Gå til innhold

Greit at barna får drikke O'boy hver dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Jeg tror ikke det er så lurt å tenke "jaja, han får jo syltetøy og brunost også, så vi kjører på med oboy og nugatti!".

Så var det heller ikke det jeg sa.

Når de får syltetøy, honning og andre ting, som er like ille, ser jeg ikke problemet med at de får O'boy eller nugatti. Det er ingen forskjell på sukkeret i syltetøy og sukkeret i O'boy. Sukker er sukker.

Så jeg tror ikke på at nugatti og O'boy er mere skadelig enn andre matvarer.

Men, sa jeg, hvis ungen blir mett av dette og ikke vil ha andre ting, sa jeg, så må man kutte med på mengden.

I tillegg sa jeg at dette er ypperlig kosemat, og jeg sa at det blir ikke like mye stas med den kosematen om man får det hver dag.

Skrevet

Selvsagt, kan jo ikke regne med at alle skal like eller tåle alt. Var ikke det jeg mente! Mente bare at det er løsningen vi har brukt for å gi datteren vår syltetøy. Det er ikke fordi vi er helt "nazi" på det der, men synes ikke det er ålreit at blodsukkeret skyter rett til værs! Hva andre gjør er opp til de, men dette er hvertfall slik vi gjør det :-) Har du forresten prøvd sukrin? splenda? Kanksje det fungerer bedre for deg! :-)

Hva som funker for meg er irrelevant. Men å bli kvalm av større mengder stevia enn det som er i en sukett er såpass utbredt at jeg ikke ville anbefale folk å velge stevia til små barn. Med mindre man vil ha dem kvalme, såklart. To brødskiver med sånt syltetøy på ett døgn ville slått meg ut fullstendig. Så en liten unge.. Ja, du skjønner hva jeg vil fram til.

Skrevet (endret)

Wow, KG er virkelig et forum for hysteri.

Det er merkelig, for jeg har aldri hørt en lege, helsesøster, tannlege eller ernæringsfysiolog vært så hysterisk på kosthold. De fleste mener alt med måte og bruke sunn fornuft. KG bruker hysteri som utgangspunkt....

Anonymous poster hash: 9b612...fb6

Jeg tviler igrunnen på at de er alt det de sier de er...

Tannlegers kampsak når det kommer til barna er å ikke gi saft på flaske om natten men gi vann som tørstedrikk, og at man passer på å gjøre god og riktig tannpuss.

(Og en tannlege ville lagt merke til at jeg spesifikt spurte om juice, fordi barn og unge har så mye syreskader på tennene nå, at det er blitt et alvorlig problem. Et som er større enn karies.. Så.. Ja.)

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Skrevet

Hva som funker for meg er irrelevant. Men å bli kvalm av større mengder stevia enn det som er i en sukett er såpass utbredt at jeg ikke ville anbefale folk å velge stevia til små barn. Med mindre man vil ha dem kvalme, såklart. To brødskiver med sånt syltetøy på ett døgn ville slått meg ut fullstendig. Så en liten unge.. Ja, du skjønner hva jeg vil fram til.

Du trenger MINIMALE mengder stevia for å få søtning. Datteren vår har ikke hatt noen form for reaksjon tilknyttet dette søtningsmiddelet, og fordi DU,alene, får en reaksjon av det betyr ikke at alle andre gjør det. Makan...

AnonymBruker
Skrevet

Tåler ungene fremdeles melk så ser jeg ikke problemet.

Hull i tenner er vel helt greit for deg? Makan...

Anonymous poster hash: 221f8...34a

Skrevet

Tannlegers kampsak når det kommer til barna er å ikke gi saft på flaske om natten men gi vann som tørstedrikk, og at man passer på å gjøre god og riktig tannpuss.

Joda, jeg er utdannet tannlege ved tannlegehøyskolen i Oslo. Det jeg skriver her er selvsagt i tråd med det jeg her opplært til, men det er også min personlige mening om hvorfor jeg ikke gir barnet mitt nugatti foreksempel. Hun har aldri klaget over dette og har heller aldri spurt hva sjokoladepålegg er. Her i huset er ukedagene proppet med god og sunn mat, mens i helgene er det alltid rom for godis og litt brus. Dette fungerer bra for oss :-)

Skrevet

I vårt hus inntar vi minimalt med sukker. Kanskje 2 ganger i mnd.

Vi ble veldig bevisst på dette da vi stiftet familie. Og da vi satt oss inn i hvilke varer som inneholder sukker ble vi overasket. Ta f.eks makrell i tomat. Det inneholder sukker. HELT unødvendig om du spør meg. Man finner fiskepålegg uten sukker. F.eks Kippers varmrøkt benfri sildefillet.

Jeg synes det er utrolig hva vi som forbrukere "finner oss i" når det kommer til sukker i matvarer. Enten det er uvitenhet eller latskap.

Etter å ha kikket litt på anbefalinger fra myndighetene, WHO og melk.no (som forøvrig er en kilde jeg har min skepsis til) , står det litt blandet anbefalinger.

På melk.no sine sider sier det at barn fra 2-5 år ikke bør innta mer enn 30g sukker og barn fra 6-9 år ikke bør innta mer enn 45g, sier myndighetene at en voksen person ikke bør innta mer enn 10%=50g, mens WHO anbefaler halvparten: ikke mer enn 5% =25g til en frisk VOKSEN.

Jeg har fått en oversikt over "typiske" matvarer og sukkerinnholdet som gjerne kan bli inntatt f.eks en lørdag (bare for å ta et eksempel)

Biola med skogsbær (?) ca 1dl = 6g sukker

Oboy 2ss = 8,75 g sukker

Coca cola 0,5 dl= 53g sukker

Multi Cheerios 100g= 22 g sukker

Nora jordbærsyltetøy 1ss= 9,8 g sukker.

Dersom en voksen person eller et barn inntar dette i løpet av en dag, tilsvarer det altså 99,5 g sukker....

Så kommer jo evt. Saft, bakevarer osv.

Selv synes jeg det er lett å unngå matvarer som inneholder sukker. Det er bare til å være bevisst. Ta syltetøy f.eks. Hvorfor ikke lage det selv? Og må man ha sukker i det? Når man spiser ferske bær tar man vel ikke sukker på de??

Jeg har selv en bekjent som lar sitt barn spise omtrent det h*n ønsker. Og ikke bare er h*n sulten "hele tiden", men også overvektig og ofte trøtt.

Jeg kan ikke gjøre noe med andres barn eller andre voksne, men ser på et sunt kosthold som en veldig viktig oppgave som forelder.

Ikke misforstå meg. Jeg kommer ikke til å nekte mine barn i å spise kake eller godis i besøk osv. Og heller ikke nekte å ha litt godt på bordet lørdags kveld. Men det er den ubegripelige mengden med snop man inntar i helgen som er så unødvendig.

Hjemme hos oss og de jeg var på besøk hos i barndommen fantes det flasker med brus, store melkesjokolader, chips, smågodt osv.

Og når store mengder med snop står foran en og man gjerne ikke tenker noe over på hva man spiser, ja da kan man jo spise store mengder.

Jeg tenker ikke på at barn kan bli hyper av sukker. Men jo mer sukker man inntar, jo mer vil man ha. Det er jo ikke til å nøle på en gang.

Også har vi en STOR del av befolkningen som sier: "Kan ikke tenke sunnhet hele tiden. Litt må man kose seg". Dette hørte jeg tidligst i går. Det jeg sier til det er, jo, man kan tenke på sunnhet hele tiden. Man er ikke hysterisk av den grunn. Man er bevisst. For når man spiser noe, "mater" man enten en sykdom, eller bekjemper den. Jeg har selv blitt frisk av et kosthold uten sukker. Det provoserer meg faktisk når folk "forsvarer" matvarer med sukker. Jo, selvsagt skal man "kose" seg, men er det å kose seg synonymt med usunn mat? Når ble det det?

Nå ble det jo en stor digresjon her, så over til spørsmålet:

Er oboy snop?

-Ja, det synes jeg. Oboy er ikke noe man må ha. Det er bare noe man har lyst på. Et glass i ny og ne er ok, men ikke som en selvfølge.

Har dere oboy hjemme?

-Nei, det har vi ikke. Nå er riktig nok minsten for liten til å drikke sånt uansett, men jeg ser absolutt ikke for meg at det kommer til å bli en vare vi får til vane å kjøpe inn.

• Liker 2
Skrevet

Wow, KG er virkelig et forum for hysteri.

Det er merkelig, for jeg har aldri hørt en lege, helsesøster, tannlege eller ernæringsfysiolog vært så hysterisk på kosthold. De fleste mener alt med måte og bruke sunn fornuft. KG bruker hysteri som utgangspunkt....Anonymous poster hash: 9b612...fb6

Det handler ikke om å være hysterisk. Det handler om å være våken og bevisst. Har du noen gang snakket med en lege, helsesøster, tannlege eller ernæringsfysiolog om sukkerholdige matvarer og drikker? Hva sier de da? "Kjør på"?

Har mine tvil. :)

Skrevet (endret)

Du trenger MINIMALE mengder stevia for å få søtning. Datteren vår har ikke hatt noen form for reaksjon tilknyttet dette søtningsmiddelet, og fordi DU,alene, får en reaksjon av det betyr ikke at alle andre gjør det. Makan...

Jeg er ikke alene. Kvalme knyttet til Stevia er en utbredt effekt. Såpass vanlig at det står på pakningene, i bøker og alle steder på nett. Det er også årsaken til at Stevia lenge ikke var tilgjengelig i Norge. Mere enn en sukett som allerede er ferdig laget med den tilpassede minimale mengden, nok til 2 dl te, er stor nok mengde til å gjøre folk kvalme,og gi dem hodepine..

Det gjelder ikke kun meg. Det gjelder samtlige. Også deg.

Mere enn en sukett på et par timer, og du vil også reagere. Det er nemlig den bieffekten Stevia har.

Endret av Tøytigern
Skrevet

Hull i tenner er vel helt greit for deg? Makan...

Anonymous poster hash: 221f8...34a

Det er igrunnen ikke meningen at man skal delta som flere personer i en og samme tråd,for å styrke sin egen argumentasjon. Bare sånn for å ha nevnt det...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke alene. Kvalme knyttet til Stevia er en utbredt effekt. Såpass vanlig at det står på pakningene, i bøker og alle steder på nett. Det er også årsaken til at Stevia lenge ikke var tilgjengelig i Norge. Mere enn en sukett som allerede er ferdig laget med den tilpassede minimale mengden, nok til 2 dl te, er stor nok mengde til å gjøre folk kvalme,og gi dem hodepine..

Det gjelder ikke kun meg. Det gjelder samtlige. Også deg.

Mere enn en sukett på et par timer, og du vil også reagere. Det er nemlig den bieffekten Stevia har.

Da er hvertfall vi i huset her heldige som aldri har hatt noen slike bi-effekter. Har hatt 3 sukketter i én kopp te så lenge jeg kan huske, har aldri merket noe kvalme/hodepine tilknyttet dette. Men det er jo mitt tilfelle :-)

Skrevet

Da er hvertfall vi i huset her heldige som aldri har hatt noen slike bi-effekter. Har hatt 3 sukketter i én kopp te så lenge jeg kan huske, har aldri merket noe kvalme/hodepine tilknyttet dette. Men det er jo mitt tilfelle :-)

Og jeg som syntes du sa at minimale mengder var nok...Så hauger du på med en spiseskje Stevia i én kopp te? Javel.

For all del.

Jeg gir heller barna rørsukker enn Stevia, any day.

• Liker 1
Skrevet

Og jeg som syntes du sa at minimale mengder var nok...Så hauger du på med en spiseskje Stevia i én kopp te? Javel.

For all del.

Jeg gir heller barna rørsukker enn Stevia, any day.

En hel spiseskje stevia? Hjelpes, tror ikke du vet hva dette stoffet er! Jeg trenger ikke én dråpe en gang, til te-koppen min. Stevia og suketter er begge søtningsmiddel, men stevia er mye sterkere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

syltetøy, juice og saft er lørdagskos

Anonymous poster hash: 3fc2e...0c0

Høres ikke mye kos ut!

Anonymous poster hash: 8bd4a...048

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

(Og en tannlege ville lagt merke til at jeg spesifikt spurte om juice, fordi barn og unge har så mye syreskader på tennene nå, at det er blitt et alvorlig problem. Et som er større enn karies.. Så.. Ja.)

Jeg spurte min tannlege (og helsesøster) om hvor ille det er å gi et glass jucie til frokost. De sa begge at så lenge det er sammen med måltider og ikke som en tørstedrikk så et det ikke så ille.

Anonymous poster hash: 9b612...fb6

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på flere faktorer da..

Hvis ungene dine er aktive ellers og bruker mye energi, så skal ikke et glass oboy i hverdagen utgjøre en veldig stor forskjell.

Men for tennene sin del vil det jo absolutt ikke være sunt....

Kan du ikke bare kjøpe en pakke du "gjemmer" bort, og tar frem i blant da? Jeg syntes alltid det var så koselig å få en kopp kakao / glass oboy innimellom til kveldsmaten. Eller hvis jeg hadde lite matlyst den dagen.

Synes det blir for dumt at vi skal bli så ekstreme at vi kutter ut enkelte matvarer. Alt med måte. Vi må ikke leve på gulrøtter og vann, men heller ikke bare på hamburgere og sjokolade. Variasjon, med andre ord ;)

Anonymous poster hash: 16cae...33c
  • Liker 2
Skrevet

Det kommer jo an på flere faktorer da.. Hvis ungene dine er aktive ellers og bruker mye energi, så skal ikke et glass oboy i hverdagen utgjøre en veldig stor forskjell. Men for tennene sin del vil det jo absolutt ikke være sunt.... Kan du ikke bare kjøpe en pakke du "gjemmer" bort, og tar frem i blant da? Jeg syntes alltid det var så koselig å få en kopp kakao / glass oboy innimellom til kveldsmaten. Eller hvis jeg hadde lite matlyst den dagen. Synes det blir for dumt at vi skal bli så ekstreme at vi kutter ut enkelte matvarer. Alt med måte. Vi må ikke leve på gulrøtter og vann, men heller ikke bare på hamburgere og sjokolade. Variasjon, med andre ord ;)Anonymous poster hash: 16cae...33c

Enig med det når du sier "alt med moderasjon". Men det jeg lurer på er: Matprodusentene kommer med stadig nye produkter. Hva de putter oppi der bryr de seg ikke om, så lenge de tjener penger. Skal vi som forbrukere bare kjøpe det, da? Siden det er på markedet og vi ikke kan være så radikale å kutte enkelte matvarer?

Jeg hørte en godt utsagn for en stund siden: Ikke spis noe din oldemor ikke ville spist;)

Skrevet

En hel spiseskje stevia? Hjelpes, tror ikke du vet hva dette stoffet er! Jeg trenger ikke én dråpe en gang, til te-koppen min. Stevia og suketter er begge søtningsmiddel, men stevia er mye sterkere.

:murvegg:

Tre stevia sukketter tilsvarer tre ts med løst stevia sukker.

Men for all del.

Steviadebatten er ikke livsviktig for meg.

Forøvrig er den OT.

Dessuten har jeg levd lenge nok til å ha lært én ting: Kvinner tar aldri feil.

Skrevet

Jeg hørte en godt utsagn for en stund siden: Ikke spis noe din oldemor ikke ville spist;)

Med andre ord bør vi satse på varm helmelk med kokesjokolade og brød med smør, strødd med hvitt sukker ;)

Ingen dårlig idé.

Ekte varm sjokolade med krem, det er lørdagskosen sin, det :)

• Liker 1
Skrevet

Rart hvor mange som syns dette er ok å drikke hver eneste dag.. Her har jeg kjøpt O`boy en gang på 5 år, og den står fremdeles i kjøkkenskapet. Om hun ytrer et ønske om å ha et glass i ny og ne, så selvsagt, men absolutt ikke hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...