Gjest white tiger Skrevet 5. april 2014 #21 Skrevet 5. april 2014 Jeg har ikke oboy, nugatti, syltetøy eller sånt i hus til vanlig. Synes ikke det er greit å spise til hverdags. Men vil dere ha "sjokomelk" kan du jo kjøpe styrk kakao? Den er veldig god, og inneholder 0,9% sukker, så er jo en god del sunnere enn oboy. På matvareguiden står det at oboy inneholder hele 79,5g sukker per 100g!!
Tøytigern Skrevet 5. april 2014 #22 Skrevet 5. april 2014 Hvsi de får syltetøy kan de vel få O'boy. For min del er det viktigste at det går ned noe melk.
maid Skrevet 5. april 2014 #23 Skrevet 5. april 2014 Datteren min har aldri smakt sjokoladepålegg, jeg har heller aldri tenkt til å introdusere henne for det. Skal aldri nekte henne å smake eller spise det borte, men vi har det aldri her. Samme gleder oboy, vi har aldri hatt det her hjemme. Vet hun liker sjokolademelk og hun får en "porsjons-kartong" en sjelden gang. Som tannlege kan jeg jeg fortelle at både oboy og sjokoladepålegg ikke er det beste for tennene akkurat, men det handler vel om mengder, som med alt annet :-) 2
Tøytigern Skrevet 5. april 2014 #24 Skrevet 5. april 2014 Datteren min har aldri smakt sjokoladepålegg, jeg har heller aldri tenkt til å introdusere henne for det. Skal aldri nekte henne å smake eller spise det borte, men vi har det aldri her. Samme gleder oboy, vi har aldri hatt det her hjemme. Vet hun liker sjokolademelk og hun får en "porsjons-kartong" en sjelden gang. Som tannlege kan jeg jeg fortelle at både oboy og sjokoladepålegg ikke er det beste for tennene akkurat, men det handler vel om mengder, som med alt annet :-) Men, er det noe verre for tennene enn syltetøy og juice? Barna får jo ting som er smekkfulle av sukker som drikke og på maten ellers, også. Egentlig skal de jo kun drikke vann...
maid Skrevet 5. april 2014 #25 Skrevet 5. april 2014 Men, er det noe verre for tennene enn syltetøy og juice? Barna får jo ting som er smekkfulle av sukker som drikke og på maten ellers, også. Egentlig skal de jo kun drikke vann... Det finnes mange alternativer til syltetøy. Her i huset går det i bringebærsyltetøy med Stevia. Stevia er et naturlig produkt som er vennelig både for tenner og blodsukker. Vi drikker svært lite juice. Jeg vil tørre å påsta at hvertfall sjokoladepålegget er en synder for tenne. Med litt enkel googling finner du at ÉN spiseskje nugatti inneholder 12 g sukker. Tenk så deilig for karius og baktus
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #26 Skrevet 5. april 2014 Det finnes mange alternativer til syltetøy. Her i huset går det i bringebærsyltetøy med Stevia. Stevia er et naturlig produkt som er vennelig både for tenner og blodsukker. Vi drikker svært lite juice. Jeg vil tørre å påsta at hvertfall sjokoladepålegget er en synder for tenne. Med litt enkel googling finner du at ÉN spiseskje nugatti inneholder 12 g sukker. Tenk så deilig for karius og baktus Vel, jeg spiste nugatti til både frokost lunsj og kveldsmat da jeg var lita (bortsett fra perioder da jeg spiste andre pålegg), i tillegg drakk jeg oboy veldig ofte siden jeg ikke likte/liker melk. Har faktisk ikke hatt ett eneste lite hull. Anonymous poster hash: 42119...5de 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #28 Skrevet 5. april 2014 Ikke hver dag nei. Har en boks stående i skapet, og når 3-åringen kommer på at den er der får hun et glass (begrenser det ikke til bare lørdag). Men hun får kun ett glass. Hender hun prøver å mase seg til et glass til, men det blir sjelden mer enn 4-5 ganger i mnd. Anonymous poster hash: befca...d65
Tøytigern Skrevet 5. april 2014 #29 Skrevet 5. april 2014 (endret) Det finnes mange alternativer til syltetøy. Her i huset går det i bringebærsyltetøy med Stevia. Stevia er et naturlig produkt som er vennelig både for tenner og blodsukker. Vi drikker svært lite juice. Jeg vil tørre å påsta at hvertfall sjokoladepålegget er en synder for tenne. Med litt enkel googling finner du at ÉN spiseskje nugatti inneholder 12 g sukker. Tenk så deilig for karius og baktus Ikke alle tåler stevia. Jeg blir voldsomt kvalm og kaster opp av det. Er nok med en sånn liten sukett, så er jeg sjuk. Jeg mener fortsatt at om man spiser det sånn som man spiser alt annet er det ikke noe feil med det. Nugatti og O'boy, altså. Om ungen blir mett av å drikke det, så kutter man ned på mengden,så de spiser andre ting også. Og om man pusser tenna på vanlig måte,så ser jeg faktisk ikke problemet. Edit: Men det er klart, det egner seg ypperlig til kosemat. Serverer man det hver dag, blir jo ekstrakosen med det borte... Endret 5. april 2014 av Tøytigern
Quiet Skrevet 6. april 2014 #31 Skrevet 6. april 2014 Kun på lørdag her, og da ved direkte forespørsel fra barnet. Plasseres altså ikke på bordet. Det samme gjelder sjokoladepålegg.
miss behave Skrevet 6. april 2014 #32 Skrevet 6. april 2014 Det blir ikke aktuelt her i huset iallefall, vil ikke venne på barnet mitt sjokoladesmaken til hverdags.
Sushi Skrevet 6. april 2014 #33 Skrevet 6. april 2014 Men, er det noe verre for tennene enn syltetøy og juice? Barna får jo ting som er smekkfulle av sukker som drikke og på maten ellers, også. Egentlig skal de jo kun drikke vann... Ikke alle gir barna mat og drikke som er smekkfullt av sukker "ellers" heller. Her er for eksempel juice og syltetøy noe vi omtrent aldri har i hus. Men uansett så har jo den totale mengden sukker mye å si. Jeg tror ikke det er så lurt å tenke "jaja, han får jo syltetøy og brunost også, så vi kjører på med oboy og nugatti!". Og jeg skjønner ikke argumentet med at man må få i dem melk. Barn MÅ ikke drikke melk, det finnes mange andre melkeprodukter og også andre gode kilder til kalsium. 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #34 Skrevet 6. april 2014 Men, er det noe verre for tennene enn syltetøy og juice? Barna får jo ting som er smekkfulle av sukker som drikke og på maten ellers, også. Egentlig skal de jo kun drikke vann... O'boy, syltetøy, juice og saft er lørdagskos og knapt nok det her i huset, som regel finns det ikke i skapene. Sjokoladepålegg forekommer ikke. Barna drikker jo vann (akkurat som vi voksne) og litt melk, biola i barnehagen. Anonymous poster hash: 3fc2e...0c0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #35 Skrevet 6. april 2014 Hvsi de får syltetøy kan de vel få O'boy. For min del er det viktigste at det går ned noe melk. Her har det vært veldig lite melkedrikking, så jeg har da tatt oppi litt oboy så det skal gå ned noe melk. Men det har ikke vært hver uke og det er jo sjelden i hverdagen uansett. Men for meg er det faktisk viktigere at de får i seg melk enn at de kanskje får noe som ligner en tskje med sukker to-seks ganger i måneden. For jeg synes selvfølgelig ikke det er greit hver dag. Alt med måte. Og han spør aldri etter det, og drikker fint melk nå. Så nå er det lengd siden vi har hatt i oboy. Jeg har vokst opp med det og har som voksen alltid hatt det i skapet, men veldig sjeldent drukket det. Samme med sjokolade pålegg, har vokst opp med det og hatt det selv, men fryktelig sjeldent at jeg spiser det. Nå tror jeg det er et år siden jeg smakte det sist. Jeg tror ikke det er spesielt bra at barna aldri får smake noe heller, for da blir det jo spesielt og da vil de tenke mer på det. Anonymous poster hash: 9b612...fb6 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #37 Skrevet 6. april 2014 Wow, KG er virkelig et forum for hysteri. Det er merkelig, for jeg har aldri hørt en lege, helsesøster, tannlege eller ernæringsfysiolog vært så hysterisk på kosthold. De fleste mener alt med måte og bruke sunn fornuft. KG bruker hysteri som utgangspunkt....Anonymous poster hash: 9b612...fb6 6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #38 Skrevet 6. april 2014 Det finnes mange alternativer til syltetøy. Her i huset går det i bringebærsyltetøy med Stevia. Stevia er et naturlig produkt som er vennelig både for tenner og blodsukker. Vi drikker svært lite juice. Jeg vil tørre å påsta at hvertfall sjokoladepålegget er en synder for tenne. Med litt enkel googling finner du at ÉN spiseskje nugatti inneholder 12 g sukker. Tenk så deilig for karius og baktus Barn skal ikke ha kunstig sukker. Stevia er forresten forsket på og de er visst ikke sikre lenger på om det er særlig bra, kreftfaren er visst ganske stor. Anonymous poster hash: 9b612...fb6 3
maid Skrevet 6. april 2014 #39 Skrevet 6. april 2014 Ikke alle tåler stevia. Jeg blir voldsomt kvalm og kaster opp av det. Er nok med en sånn liten sukett, så er jeg sjuk. Jeg mener fortsatt at om man spiser det sånn som man spiser alt annet er det ikke noe feil med det. Nugatti og O'boy, altså. Om ungen blir mett av å drikke det, så kutter man ned på mengden,så de spiser andre ting også. Og om man pusser tenna på vanlig måte,så ser jeg faktisk ikke problemet. Edit: Men det er klart, det egner seg ypperlig til kosemat. Serverer man det hver dag, blir jo ekstrakosen med det borte... Selvsagt, kan jo ikke regne med at alle skal like eller tåle alt. Var ikke det jeg mente! Mente bare at det er løsningen vi har brukt for å gi datteren vår syltetøy. Det er ikke fordi vi er helt "nazi" på det der, men synes ikke det er ålreit at blodsukkeret skyter rett til værs! Hva andre gjør er opp til de, men dette er hvertfall slik vi gjør det :-) Har du forresten prøvd sukrin? splenda? Kanksje det fungerer bedre for deg! :-)
maid Skrevet 6. april 2014 #40 Skrevet 6. april 2014 Vel, jeg spiste nugatti til både frokost lunsj og kveldsmat da jeg var lita (bortsett fra perioder da jeg spiste andre pålegg), i tillegg drakk jeg oboy veldig ofte siden jeg ikke likte/liker melk. Har faktisk ikke hatt ett eneste lite hull. Anonymous poster hash: 42119...5de Dette er ditt tilfelle, og da er du svært heldig!, men jeg vil ikke belage meg på at datteren min kanskje har sterke tenner og ikke får hull. Dette er ikke grunnet til at vi ikke har det stående i hus, hun spør rett og slett ikke etter det og da kjøper vi ikke inn heller :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå