AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 For tiden leier jeg av kjæresten min, han eier en leilighet i Oslo sentrum som er ganske stor og har nedbetalt ca 60% av boligen. Vi snakket om å kjøpe sammen, eller at jeg kjøper meg inn i leiligheten hans ut i fra dagens verdi, som er 2,8 millioner. Han kjøpte den for 2,2. Dvs 1,4 millioner. Jeg er akkurat ferdig med studier og har fått jobb med starlønn på 440.000,-, men jeg har dessverre ingen egenkapital enda forutenom litt penger på BSU 1 og 2 som jeg ikke ønsker å sprette opp helt enda da jeg bare er 24 år. Planen min var å leie av kjæresten min i noen år frem til jeg klarer å spare opp nok EK til å kjøpe meg inn, men han foreslo at jeg kunne ta pant i hans bolig til mitt lån i samme bank som han har. Han har et veldig godt forhold til banken sin og har som sagt betalt ned veldig mye på kort tid så han trodde det kom til å gå helt fint. Er det noen som har noe formening her? Jeg har ny jobb med 460k brutto inntekt, 280.000,- i studielån og litt på BSU kontoene mine. Er det noe sjans i å få lån på 1,4 millioner med sikkerhet i hans leilighet? Anonymous poster hash: 89c0b...1eb
Zzyzx Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Det er to ting som kan velte den planen. 1. Prioritet på pant. Samboerens lån er garantert tatt opp med sikkerhet i egen bolig, og det er ikke vanlig at banker går med på 2. prioritet på et rimelig stort lån. Siden det er samme bank, og han har et godt forhold til det, s er det ikke sikkert dette er et hinder. 2. Egenkapital. Dersom du eier 50% av boligen og du tar opp lån for å dekke hele summen, så har du i praksis lånt opp til siste murstein på pipa. Jeg vil tro at kravet om egenkapital vil gjelde i slike situasjoner også. Det er derimot ingen problemer med at dere ordner dette dere imellom. Du står som medlånetaker på hans lån (sjekk med banken), og så betaler dere på det etter eierandel og egenkapital. Det er i en sik situasjon veldig viktig at dere endrer det formelle. At du står som medlånetaker og at eierandel i boligen blir tinglyst. Uten dette vil det være vanskelig for din del å få fradrag for gjeldsrenter.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Sørg for å ha all dokumentasjon i orden. Kanskje skriver dere imellom en avtale hvor dere blir enige om detaljer? Anonymous poster hash: 62632...3c5 1
nojac Skrevet 6. april 2014 #4 Skrevet 6. april 2014 Skal dette gå i praksis, må dere nok refinansiere og ta opp et felles lån. Eller at du bare overtar betjeningen av hans lån og får en eierandel deretter. Tviler på at du får 1,4 mill uten ham som formell medlåntaker. Bli enige om hva som skal skje dersom samboerskapet opphører, og lag samboerkontrakt! Hvis han allerede har nedbetalt 60 % av boligen virker det umiddelbart ikke som en god ide å la deg overta 50 %. Hva skal han med 1,4 mill? Men det blir hans problem.... Problemet med prioritet som Zzyzx nevner antar jeg at ikke er reelt, siden jeg antar at han ikke trenger å opprettholde sitt lån dersom du skal kjøpe deg inn. Og at tinglysning av eierandel vil være noe krav for å få fradrag for gjeldsrenter stiller jeg meg tvilende til. Det spiller ingen rolle for myndighetene hvem som tar fradraget. Endring av eierandel for samboere koster normalt mer enn det smaker.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #5 Skrevet 6. april 2014 Tusen takk for svar folkens! Da han kjøpte leiligheten gikk han inn med 400.000,- i ek med oppsmarte midler og fikk da lån på 2,2. Han har betalt ned såpass mye nå og har ikke så mye lån gjenstående, det var derfor han mente at mitt lån i hans bank kunne stå med pant i leiligheten hans. Han har som sagt et veldig nært forhold til sin bank, samme med hele familien hans og det mente han kom til å telle positivt, rådgiveren hans kjenner godt han og familien hans gjennom deres kundeforhold. Vet ikke om det er noe som telles positivt? Selvfølgelig skal vi ha samboerkontrakt på dette. Jeg håper jeg kan "overta" halve leiligheten og få lånet på halvparten av dagens verdi med pant i leiligheten hans og innløse panten når jeg har betalt inn egenkapital kravet, er det en lur ide? Hvis banken hans sier nei er det jo ikke helt krise, da sparer jeg bare opp og fortsetter å leie av han :-) Vi vil jo gjerne eie sammen da, men det er som sagt ingen krise. Anonymous poster hash: 89c0b...1eb
sunsethour Skrevet 6. april 2014 #6 Skrevet 6. april 2014 Tusen takk for svar folkens! Da han kjøpte leiligheten gikk han inn med 400.000,- i ek med oppsmarte midler og fikk da lån på 2,2. Han har betalt ned såpass mye nå og har ikke så mye lån gjenstående, det var derfor han mente at mitt lån i hans bank kunne stå med pant i leiligheten hans. Han har som sagt et veldig nært forhold til sin bank, samme med hele familien hans og det mente han kom til å telle positivt, rådgiveren hans kjenner godt han og familien hans gjennom deres kundeforhold. Vet ikke om det er noe som telles positivt? Selvfølgelig skal vi ha samboerkontrakt på dette. Jeg håper jeg kan "overta" halve leiligheten og få lånet på halvparten av dagens verdi med pant i leiligheten hans og innløse panten når jeg har betalt inn egenkapital kravet, er det en lur ide? Hvis banken hans sier nei er det jo ikke helt krise, da sparer jeg bare opp og fortsetter å leie av han :-) Vi vil jo gjerne eie sammen da, men det er som sagt ingen krise. Anonymous poster hash: 89c0b...1eb Hvis du tar opp lå på1,4 mill så antar jeg han vil være helt uten lån. Det vil si at det vil kun være et lån som har pant i boligen, og du vil stå som eneste lånetager, så dette vil nok banken gå med på. MEN, du må fortsatt ha egenkapital til din andel (kanskje kjæresten kan hjelpe deg der med privat lån eller lignende siden han da er gjeldsfri), og ikke minst så må dere skrive ned skikkelig at du da eier halvparten av leiligheten, helst tinglyse endrede eierforhold. Dette koster penger, men veldig greit å ha denne sikkerheten, og om dere har tenkt å bo der en stund, så er det verdt det. Jeg gjorde nettopp dette, og banken min rådet meg til en av to ting: Om planen ikke var å bo der så lenge så lønnet det seg ikke å endre på eierforholdene. Eller ta opp lån og dermed gjøre han gjeldsfri, men de ville ikke la meg ta opp lån uten å tinglyse endrede eierforhold. Jeg har og et godt forhold til min lokalbank, men dette nektet de å gjøre, og jeg synes og det er bra og ha ryddige eierforhold. Kan aldri være helt sikker på hva fremtiden bringer!
nojac Skrevet 6. april 2014 #7 Skrevet 6. april 2014 Kan du ikke like greit bare "låne" av din samboer i stedet for av banken? Du betjener et lån på 1,4 mill til ham mot avtale om 50 % egenandel. Hva mener du med å "innløse panten når jeg har betalt inn egenkapital kravet"? Et boliglån er jo sikret med pant i leiligheten helt til det er nedbetalt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 Kan du ikke like greit bare "låne" av din samboer i stedet for av banken? Du betjener et lån på 1,4 mill til ham mot avtale om 50 % egenandel. Hva mener du med å "innløse panten når jeg har betalt inn egenkapital kravet"? Et boliglån er jo sikret med pant i leiligheten helt til det er nedbetalt. Jo, det er og en mulighet. Men han har ikke de pengene i "cash", men i leiligheten hvis du skjønner. Jeg har en venninne der faren sto som kausjonist med pant i sin bolig da hun ikke hadde noe ek selv, etter at hun betalte ut egenkapitalen på leiligheten på 15% på lånet fjernet banken panten i boligen til faren hennes. Er dessverre usikker på om dette er noe som funker i praksis for alle, derfor jeg spurte her. Vi har vært på ferie nå og skal snakke med bankene i morgen og høre hca de sier. I verste fall hvis det ikke går kan jeg bare spare opp egenkapitalen selv:-) Anonymous poster hash: 89c0b...1eb
nojac Skrevet 7. april 2014 #9 Skrevet 7. april 2014 (endret) Jo, det er og en mulighet. Men han har ikke de pengene i "cash", men i leiligheten hvis du skjønner. Jeg har en venninne der faren sto som kausjonist med pant i sin bolig da hun ikke hadde noe ek selv, etter at hun betalte ut egenkapitalen på leiligheten på 15% på lånet fjernet banken panten i boligen til faren hennes. Er dessverre usikker på om dette er noe som funker i praksis for alle, derfor jeg spurte her. Vi har vært på ferie nå og skal snakke med bankene i morgen og høre hca de sier. I verste fall hvis det ikke går kan jeg bare spare opp egenkapitalen selv:-)Anonymous poster hash: 89c0b...1eb Vil han ha de pengene i cash da? Er ikke poenget at han skal slette sin gjeld med de pengene? Det med sletting av pant gjelder når en er avhengig av sikkerhet fra annen bolig fordi lånet går utover 85 % av verdien. Dette er så vidt jeg forstår ikke aktuelt her - lånet blir opprettet med pant i leiligheten hans og det kommer ikke i nærheten av 85 %. Uansett blir det lettere å få til hvis samboeren også står som ansvarlig for lånet. Dere trenger ikke noe egenkapital når dere låner 1,4 mill på en bolig til 2,8. Trenger dere mer enn 1,4 totalt burde ikke det heller være noe problem. Bare å bli enige om hvor stor del av lånet som er hans . EDIT: Mitt poeng er at dere bare bør ha ett lån på leiligheten Dere bestemmer selv hvor stort det bør være. Hvem som står som formelt ansvarlig er ikke så viktig, det virker ikke som om noen av dere aspirerer til Luksusfellen..... Hvis det lånet han allerede har er stort nok, trenger dere ikke å blande banken inn i det hele. dere blir enge om hvordan det betjenes og ordner dere med en samboeravtale. Denne må også klargjøre hvordan dere gjør opp ved et eventuelt samlivsbrudd. Vil dere ha et større lån refinansierer dere, og da kan dere sette begges navn på lånet. Endret 7. april 2014 av nojac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå