Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Lurte på hva dere mener om at Smiths venner vil kjøpe sin egen øy...?

Jeg synes det er en dum ide og tror nok at øyen kommer til å bli ett eget Smiths venner-samfunn med egne lover og regler.

Clea

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
Lurte på hva dere mener om at Smiths venner vil kjøpe sin egen øy...?

Jeg synes det er en dum ide og tror nok at øyen kommer til å bli ett eget Smiths venner-samfunn med egne lover og regler.

Clea

At de kjøper seg en egen øy og har sine egne lover og regler synes jeg

er greit. At den potensielle øya er en sentral øy som almennheten

kunne ha glede av er et større problem.

Men hva har de tenkt å gjøre med øya: Vil de nekte andre adgang?

Slik økonomien praktiseres enkelte steder vil privat

eierskap gi bedre tilbud til befolkningen enn om den var kommunalt/

statelig eid.

Gjest Gjesta
Skrevet

Men hva har de tenkt å gjøre med øya: Vil de nekte andre adgang?

Nei, de uttalte på tv at de ikke skal nekte allmennheten adgang på øya. Men etter uttalelser fra "mannen i gata" tyder mye på at vanlige folk ikke kommer til å bruke øya så mye mer, dersom Smiths venner får kjøpe...

Folkene som bor i områdene rundt demonstrerte mot salget, såg det på tv idag. (Jeg klandrer de ikke...jeg hadde nok selv demonstrert mot at en hel sekt skulle overta en øy nær meg og mine... )

Clea

Gjest Anonymous
Skrevet

Reagerte på reportasjen som jeg leste at folkene, for det meste ungdommer jobber for de for 600.-kr mnd. Fulldagsjobb. Hjelper lite at de tilhører menigheten. Hvor er LO sin sommerpatrulje hen da?

Skrevet

The island of Dr. Morrau (var det slik det skrivdes)

Skrevet

Jeg er igrunnen motstander av at private enten sekter eller andre, skal kunne kjøpe seg en hel øy.

Dette er et område som komunen burde ha fått til friområde for alle og enhver. :roll:

Skrevet
Jeg er igrunnen motstander av at private enten sekter eller andre, skal kunne kjøpe seg en hel øy.

Dette er et område som komunen burde ha fått til friområde for alle og enhver. :roll:

Helt enig. Det er helt likegyldig hvem som kjøper. Men forstår også kommunene som i dag allerede har et stramt pengemessig, ikke har råd til å bla opp for ei øy, selv om de har fått tilbudt en lavere pris ettersom jeg har forstått.

Skrevet
Men forstår også kommunene som i dag allerede har et stramt pengemessig' date=' ikke har råd til å bla opp for ei øy, selv om de har fått tilbudt en lavere pris ettersom jeg har forstått. [/quote']

Så vidt jeg har forstått, så hadde Vestfold fylkeskommune budt 2 mill mindre på øya enn hva Smiths venner var villige til å bla opp. Men noen sånn rabatt var ikke Forsvaret villige til å gi. :roll:

Men for meg blir det litt for dumt å protestere sånn i etterkant. Når øya først blir lagt ut på markedet og selges til høystbydende, må jo staten være klar over at den kan gå til Osama Bin Ladens venner, for den saks skyld.

Gjest TomKrus
Skrevet

Det er ikke øya de kjøper, men bygningene på øya.

Gjest Poirot
Skrevet

Staten/fylket/kommunen fikk tilbud om å kjøpe for 14 mill, men takket nei. Allemannsretten sikrer alle tilgang til øya, hvilket Smiths Venner har sagt de vil etterleve. Om folk ikke vil bruke øye pga SV har kjøpt hus, er folkets eget problem.

men jeg må innrømme det hadde passet bedre om staten hadde kjøpt området, siden det er så presset på friluftsområder fra før.

Skrevet

Helt enig med Betty.

Skrevet

Det er ikke øya de kjøper, men bygningene på øya.

Niks. Øya blir solgt i sin helhet på 590 mål, med alle bygninger!

Gjest Poirot
Skrevet

Det ER et friområde alle kan bruke. Allemannsretten gjelder også private tomter.

Skrevet

Så vidt jeg har forstått, så hadde Vestfold fylkeskommune budt 2 mill mindre på øya enn hva Smiths venner var villige til å bla opp. Men noen sånn rabatt var ikke Forsvaret villige til å gi. :roll:

Men for meg blir det litt for dumt å protestere sånn i etterkant. Når øya først blir lagt ut på markedet og selges til høystbydende, må jo staten være klar over at den kan gå til Osama Bin Ladens venner, for den saks skyld.

Det er Skifte Eindom ett prosjekt i Forsvarsbygg som selger unna Forsvarets avlagte/nedlagte eiendommer. For de spiller det selvsagt ingen rolle hvem som kjøper.

Staten har en slags forkjøpsrett, og fikk tilbudet på bordet tidlig, men var ikke interessert og fikk rett og slett ikke ut fingeren før det nå egentlig er forsent.. ... Østre Bolærne var taksert til 14 mill, det var også tilbudet staten fikk, Smiths bød 26 mill...typisk norsk,helt på trynet :klaske:

Gjest Anonymous
Skrevet

Og nå står det i avissa att de vurderer å trekke tilbudet............ De ble nåk skærmt ja..........

Motstander av at natur skal være privateid!

Gjest Anonymous
Skrevet

Farlige greier da menigheter har sine egne øyer, byer eller hva det måtte være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...