waco Skrevet 6. juni 2004 #1 Skrevet 6. juni 2004 Hva ber der om rent konkret, selvsagt må dere jo be for at det i bibelen skal stemme, men mener dere at dere ønsker at evousjonsteorien ikke stemmer eller big bangtenkningen ved at energi kun kan omdannes til energi og at universet ikke blir et lysår større for hvert år som går? Jeg skjønner ikke at det går an å tro at det ikke fantes dinosaurer f eks...? Eller kanskje dere med kristenlogikk kan forklare en med Wacologikk hvordan ting egentlig henger sammen?
lampeskjerm Skrevet 6. juni 2004 #2 Skrevet 6. juni 2004 ???????????? Hvordan ting henger sammen forstår jeg faktisk ikke selv om jeg er kristen Waco. Hvis noen kan forklare meg på en logisk måte hvordan alt henger sammen her i verden er jeg takknemmelig. Hva med wacologikken? Legger den et lineært eller syklisk historiesyn til grunn? Hva var den første beveger? Var det noen første beveger? Hva Evolusjonsteorien er spennede. Big bang likeså. Jeg har ingen ønsker om at evolusjonsteorien ikke stemmer, heller ikke at big-bang ikke stemmer. Jeg har heller ingen ønsker om at kreasjonistene skal ha rett. Blir Bibelens myter lest som diktat (noe de ikke var tilsiktet i utgangspunktet) er de ikke troverdige hos meg. Hva jeg ber om. Om kraft og styrke til å bli et bedre menneske.. + mye annet.
waco Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2004 ???????????? Hva jeg ber om. Om kraft og styrke til å bli et bedre menneske.. + mye annet. Troen på Gud er jo også troen på ondskap, og det hadde vært interessant å fastslått hvordan man kan definere ondskap sett fra et logisk perspektiv? Jeg har ingen ønsker om at evolusjonsteorien ikke stemmer, heller ikke at big-bang ikke stemmer. Jeg har heller ingen ønsker om at kreasjonistene skal ha rett. Jammen troen på Gud utelukker jo liksom litt av troen på BigBang og evolusjonen, greit nok at det er et par missing link mellom oss mennesker og apekattene men DNA fastslår ganske nært slektskap.... og hvis Gud finnes for mennesker finnes den også for dyrene forstår jeg kristne rett? Men la oss si at du hadde rett da...... At bibelen stemmer mer enn Darwinisme og denslags "forklaringer", - da må man jo frykte dommedag... Og i dagens virkelighet er det nærliggende å tro at Guds hærskare av engler og drager blir møtt av jagerfly med A-missels festa i skroget dersom bibelens ord skal stemme noe med dagens virkelighet. Du tror vel ikke at amerikanerne ikke vil bli ganske hissige dersom himmelen regner over av erkeengler med sine brannkastere og hår av ild? Det som er kanskje mest synd med kristne er at de unnlater å se gudetroen i sammenheng med virkelighetsstroen.... W
lampeskjerm Skrevet 6. juni 2004 #4 Skrevet 6. juni 2004 Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener Waco. Det er kanskje litt for sent på natten. Jeg mener ikke at gudstro er i strid med tro på Big Bang og evolusjon. Det betyr heller ikke at jeg tror blindt på de teoriene. Gudstroen for meg er ikke en verdensforklaring, men et forhold til det hellige. Jeg tror at det onde eksisterer. Gjør ikke du? Finnes ikke det gode heller? Hvilket livssyn har du? Materialist? Er verdensbildet ditt fullstendig mekanisk? Eller er det plass til andre dimensjoner? Logikk er også relativt og kan brukes til å belegge mange rare teorier. At noe er logisk er ikke et sannhetsbevis. Hvis man da først ønsker å gå inn på logikk og tro har CS Lewis skrevet en bok som heter mirakler. Den tar opp spørsmål om tro og forhold til filosofi og logikk. Den vil jeg anbefale. Dersom du heller vil høre argumenter fra kristne som er kreasjonister og antidarwinister bør du nok henvende deg til adventister.
waco Skrevet 6. juni 2004 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2004 Jeg er antimaterialist. Jeg vet at det harmoniserer dårlig med kristendom, - og kapitalisme er jo Guds oppfinnelse hvordan det bevis ved å se på alle amerikanske pengesedler.... In God We Trust.... korrigert pga t(h)rust som visstnok betyr noe helt annet...?
waco Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #6 Skrevet 7. juni 2004 Jeg tror at det onde eksisterer. Gjør ikke du? Finnes ikke det gode heller? Tja...troen på det onde forutsetter jo nesten troen på straff. Og siden jeg ikke tror på straff og sanksjoner kan jeg heller ikke tro på det onde. Men jeg kan gjerne tro at det finnes årsaker...men at ondskap finnes...hmmm.. det må nesten være troen på den. Uten troen på ondskap kunne vi heller ikke straffe noen. Hvilket livssyn har du? Materialist? Er verdensbildet ditt fullstendig mekanisk? Eller er det plass til andre dimensjoner? Eventyrfortellinger fra middelalderen som ble brukt som barbariske metoder for å underlegge seg land, og troen på jødene som det utvalgte folk for palestina har jeg vanskeligheter med å forstå.... Logikk er også relativt og kan brukes til å belegge mange rare teorier. At noe er logisk er ikke et sannhetsbevis. Det er sant. Men logikken er oppbygd etter et mønster som ikke kan forklares fra Gudetro.... Eller for å si det litt mer konkret, har jeg forstått det slik at troen på det hellige også gjør mennesket hellig, og å virkeliggjøre for seg selv at en er hellig er ikke det også å gjemme seg bak en Gud? Kan det være sånn at når man over tid innbiller seg selv at mennesket står i samme forhold til en gud som det bikkja til en eier så vil man til slutt tro det? Når man skal gi kristne rett må man jo også gi jødene rett, og troen på kristendom er jo troen på jødedom, men muslimene tror jo både på jødene og kristendom, og det gjør jo dem til den siste og rette religion? Hvis man da først ønsker å gå inn på logikk og tro har CS Lewis skrevet en bok som heter mirakler. Den tar opp spørsmål om tro og forhold til filosofi og logikk. Den vil jeg anbefale. Bare fortell og ta gjerne og hent eksempler fra boken for å forklare din tro for "hellighet".... Dersom du heller vil høre argumenter fra kristne som er kreasjonister og antidarwinister bør du nok henvende deg til adventister. Hva er forskjellen på kristne, kreasjonister, antidarwinister og adventister?
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2004 #7 Skrevet 7. juni 2004 Jeg er antimaterialist. Jeg vet at det harmoniserer dårlig med kristendom' date=' - og kapitalisme er jo Guds oppfinnelse hvordan det bevis ved å se på alle amerikanske pengesedler.... In God We Thrust....[/quote'] Jøss. Hvilke sedler er det du har? På de jeg har står det "In God We Trust". Om gud finnes tror jeg han hadde sperret opp øynene om vi hadde thrust'et han. Trekker meg stille og rolig ut siden jeg ikke vet noe om temaet ellers. Er ikke i noen av troskategoriene.
waco Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #8 Skrevet 7. juni 2004 Trekker meg stille og rolig ut siden jeg ikke vet noe om temaet ellers. Er ikke i noen av troskategoriene. Jeg skjønner..jeg burde skjekket opp stavefeilen, det går litt fort i svingende og jeg glemte et øyeblikk at jeg var på en kvinneside....Men dere er jo korrukturlesere inntil dere har egne meninger... Neida skal ikke være slem, godt det er noen som fungerer som windows stavekontroll her...
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2004 #9 Skrevet 7. juni 2004 Hehe. Ja slikt henger jeg meg opp i. Bare erter deg litt i sene nattetimer. Kvinner har egne meninger, de vil bare ikke svare når de blir spurt når ikke settingen er en catfight.
waco Skrevet 7. juni 2004 Forfatter #10 Skrevet 7. juni 2004 Hehe. Ja slikt henger jeg meg opp i. Bare erter deg litt i sene nattetimer. Kvinner har egne meninger, de vil bare ikke svare når de blir spurt når ikke settingen er en catfight. Så deres tilbakeholdenhet er en del av kvinnefiguren.... det var interessant...... skal si kvinner har sin egen måte å vinkle ting inn på....
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2004 #11 Skrevet 7. juni 2004 Jepp. Det vet du jo selv. Fremlegg direkte spørsmål for å få svar, ingenting skjer. Skap en setting der meninger kan bli slengt rundt så får du svar. Hvis noen i det hele tatt svarer på det spørsmålet var. Vanligvis blir det tolket slik at det ikke blir svart på. Eller så vris det til at der ikke var noe spørsmål i utgangspunktet.
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #12 Skrevet 7. juni 2004 Tja...troen på det onde forutsetter jo nesten troen på straff. Og siden jeg ikke tror på straff og sanksjoner kan jeg heller ikke tro på det onde. Men jeg kan gjerne tro at det finnes årsaker...men at ondskap finnes...hmmm.. det må nesten være troen på den. Uten troen på ondskap kunne vi heller ikke straffe noen. Dette er (helt alvorlig) ikke vondt ment, men... var du under påvirkning av et rusmiddel da du skrev det ovenstående? For det gir ikke mening, ikke for meg i hvertfall. Utfra det man kan iaktta bare ved å åpne øynene, virker det absurd at noen kan si at de "ikke tror på det onde". Hva er det eksakt du ikke tror på? At et menneske med vitende og vilje kan bestemme seg for å være ond, og f.eks. påføre andre skade? Det vet vi da at man kan. Mange har jo innrømmet at de har gjort akkurat det, f.eks. arresterte forbrytere. Google er en fin ting. Ellers må jeg si meg enig i at det virker underlig at noen kan si at de ikke tror på dinosaurene. Ikke bare fordi vi har dinosaurskjeletter utstilt i museer verden over, men også fordi noen påstår at man må forkaste dinosaurene på grunn av Bibelen, mens det vitterlig ikke er noen i den boken som skulle tilsi at dinosaurene ikke kan ha eksistert. Det blir som dengang den katolske kirke nær lyste Leonardo da Vinci i bann fordi han hevdet at jorden ikke var universets sentrum. Det står ikke noe i Bibelen som skulle tilsi at jorden må være det, men en rekke gamle menn i Vatikanet likte ikke tanken på at planetene gikk rundt solen, så da så... Men jeg har et forslag til deg: Still samme krav til evolusjonistene som til kreasjonistene. Da vil du finne ut noe meget interessant, men det krever en viss innsats fra din side.
Gjest Hillary.. Skrevet 7. juni 2004 #13 Skrevet 7. juni 2004 Hva ber der om rent konkret, selvsagt må dere jo be for at det i bibelen skal stemme, men mener dere at dere ønsker at evousjonsteorien ikke stemmer eller big bangtenkningen ved at energi kun kan omdannes til energi og at universet ikke blir et lysår større for hvert år som går? Jeg skjønner ikke at det går an å tro at det ikke fantes dinosaurer f eks...? Eller kanskje dere med kristenlogikk kan forklare en med Wacologikk hvordan ting egentlig henger sammen? Det er mange kristne som oppfatter skapelsesfortellingen slik den står beskrevet i 1. Mosebok som mytologi. Det reduserer ikke Guds storhet og Guds skaperevne. Det gjør heller ikke vitenskapen. Tvert i mot. Det er bare ytterst konservative kristne i visse miljøer som tror Gud skapte verden på nøyaktig seks dager (hvilte på den syvende, som i og for seg var en skapelse av sabbaten).
Gjest GreenSky Skrevet 7. juni 2004 #14 Skrevet 7. juni 2004 Jeg er ikke kristen, men ber hver kveld før jeg legger meg. Jeg ber om hjelp og beskyttelse til de jeg er glad i, og generelt for alle mennesker som har behov for trøst og omtanke. Jeg ber ikke om at bibelen skal stemme, eller at evolusjonsteorien ikke skal stemme. Hallo!?
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #15 Skrevet 7. juni 2004 Det er mange kristne som oppfatter skapelsesfortellingen slik den står beskrevet i 1. Mosebok som mytologi. Det reduserer ikke Guds storhet og Guds skaperevne. Det gjør heller ikke vitenskapen. Tvert i mot. Det er bare ytterst konservative kristne i visse miljøer som tror Gud skapte verden på nøyaktig seks dager (hvilte på den syvende, som i og for seg var en skapelse av sabbaten). Jeg tror ikke det er så mange troende som betrakter skapelsesberetningen som en mytologi, i den forstand at de tror at det bare er menneskers utbrodering av at Gud skapte alt. Til det er den litt for imponerende. Den forteller f.eks. i hvilken rekkefølge ting ble skapt. Dette stemmer 100% med det vi i dag har funnet av fossilmateriale, og evolusjonistene tror også at livet på jorden kom i den eksakte rekkefølgen. Hva er sjansen for at noen skulle klare å gjette seg til dette for over tre tusen år siden? Mange andre religioner har også skapelsesberetninger, men disse er uten unntak i konflikt med vitenskapen på dette området. Ang. dagene, så trenger man ikke være så veldig lite fundamentalistisk for å akseptere at en "dag" ikke nødvendigvis må være 24 timer. Ikke fordi man tolker på diverse diffuse måter, eller trekker inn elementer som at det ikke var noen "dag" eller "natt" før solen ble skapt, men fordi det står rett ut at Gud ikke alltid mener en konkret "dag" når han bruker dette som tidsangivelse. De som vil, kan søke i nettutgaver av Bibelen etter utsagnet "for Gud er en dag som tusen år, og tusen år som én dag". De kan også finne ut at den syvende dagen, Guds hviledag etter skapergjerningen, fortsatt ikke er over. Den har vart i noe mer enn 24 timer så langt, såvidt jeg kan se.
Gjest Ethereal Skrevet 7. juni 2004 #16 Skrevet 7. juni 2004 Det er mye i kristendommen som ikke kan forklares på en logisk måte, og jeg tviler på at det i dag er særlig mange kristne (unntatt i spesielle, fundamentalistiske miljøer) som tror på skapelsesberetningen i Bibelen slik den står. Skapelsesberetningen er en myte, og veldig lik skapelsesberetninger du vil finne f.eks i norrøn (germansk) mytologi eller i islam. Du mener at kristne ikke samtidig kan tro på vitenskapelig beviste sannheter, og Bibelen, som et uttrykk for guds ord? Der er jeg enig, men jeg tror at mange kristne VELGER å tro, til tross for at alle bevis taler i mot. Tro er noe man velger, til tross for at det for utenforstående kan virke ulogisk. (og selv er jeg ikke kristen, men humanist).
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #17 Skrevet 7. juni 2004 Skapelsesberetningen er en myte' date=' og veldig lik skapelsesberetninger du vil finne f.eks i norrøn (germansk) mytologi eller i islam. [/quote'] Den er da ikke spesielt lik den norrøne mytologien? Faktisk synes jeg ikke den ligner i det hele tatt, på noe område. Og jeg håper da den ligner på skapelsesberetningen i Islam, ettersom de bruker de samme tekstene. Det samme gjelder forøvrig jødedommen.
Gjest Lampeskjerm ulogget Skrevet 7. juni 2004 #18 Skrevet 7. juni 2004 Waco Jeg ser at tråden har utvikla seg etter at jeg logget av i natt. Det er mange punkter som hadde vært interessant å diskutere med deg, men jeg ser at det kan bli vanskelig på en slik tråd når utgangspunktene våre er så forskjellige. Spørsmålet om palestina som du trekker frem forstår jeg ikke helt hvorfor du nevner akkurat der du gjør. Jeg har nok like store problemer med å forstå et slikt syn på Israel som det du har. Det samme kan du si om alle de arabiske kristne som bor i Palestina. Muslimer tror ikke på jødedom og kristendom. De har en religion som delvis bygger på det samme bakgrunnsmaterialet. Dersom du mener at det "siste" er det beste og det rette legger du et tidspremiss til grunn for sant/usant. Og det du skriver om det onde klarer jeg ikke helt å gripe. Adventister er et trossamfunn hvor det hevdes et syn på Bibelen som er bokstavelig. De har tradisjonelt stått for et kreasjonistisk syn på verdens tilblivelse (kreasjonisme- tror at jorden ble skapt slik den ene teksten i 1 mosebok skriver). Kristne er en betegnelse for alle grupper av religiøse som på en eller annen måte han Jesus som den sentrale. Hva som er kriteriet for å kalle seg kristen er omdiskutert. Kristne kan darwinister, kreasjonister, fundamentalister, liberale, osv. Det er en ganske stor betegnelse. Derfor må du også forvente at ikke alle kristne er like. Antidarwinisme- ligger ikke det i ordet da? Vel vel. Waco. Kunne godt hatt en samtale om dette med deg..Mange spennende spørsmål. I trådens begynnelse virker det som om du skjærer kristne over en kam. Det blir like feil som å generalisere over nordmenn eller europeere. Jeg har for min del ikke noe å tape på å tro. Jeg har levd uten troen en periode men savner ikke det. Om livet er slutt ved døden og alt blir slukket da har jeg likevel ikke tapt noe på å tro. Tro er ikke bare et verdensbilde, men også et liv. Hilsen Lampeskjermen
Gjest Hillary.. Skrevet 7. juni 2004 #19 Skrevet 7. juni 2004 Jeg tror ikke det er så mange troende som betrakter skapelsesberetningen som en mytologi, i den forstand at de tror at det bare er menneskers utbrodering av at Gud skapte alt. Til det er den litt for imponerende. Den forteller f.eks. i hvilken rekkefølge ting ble skapt. Dette stemmer 100% med det vi i dag har funnet av fossilmateriale, og evolusjonistene tror også at livet på jorden kom i den eksakte rekkefølgen. Hva er sjansen for at noen skulle klare å gjette seg til dette for over tre tusen år siden? Mange andre religioner har også skapelsesberetninger, men disse er uten unntak i konflikt med vitenskapen på dette området. Ang. dagene, så trenger man ikke være så veldig lite fundamentalistisk for å akseptere at en "dag" ikke nødvendigvis må være 24 timer. Ikke fordi man tolker på diverse diffuse måter, eller trekker inn elementer som at det ikke var noen "dag" eller "natt" før solen ble skapt, men fordi det står rett ut at Gud ikke alltid mener en konkret "dag" når han bruker dette som tidsangivelse. De som vil, kan søke i nettutgaver av Bibelen etter utsagnet "for Gud er en dag som tusen år, og tusen år som én dag". De kan også finne ut at den syvende dagen, Guds hviledag etter skapergjerningen, fortsatt ikke er over. Den har vart i noe mer enn 24 timer så langt, såvidt jeg kan se. Fine greier. Det er tre store religioner som på en eller anne måte deler denne skapelsesberetningen og har forskjellige måter å se den på - en som farger hele troen og etikken. Det gjør det til noe mer enn "mer eller mindre fakta".... For jødene er det åpenbart viktig at Gud er den eneste skaperen. Skapelsen av mennesket, alene, til slutt og rett før sabbaten, er grunnlaget for jødisk menneskesyn, slik jeg oppfatter det utifra det Talmud-sitatet jeg har. Dette er viktig! Slike ting er kanskje ikke så viktig for kristne. Jeg har hørt kristne snakke om at Jesus og den hellige ånd satt der oppe i himmelen i sin treenighet sammen med Gud...
Gjest Pustmunnen Skrevet 7. juni 2004 #20 Skrevet 7. juni 2004 Den er da ikke spesielt lik den norrøne mytologien? Faktisk synes jeg ikke den ligner i det hele tatt' date=' på noe område.[/quote'] Den har mange likhetstrekk, bare at hendelsene er tolket og skrevet ned på en annen måte. Skapelsesberettningen(e) over hele kloden - fra bortgjemte stammer i Amazonasjungelen til "siviliserte" Hong Kong, er i mange tilfeller ganske like. Tilfeldighet? Neppe! Skapelsesberetningen(e) er antageligvis flere hundre Millioner år gamle (ja der ER mulig vi har eksistert side om side med dinosaurer), det er derfor de er så utvannet og "kvasifiserte" som de er også. Skal vi se på noe som ligner mest mulig på originalen, må tilbake til den eldste sivilisasjonen som vi kjenner til I DAG, nemlig Sumererne. Den skapelsesberetningen vi finner i GT, er muligens en "rippoff" fra de gamle sumeriske skriftene, dog tilpasset daværende syn på verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå