Gå til innhold

Tekst-valg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det jo slik at en selv kan velge hvilke tekster som skal leses opp under vielsen....

Hvilke tekster velger/valgte dere?

Vi har kikket litt på de forslagene som ligger ute på www.Orkdalsmenighetene.no men vi liker egentlgi ikke så mange av dem.

Vi er ute etter noe som kan beskrive kjærligheten mellom oss to, ikke til Gud, om dere skjønner....

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salomos h.s. kap. 8, 6-7a

Skrevet

*frem med bibelen*

Nå er ikke jeg så særlig kjent med bibelens forskjellige deler, osv, og jeg kan ikek finne noe Salomos høysang.... (eller forstod jeg feil?)

Jeg finner Salomos ordspråk eller Høysangen....

(Og hva betyr det egentlig når du skriver "a" bak vers-henvisningen?) :oops:

Skrevet

(Forresten må det være Høysangen du mente, for ordspråkene var ikke særlig romantiske) :ler:

Skrevet
Salomos h.s. kap. 8,  6-7a

:Nikke:

Skrevet

Høysangen er i GT, men en må jo ha litt fra både GT og NT.

Noen forslag i NT da?

Skrevet

I NT er 1 kor 13 en mulighet.

a etter teksthenvisning betyr at det bare er halve verset som tas med.

Skrevet

1.kor 13, 4-7 var jo egentlig ganske fin da

Skrevet

De tekstene som er presentert på orkdalsmenighetene er de som står i det godkjente rituale der er både høysangen og 1 kor 13 med.

Det står at man også kan bruke andre "høvelige" bibeltekster. Det må evt drøftes med prest på forhånd.

Lykke til!!

Skrevet

Vi har diskutert å bruke de to som er nevnt her. Venter bare på at presten skal ringe oss slik at vi får hatt den berømte samtalen med ham, og da blir det nok bestemt.

Men de to er de definitivt fineste tekstene.

Gjest Odense
Skrevet

Så presten siterer i fra høysangen i bibelen i staden for den vanlige skriftingen?, eller hva det nå heter :oops: ..Skal møte presten på Torsdag og sambo og jeg har lyst å si noe til hverandre når vi tar på ringene..Har dere tenkt på det??

Skrevet

Vi skal ikke si noe. Det holder for oss å klare å si ja to ganger hver denne dagen :ler::wink:

Skrevet
Så presten siterer i fra høysangen i bibelen i staden for den vanlige skriftingen?, eller hva det nå heter :oops: ..Skal møte presten på Torsdag og sambo og jeg har lyst å si noe til hverandre når vi tar på ringene..Har dere tenkt på det??

Skrifting er noe ganske annet.. ;)

Saken er at noen av skriftlesninger er valgfrie. Det betyr at man kan velge at presten leser høysang tekst i tillegg til de andre lesningene som ligger i ritualet.

Eller andre kan lese denne teksten.

Vil egentlig anbefale å spørre forlovere eller andre til å lese de valgfrie tekstene for å få litt avbrekk fra prestestemmen;)

Gjest Odense
Skrevet

Skrifting er noe ganske annet.. ;)

Saken er at noen av skriftlesninger er valgfrie. Det betyr at man kan velge at presten leser høysang tekst i tillegg til de andre lesningene som ligger i ritualet.

Eller andre kan lese denne teksten.

Vil egentlig anbefale å spørre forlovere eller andre til å lese de valgfrie tekstene for å få litt avbrekk fra prestestemmen;)

oki! da vet jeg det før jeg skal møte presten! :oops: Takker :-)

Skrevet

Slik står det under tekstlesing på linken til Orkdalsmenighetene:

http://www.orkdalsmenighetene.no/vigsel/index.htm

klikk på Seremonien, deretter på skriftlesing

Høys 8,6-7a

Sett meg som et segl på ditt hjerte,

som et segl på din arm!

For kjærligheten er sterk som døden,

lidenskapen mektig som dødsriket.

Den flammer opp som ild,

som en mektig flamme.

Ingen vannflom slokker kjærligheten,

elver kan ikke skylle den bort.

Skrevet

Høys 2,8-14.16-17 + 8,6-7a fra GT og 1 Joh 4,7-12 fra NT hos oss.

Skrevet

Presten vår skal bare lese fra NT, han godkjente det, siden vi da tok hele 1. kor kap. 13. Ellers vurderte vi også noe fra Høysangen.

Skrevet
1.kor 13, 4-7 var jo egentlig ganske fin da

Den skal vi også ha!

Har fått en venninne til å lese det opp.

Synes det blir litt bra å ha en vi kjenner godt til å gjøre det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...