AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Jeg venter barn til sommeren. Selv hadde jeg og mine søsken sparekonto som vi tømte sparegrisen i. I sparegrisen havnet bursdagspenger og gavepenger også konfrimasjonspengene når den tid kom. Minibankkort når vi var 16 år, og da fikk vi også stort sett styre pengebeholdningen selv, men foreldrenes rådgivning..... Men det var ikke oppsparte midler fra mor og far innblandet i dette. Mannen og far til ungen som kommer i sommer har hatt det veldig likt meg og min oppvekst. Men hva er normen nå? Selv hadde jeg tenkt å øke buffersparingen, og sørge for at vi har god råd til alt fra sykkel og skiutstyr, skoleturer med lommepenger, bunad til konfirmasjonen og bidrtag til sertifikatet. Men snakket med en venninne om dette og at jeg skulle øke buffersparing med barnetrygden. Hun ble sjokkert fordi "alle" sparer barnetrygden på høyrente som ungen skal få når han/hun er 18.....? Virkelig? Må vi gjøre dette for at han/hun ikke blir hengende etter på 18årsdagen sin? Anonymous poster hash: f26c1...34f
Bettina82 Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Vi har det slik du hadde i oppveksten. Ungene har en konto hver hvor de setter inn pengegaver fra bursdager, når de tømmer sparegrisen, ukepenger osv. Denne kan de bruke når de vil kjøpe seg ekstrating som ipad osv, en ekstra dyr bukse som de bare "må" osv. Utenom har vi bare en familiekonto hvor vi alltid har endel penger til det ungene skulle trenge oppover. Av to grunner egentlig. For det første har vi ikke råd til å sette av barnetrygden hver mnd til barna sine kontoer. For det andre blir det fort slik at de mindre arver fra de største og da hadde det blitt helt feil at de eldste skulle sitte med mindre penger til slutt. Ellers så har vi to sett besteforeldre som sparer fast i mnd til ungene som de får på BSU konto når de blir voksne.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Nei, vi kommer ikke til å spare ekstra til ungen. Det er bare bursdagspenger osv som går på barnets konto. Vi legger heller pengene i reiser og opplevelser. Barnebidraget går rett til barnehageregninger. Anonymous poster hash: 1d8ca...101 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Når jeg fylte 18 sto jeg på bar bakke. Hadde en sparekonto i banken, men der var vel bare 40 kroner igjen på. De hadde ingen begrensninger på hva pengene skulle brukes til, og f.eks dåpspenger har nok blitt satt inn men deretter har de nok brukt dem når jeg har mast meg til noe. Konfirmasjonspengene brukte jeg på skikkelig skiutstyr som heldigvis er i bruk ennå, men de andre tingene aner jeg ikke hva kan ha vært, men er garantert ting jeg kunne klart meg uten. Fikk selvsagt penger av foreldrene mine til klasseturer, sykkel, klær og sånt, så skal ikke klage sånn sett, men å ha litt mer enn 40 kr på sparekontoen når man er 18 er ikke for mye å be om synes jeg. På en måte ble jeg jo litt hengende etter de andre, men samtidig så har jeg jo lært av dette, og jeg skaffet meg sommerjobb med engang jeg fylte 18. Har betalt billappen helt selv, og er nå student men jobber vedsiden av slik at jeg får råd til egenkapital til å kjøpe hus/leilighet om noen år. Når jeg får egne barn, kommer jeg sikkert til å sette av et fast beløp til hver pr mnd, men kanskje ikke så mye som hele barnetrygden. Anonymous poster hash: 1cdc0...b16
Sushi Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Vi har sparekonto til barnet, men vi sparer ikke til henne. Oldeforeldrene setter inn litt til jul og bursdag, så vi opprettet kontoen etter at de ba om det. De pengene vi har til overs går til å betale ned huslånet. Det er jo også en sparing som kommer ungene til gode. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 At så mange foreldre i dag har råd til å spare barnetrygden, er et godt argument for å gjøre den behovsprøvd. De pengene er jo tenkt å skulle bidra til daglige utgifter ved å ha barn. Anonymous poster hash: e8559...724 22
Rosalie Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Ganske naturlig å ha egen konto til barnet, der f.eks. gaver settes inn, sparebøssa tømmes til, etc. Foreldrene sparte ikke til meg, men dåpsgaver, litt fra besteforeldre, sparegrisen, konfirmasjonsgaver ble satt inn der. Og det ble faktisk en del tusen til jeg flyttet hjemmefra. Gode penger i starten av voksenlivet. 7
Marie90 Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Det spiller vel egentlig ingen rolle om foreldre lager en ekstra konto i barnas navn eller om de har en egen konto selv med sparepenger. Jeg hadde min egen konto fra ung alder der jeg satte inn penger jeg tjente på sommerjobb, konfirmasjon, bursdagspenger osv. Det brukte jeg til egne ting, som kino med venner, cafe eller filmer og boker. Foreldrene mine hadde kun sine egne bankkonto, men de har alltid hatt god råd, er flinke til å spare og har gitt meg til ting de vil sponse - språkreiser, sykkel, tennis, piano, pc osv. Jeg fikk ikke noen "utbetaling" da jeg var 18, men fikk mer til bursdag og jul, samt bidrag da jeg skulle studere ute, flybilletter m.m. Det viktigste er at dere sorger for å ha det romslig. Det som definerer om barna blir "hengende etter" er jo om de ikke kan delta på ting, ha hobbyer osv. Med dagens boligmarked ville jeg også priotert å spare slik at de evt. kan få hjelp til forste bolig. 2
Blod Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Det er ihvertfall rart om man ikke har spart noe penger ungene kan få når de blir 18. De pengene betyr mye da, når man begynner åt enke på flytting og slikt. Om man lar en 16 åring få de pengene er sjansen større for at de blir brukt på "tull" Jeg sparte konfirmasjonspengene, og dåpspengene hadde foreldrene mine også spart. Om det ikke var for disse pengene ville jeg nok ikke hatt råd til depositum da jeg skulle flytte ut 4
MarenogAron Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Jeg forstår ikke hvorfor så mange forventer å bare få en hel haug av penger når de blir 18. Jeg har vokst opp med en sparekonto som jeg satte inn pengene fra sparegrisen osv på. Det var sjeldent at jeg fikk lov til å ta penger ut av den kontoen igjen. Skulle jeg kjøpe noe dyrt, sparte jeg i cash hjemme. Førerkortet spanderte mamma og pappa. Det resulterte i at jeg hadde spart opp et fint startbeløp til bolig da jeg flyttet hjemmefra. Og jeg hadde lært at penger ikke vokser på trær, noe som har hjulpet meg veldig i voksenlivet. 14
LukaFrost Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Det ene trenger da ikke utelukke det andre. Jeg ville både latt barnet ha en konto og i tillegg spare på konto i mitt navn. 2
SmallTalk Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Jeg tror de fleste oppretter en sparekonto til barnet som gaver osv blir satt inn på, men jeg tror det er veldig blandet om foreldrene sparer til egne barn eller ikke. Det kommer helt an på økonomi og hvordan man f.eks ønsker å bruke barnetrygden. Eksperter anbefaler jo f.eks at man heller prioriterer buffer og nedbetaling av boliggjeld fremfor å sette av barnetrygden på en egen konto til poden, men dette kommer jo selvfølgelig litt an på hvordan den økonomiske situasjonen er. Personlig så har vi valgt å spare barnetrygden, på en konto i vårt navn, som skal overdras til poden når vi anser tiden for å være inne til det. Antageligvis så vil vi nok anse den for å være inne til det når han skal inn på boligmarkedet om veldig mange år. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 De aller fleste jeg kjenner har en egen konto til barnet i foreldrenes navn hvor barnetrygden, pengegaver fra dåp, bursdager osv går inn. Vurderingen om at folk som sparer den ikke har behov for den er latterlig. Ikke fortell meg at alle de som føler de ikke har råd til å spare den går helt i null hver mnd og ikke sparer en krone i buffer eller lignende. Vi ser på pengene som går inn der, dvs. de pengene vi har satt inn der (ikke gaver) som vår buffer, vi har ikke en egen buffersparing siden det er nok der. Hvis vi aldri trenger å bruke denne så er det flott, men noen ganger skjer det ting, men da fokuserer vi på å betale litt mer inn hver mnd for liksom å "betale tilbake lånet". Vårt barn får absolutt ikke disse pengene når hun fyller 18, hvorfor skal de få en stor slump penger da som bare går til sløsing? Vi ser på dette som egenkapital til kjøp av første bolig da det er ekstremt vanskelig uten dette. Vi var selv heldige og fikk hjelp til dette og ser jo en kjempeverdi i den hjelpen. Den lille hjelpen vi fikk, litt flaks med kjøp og salg på bra tider har gjort at vi i dag sitter med et stort hus med mye mindre lån enn vanlig. Har man mulighet så spar hvertfall noe til barna, de får veldig mye ut av den hjelpen en dag :-)Anonymous poster hash: 0422c...d95
Marie90 Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Jeg forstår ikke hvorfor så mange forventer å bare få en hel haug av penger når de blir 18. Jeg har vokst opp med en sparekonto som jeg satte inn pengene fra sparegrisen osv på. Det var sjeldent at jeg fikk lov til å ta penger ut av den kontoen igjen. Skulle jeg kjøpe noe dyrt, sparte jeg i cash hjemme. Førerkortet spanderte mamma og pappa. Det resulterte i at jeg hadde spart opp et fint startbeløp til bolig da jeg flyttet hjemmefra. Og jeg hadde lært at penger ikke vokser på trær, noe som har hjulpet meg veldig i voksenlivet. Dette. Min erfaring er at barn av foreldre med god råd ikke får en utbetaling når de fyller 18, mens de av foreldre med mindre god råd ofte får det. Kanskje fordi ressurssterke foreldre hjelper til med leilighet o.l. og ikke ser noen grunn til å gi dem "lommepenger" når de er blitt voksne. Jeg kjenner mange med foreldre med god råd og de bruke egne penger, bursdagspenger og konfirmasjonspenger mesteparten av tenårene. De fikk ikke noe cash bare fordi de fylte 18. De fikk riktignok hjelp til å komme inn på boligmarkedet (og selvsagt aktiviteter og reiser mens de var yngre). Alle voksne mennesker boer spare på egen hånd og ha en solid buffer, uavhengig av om det er spesifikt satt av til barna eller ei. 3
Furstina Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Vi sparar åt barnen. Varje månad sparar både mannen och jag i fond för bägge barnen. Sedan har barnen två extra konton - ett sparkonto med högre ränta med ca 5.000 på, och ett vi kan använda som transaktionskonto. En extra plånbok för småpengar. Barnbidraget/trygden sparar vi varje månad på familjens sparkonto, därifrån betalas barnens träning, bilservice, semersterresor mm. Den går till barnen, men nu, nte till 18 årsdagen.
dillyduzit Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Jeg forstår ikke hvorfor så mange forventer å bare få en hel haug av penger når de blir 18. Jeg har vokst opp med en sparekonto som jeg satte inn pengene fra sparegrisen osv på. Det var sjeldent at jeg fikk lov til å ta penger ut av den kontoen igjen. Skulle jeg kjøpe noe dyrt, sparte jeg i cash hjemme. Førerkortet spanderte mamma og pappa. Det resulterte i at jeg hadde spart opp et fint startbeløp til bolig da jeg flyttet hjemmefra. Og jeg hadde lært at penger ikke vokser på trær, noe som har hjulpet meg veldig i voksenlivet. +1. - Jeg fikk ingenting til min 18-årsdag, heller fikk jeg ikke så mye til konfirmasjon eller bursdag (fikk heller ting som jeg ønsket meg) men når jeg ble 18, fikk jeg vite at jeg hadde en konto stående inne i pappa sin nettbank med en god del penger som følge av arv fra avdøde besteforeldre. Disse ble vi enige om å stå til hvor jeg faktisk trenger pengene (kjøp av leil, bil etc). Bare sånn for å legge til; jeg hadde selv spart opp en fin buffer slik at jeg fikk meg leilighet i L.A og god skoleplass uten å måtte ta opp noe lån. Jeg gjorde mye husarbeid hjemme og er flink med å spare. 1
attegløyma Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Våre ungar har kvar sin konto i eigne namn der alle gåver, evt eigasparing etc går. Så har vi ein konto til kvar i våre namn der barnetrygda går. Det er fordi vi har råd til dette no. Dersom alt held fram som no økonomisk sett vil ungane få vite om og motta desse pengane når dei skal kjøpe hus. Dersom noko skjer med vår økonomi er dette ekstra bufferkonti, og vil dekke kostnader forbundne med ungane sine aktivitetar. 1
Pengebingen Skrevet 6. april 2014 #18 Skrevet 6. april 2014 Jeg venter barn til sommeren. Selv hadde jeg og mine søsken sparekonto som vi tømte sparegrisen i. I sparegrisen havnet bursdagspenger og gavepenger også konfrimasjonspengene når den tid kom. Minibankkort når vi var 16 år, og da fikk vi også stort sett styre pengebeholdningen selv, men foreldrenes rådgivning..... Men det var ikke oppsparte midler fra mor og far innblandet i dette. Mannen og far til ungen som kommer i sommer har hatt det veldig likt meg og min oppvekst. Men hva er normen nå? Selv hadde jeg tenkt å øke buffersparingen, og sørge for at vi har god råd til alt fra sykkel og skiutstyr, skoleturer med lommepenger, bunad til konfirmasjonen og bidrtag til sertifikatet. Men snakket med en venninne om dette og at jeg skulle øke buffersparing med barnetrygden. Hun ble sjokkert fordi "alle" sparer barnetrygden på høyrente som ungen skal få når han/hun er 18.....? Virkelig? Må vi gjøre dette for at han/hun ikke blir hengende etter på 18årsdagen sin? Anonymous poster hash: f26c1...34f Det virker som at dere fikk god oppdragelse på pengefronten både du og mannen, og det er noe jeg absolutt ville fortsatt med for barna. Selv hadde jeg også sparekonto som liten, men da pengene ble tilgjengelig manglet veiledning om foruftig bruk, så de forsvant fort som det. Å ha spart penger i barnas navn gir god mulighet for å lære de fornuftige tanker om økonomi da de blir eldre også, så ja, jeg ville hatt sparekonto til barna mine. Har ingen enda, men når de kommer skal de også ha sparekonto og kanskje også fondskonto (mange års sparing). Skal bruke dette bevisst til å innarbeide gode vaner for forbruk og sparing og balanse mellom disse. Gode vaner innført tidlig tar man med seg, det samme med dårlige. Og å diskret innføre gode økonomiske vaner for barna vil de være tjent med hele livet Selvsagt viktigst at de lærer av hav dere gjør, så vis og fortell gjerne om nettopp hvordan dere må sette av penger i forkant for å kjøpe ski, sykkel, turer osv. Slik at de vet at det ikke bare dukker opp av seg selv uten planlegging. Betal ned lån og sett dere selv i en sterk posisjon for å evt kunne hjelpe barna med større summer da de blir eldre, slik som lappen, eller innskudd til egen leilighet allerede i studietiden. Ja til sparekonto til barna fra meg 2
debattanten Skrevet 6. april 2014 #19 Skrevet 6. april 2014 Vårt barn er ikke et halv år engang, ser for meg at det ikke blir noen sparekonto med det første. Rent økonomisk sett så er det bedre for våres og hennes fremtid at vi bruker mest mulig penger på å betale huslånet. Når hun blir så stor at økonomi og penger er begreper hun kan forstå noe av skal vi sikkert begynne med en sparekonto. Sette inn litt penger for å lære henne akkurat dette med penger og økonomi som Pengebingen over her snakker om, tror det er lurt.
Neteas Skrevet 6. april 2014 #20 Skrevet 6. april 2014 Noen som vet om sparing til barn lager problemer når de skal på vgs, sånn mtp lånekassa/stipend? Eldste datra mi har 110.000 kr nå, og øker en del hvert år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå