Gå til innhold

Smågodtet er så billig at det blir for mye!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har lengre hatt en ordning med at barna får en viss sum å kjøpe lørdsgsgodt for. Nå er det smågodt til 5,99 hektoet, og det blir altfor mye! Når jeg antyder at vi bør innføre et annet regime, f.eks. maksbegrensing på vekt om man går i smågodtehylla, så blir det ville protester.

Hvordan gjør dere dette, og hva bør gjøres her?

Anonymous poster hash: a4071...d47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ta det med ro, blir nok dyrere igjen etter påske.

Anonymous poster hash: 6de39...c2c
  • Liker 1
Gjest Normalfordeling
Skrevet

Jeg sa til ungene mine at de f.eks. fikk plukke 20 ting hver. Her var altså ikke vekt eller kroner av betydning.

Gjest Hjertesukk
Skrevet

Ta dem med på en butikk hvor hektoprisen er dyrere? :P F.eks Narvesen eller mix? :)

Gjest Silverstream
Skrevet

Jeg sa til ungene mine at de f.eks. fikk plukke 20 ting hver. Her var altså ikke vekt eller kroner av betydning.

Minner om moren min det der .... 10 biter hver, haha!

Gjest Ravna
Skrevet (endret)

.

Endret av Ravna
Skrevet

Snopet er på salg og jeg kan ikke ete snop før jeg er god i halsen etter mandeloperasjonen!

Skrevet

Når jeg antyder at vi bør innføre et annet regime, f.eks. maksbegrensing på vekt om man går i smågodtehylla, så blir det ville protester.

Anonymous poster hash: a4071...d47

Ville protester eller ei, det er de voksne som bestemmer. I alle fall i mitt hus.

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg 15 kroner for snop hver lørdag, thats it. Ikke noe snop i ukedagene (utenom kvikk lunsj eller noen ruter kokesjokolade på tur) og ingen brus utenom bursdager. Strenger regler og foreldres viten om godt kosthold er grunnen til at jeg idag er sunn og normalvektig, for vaner i barndommen sitter igjen når man vokser opp! :)

Jeg fikk heller ikke godteri utenom ved spesielle anledninger. Ikke lørdagsgodt en gang. Endte med at når jeg begynte å bli litt større så snikspiste jeg godteri på rommet midt. En vane jeg har tatt med meg inn i voksenlivet. :dry:

Anonymous poster hash: 1381d...7b3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor ille er det å spise smågodt egentlig?

Hvis man spiser 20 biter med smågodt da, litt vingummi, noen sjokoladefigurer, nonstop, skumputer osv;

Ca hvor mye kalorier er det tror dere?

Anonymous poster hash: e26b9...031
AnonymBruker
Skrevet

Haha, stokk dumme foreldre fortjener hyperaktive barn. :P

Anonymous poster hash: af6e0...736
Skrevet

Enig med deg Ts. Jeg jobber i butikk, og når et barn kommer og kjøper en 6-pakning kvikklunsj og masse smågodt for 40 kr tilsammen, så er det noe som ikke er bra. Prisene stiger igjen etter påske ja, men inntil da kan det være lurt å ta med ungene på en annen butikk. Eventuelt handle for de, eller bare si at "beklager men så mye godteri kan du faktisk ikke spise".

Skrevet

Hvis du syns det er vanskelig å sette foten ned, ville jeg enten handlet for de eller gått på en butikk med dyrere snop.

AnonymBruker
Skrevet

Voksne bestemmer. Fint å lære barna om penger når de skal handel snop. Da ser de hvor lite de får, og lærer å være takknemlige.

Anonymous poster hash: 82a4b...73c
AnonymBruker
Skrevet

Men hvor ille er det å spise smågodt egentlig?

Hvis man spiser 20 biter med smågodt da, litt vingummi, noen sjokoladefigurer, nonstop, skumputer osv;

Ca hvor mye kalorier er det tror dere?

Det er mye kalorier i smågodt.

Link.

Anonymous poster hash: 00454...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes den med at dere kan plukke f.eks 20 biter var fin jeg :)

Men hvis du allerede har etablert en pris de kan få smågodt for, så skjønner jeg at det blir baluba når du fjerner det som for dem er et gode!

Hva om du f.eks begynner å ta de med på kinoen for å handle smågodt i stedet? Eller i en kiosk? Bensinstasjon? Et sted hvor du vet at det er dyrere :fnise:

Synes for øvrig at det er en lite lur ting å si at du kan kjøpe godteri for den og den summen, så du bør begynne å kjøpe inn f.eks en ferdig godtepose i stedet...

Da jeg var liten, fikk jeg 25 kr til lørdagsgodteri; kjøpte en 200-grams melkesjokolade... spiste hele.. hver lørdag.. ikke bra!

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye kalorier i smågodt.

Link.

Anonymous poster hash: 00454...bfe

Omg!! Såpass ja! Bra jeg holder meg unna godteri i hverdagen da altså :) frukt og vaniljekesam kan jo også være en fin dessert for ungene om lørdagen.

AnonymBruker
Skrevet

20 ting smågodt er jo nesten 800 kalorier !!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er da bare påske en gang i året. Endelig kan man kjøpe litt snop uten å blakke seg helt. I Sverige er prisene slik hele året, men det går da fint med dem. Ikke slik hysteri da. Påskegodt er da obligatorisk.

Anonymous poster hash: 93231...400
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp var det andre boller. Selvplukk av godis var ikke innført, og bak disken sto en streng dame som man måtte insturere: Jeg skal ha fire sånne og to sånne". Og når hun mente det var nok så fikk man ikke kjøpe mer. :laugh:

Dessverre hjalp det ikke med god oppdragelse, jeg har blitt storforbruker av smågodt i voksen alder. Og det holder ikke lenger med fire kroner posen :(

Anonymous poster hash: c967d...cf9
  • Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...