AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Hei! Saken er den at jeg ønsker meg en bolig til 3mill. Banken kun har gitt oss finansieringsbevis på kr 3mill, men jeg har noen ekstra penger på konto som jeg kunne betalt med hvis det skulle bli budrunde og prisen blir presset litt opp - si ca til under to hundre tusen over takst. Hvordan fungerer dette da? Når megler ringer min bank og spør om jeg har Finansieringsbevis for 3,2 mill så vil jo de si nei... Hjelp? Anonymous poster hash: 19a57...ee0
listefyll Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Har du pengene på konto i samme bank? I såfall snakker du med kontaktpersonen din i banken om det, hvis du har det i en annen bank, kan det hende kontaktpersonen vil se en skjermdump. Uansett bør du ringe banken på forhånd og avklare beløpet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Penger utover egenkapitalkravet? Sikker på at banken ikke har tatt hensyn til dette og bakt det inn i finansieringsbeviset?Anonymous poster hash: aa7f5...4e3 1
Maximillian Cohen Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Spør megler om finansieringsbevis? Da vi kjøpte bolig hadde vi ikke noe finansieringsbevis og ble heller aldri spurt om dette under budrunden. 1
listefyll Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Nei, megler skal sjekke med banken etter budrunden. Megler bør ikke kjenne til hvor langt man kan strekke seg Byr man over det man evner å betale, og ikke skriver noen finansieringsforbehold, kan boligen legges ut for salg på ny. Selges den da til en lavere pris, er den som fikk tilslag i første budrunde ansvarlig for å gi selger mellomlegget.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 TS her, det er vanskelig å forklare. Vi har en del penger - men ønsker kun å bruke 25% av kjøpsummen. Begge er i ny jobb i eget firma, og banken er i tvil om vi kan betjene lånet vi har bedt om til tross for mye egenkapital. Vi får svar på mandag om vi får lånet på tre - men nå har vi altså funnet DRØMMELEILIGHETEN med tre som takst. Poenget er at vi har mer i kapital vi kan bruke - men banken er nå mest opptatt av jobbene våre - ikke at vi kan legge til mere egenkapital. Poenget er iallefall at vi nå ikke "tørr" å be om mer enn tre (med egenkapitalen vi har valgt å legge med) i fare for at vi ikke får noen ting.. Men i praksis har vi ekstra egenkapital vi kan bruke om den skulle gå litt over.. Såhh... Da tenker jeg; hvis vi får finansieringsbeviset på tre fra banken og i tillegg har et par hundre tusen å betale "utenom", hvordan fungerer det? Når megleren ringer banken å spør om vi har eks 3,2 til leiligheten så vil jo banken si nei iom at vi kun har finansieringsbevis for tre.. Er så fortvilet!! Noen som skjønner hva jeg mener. Anonymous poster hash: 24c8a...eca
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 For det første, hvorfor bare nøye seg med en bank, sjekk med eiendomsfinans eller lignende som innhenter beste og høyest mulig lån for dere uten at det koster dere en krone. For det andre så har ikke megler noe med deres finansieringsbevis å gjøre. På budskjemaet fyller man ut hvor mye som er egenkapital og hvor mye som er lån. Når budrunden går oppover ringer megler for å bekrefte med banken at de kan sikre den delen av kjøpesummen som er oppgitt at skal komme som lån. Vi skrev 500.000 i egenkapital og det er ingen som sjekker det du skriver der, det er dere livlig pliktet til å kunne fremskaffe ved å sende over bud så stort at det inkluderer alt dere har skrevet opp som egenkapital. Men husk at hvis det er selveier må dere i tillegg betale ca 2,7% i din avgift og andre gebyrer.Anonymous poster hash: e4323...ab6
listefyll Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Ta med dere prospektet til banken på mandag, og snakk med dem. Jeg skjønte ikke helt om DERE eller banken ikke ville at det skulle være mer enn 75% lån? Hvis banken sier de maks låner dere 85% av 3000000, står jo dere uansett fritt til å legge på egenkapital over dette. Men banken må være med på reglene da det er de som bekrefter finansieringen ovenfor megler etter budrunden. Noen her skriver at dere skal detaljere EK og lån på budskjemaet. Det er ikke nødvendig. Skriv kun ned bank og kontaktperson i banken. Megler sjekker opp etter budrunden, ikke underveis. Er jo ofte ikke tid til det, f.eks. hvis det er 5 budgivere og korte akseptfrister Dere er uansett alltid ansvarlige for å gi bud innen rammene banken har satt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå