AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Jeg har et faddebarn som har valgt å ikke konfirmere seg (verken borgerlig eller kristelig), men han skal ha en liten middag for de nærmeste istedet. Som fadder hadde jeg sett for meg å gi 500 kr til konfirmasjon, men ble usikker på om det er "nødvendig" når han ikke konfirmeres? Hva ville dere gjort?Anonymous poster hash: 9300e...810
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Vil tro det forventes at du kommer med gave. Men jeg aner ikke. Har aldri vært borti det der før. Kan du spørre foreldrene kanskje? Anonymous poster hash: 34e2a...ce4
Gjest Haaploes Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Kan du ikke kjøpe en fin bursdagspresang i stedet? Skal sies at jeg er ganske kjip, da - står man ikke til konfirmasjon så utgår den muligheten til presanger og annet fjas. Da er jeg heller for en skikkelig feiring av fullført ungdomsskole, for eksempel.
Pysa Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Det står respekt av å ta et bevisst valg, i stedet for å la seg konfirmere for gavenes skyld, for at andre gjør det, for at det er tradisjon osv. Jeg syns 500 kr til et fadderbarn, som en markering av at fadderoppgaven nå er avsluttet, høres bra ut. 21
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Han får alltid bursdagsgaver. Jeg respekterer valget hans, men tror det gir min del innebærer en mindre oppmerksomhet enn hvis han hadde konfirmert seg. 2-300 kr? Jeg aner ikke :/Anonymous poster hash: 9300e...810
Gjest Haaploes Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Det står respekt av å ta et bevisst valg, i stedet for å la seg konfirmere for gavenes skyld, for at andre gjør det, for at det er tradisjon osv. Det er jeg veldig enig i!
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Opphører fadderoppgavden ved konfirmasjon?Anonymous poster hash: 9300e...810 6
Viktualia Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Hvis man blir invitert i et arrangement som blir opplyst at skal være i stedet for konfirmasjon, ville jeg gitt tilsvarende gave som ved konfirmasjon. 18
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Skal barnet få gaver allikevel da, uten å ha trengt å gjøre noen ting for dem? Anonymous poster hash: a6908...6f6 3
Pysa Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Opphører fadderoppgavden ved konfirmasjon?Anonymous poster hash: 9300e...810 Jeg er ikke medlem av kirken, men når ungdommen ikke vil konfirmere=bekrefte/stadfeste dåpen, vil jeg tolke det til at han/hun ikke er interessert i mer formidling av den kristne tro. Det er jo opplæring i troen som er fadderens oppgave. Og skulle han/hun senere få opp interessen igjen, kan det gjøres uten fadderens hjelp. 2
Gjest Jørild Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde ikke gitt noe, på lik linje med at jeg ikke kjøper bryllupsgave til de som ikke gifter seg og heller ikke dåpsgave til de som ikke har dåp. 12
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Skal barnet få gaver allikevel da, uten å ha trengt å gjøre noen ting for dem? Anonymous poster hash: a6908...6f6 Det man gjør i forbindelse med en konfirmasjon krever jo null og niks uansett, og gjøres i våre dager stort sett bare for å få gavene. Det krever ofte mer guts å si nei til å konfirmere seg enn å gjennomføre konfirmasjon, for å si det sånn. Hadde gitt det jeg ellers hadde gitt i konfirmasjon. Dette barnet fortjener ikke å få noe mindre enn andre barn på samme alder kun fordi han har tatt et ganske opplyst valg om å ikke konfirmere seg når konfirmasjonen ikke betyr noe for ham. Anonymous poster hash: a0a4c...34b 11
Pysa Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Skal barnet få gaver allikevel da, uten å ha trengt å gjøre noen ting for dem? Anonymous poster hash: a6908...6f6 Man kan jo feire at han har tenkt en selvstendig tanke? 8
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Skal barnet få gaver allikevel da, uten å ha trengt å gjøre noen ting for dem? Anonymous poster hash: a6908...6f6 Svært sjelden man må gjøre noe for å få en gave. 7
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 500 kr var fryktelig lite da synes jeg du burde la være og heller gi en oppmerksomhet , jeg og min fetter fikk 3-4 tusen hver av våre faddere og var familie er ikke spesielt rik. Anonymous poster hash: 83833...70e 4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 500 kr var fryktelig lite da synes jeg du burde la være og heller gi en oppmerksomhet , jeg og min fetter fikk 3-4 tusen hver av våre faddere og var familie er ikke spesielt rik. Anonymous poster hash: 83833...70e Du anser ikke 500 kr som en oppmerksomhet?Anonymous poster hash: 9300e...810 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Jeg har et faddebarn som har valgt å ikke konfirmere seg (verken borgerlig eller kristelig), men han skal ha en liten middag for de nærmeste istedet. Som fadder hadde jeg sett for meg å gi 500 kr til konfirmasjon, men ble usikker på om det er "nødvendig" når han ikke konfirmeres? Hva ville dere gjort?Anonymous poster hash: 9300e...810 De "markerer" jo ved å be på middag, så jeg hadde gitt gave som om det var til konfirmasjon Anonymous poster hash: d51da...7da 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Skal barnet få gaver allikevel da, uten å ha trengt å gjøre noen ting for dem? Anonymous poster hash: a6908...6f6 Rart svar, synes jeg, hva med bursdagsgaver da, hva skal en gjøre for å få en gave,mener du? Anonymous poster hash: d51da...7da 3
Bergensjenten Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 De inviterer til middag for å markere hva egentlig? Hva er det som er begivenheten, hvis det ikke har noe med konfirmasjon å gjøre? Han går i 9.klasse antar jeg, så er jo ikke noen feiring av avsluttet ungdomsskole heller. Du må gjerne i han en oppmerksomhet, men jeg syns ikke han bør få like mye som hvis han konfirmerte seg ( borgelig/kirkelig). Er uansett opp til deg og hva du føler for Ikke sikkert han forventer noe heller. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå