke på å få jobb her.

ØstEuropa er som regel mindre prestisje uansett hva du tar.

Anonymous poster hash: 23ff1...542

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på. Jeg kjenner tre nordmenn som studerer medisin i hhv. Belgia, Tyskland og Skottland. Det er ikke lett å komme inn der, spesielt ikke de to førstnevnte da du jo må være flytende i språket (noe du ikke trenger i Polen/Ungarn). De trengte svært gode karakterer der også, og minst to av disse hadde nok kommet inn i på medisin i Norge hadde de gått inn for det.

Anonymous poster hash: 1daf3...520

Jeg kjenner flere på tannlege og medisin i Tyskland. De dro dit fordi de ikke kom inn i Norge, og de sliter nå med å få seg jobb her.

Anonymous poster hash: 23ff1...542

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg studerer utenlands fordi:

- Studiet finnes ikke i Norge

- Universitet jeg går på er mer prestisjetungt enn norske universitet/forbedre CV

- Oppleve noe nytt

Anonymous poster hash: bf21d...f34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...