Nuttery Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Hva er egentlig det man bør ha med for å gjøre det "lettest" for ambulansen når man ringer hvis det er akutt? Tenkt på dette faktisk Navn, alder, adresse? Noe mer?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Må jo si hva det gjelder. Jeg ringte legevakta en gang og sa hva det gjaldt. Hun sa, vi sender ambulanse. Tror ikke jeg sa noe annet enn navnet mitt, men var så dårlig så husker ikke så godt annet enn jeg la på telefonen som jeg ikke skulle gjort. De fant hvertfall fram. Anonymous poster hash: ca20b...33b
Gjest Jørild Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 (endret) Navn, alder, adresse, årsak til kontakt, svar på alle spørsmål du får og forsøk å gjøre som du får beskjed om. AMK følger en smørbrødliste når du ringer for å avdekke hva som er årsak, hvor mye det haster o.l, ikke bli irritert, men samarbeid. Og ikke legg på før du eventuelt får beskjed om det. Husk å låse opp døren, slik at ambulansepersonell kommer seg inn. Endret 5. april 2014 av Jørild
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Alder er vel ikke så nøye? Adresse eller GPS-koordinater. Pasientens tilstand. Anonymous poster hash: 18938...749
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Alder er vel ikke så nøye? Adresse eller GPS-koordinater. Pasientens tilstand. Anonymous poster hash: 18938...749 Alder er relevant da de og trenger og vite om dette gjelder et barn eller voksen. Anonymous poster hash: ca20b...33b 1
Gjest Jørild Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Alder er vel ikke så nøye? Adresse eller GPS-koordinater. Pasientens tilstand. Anonymous poster hash: 18938...749 Det er jo litt forskjell på en baby med pusteproblemer og en voksen kar, så alder kan ha relevans. Om man vet den så oppgir man den, eller så oppgir man ca alder. En gammel mann, en baby, et barn o.l kan holde om man ikke vet noe mer.
Chloe- Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Har fått beskjed om å alltid oppgi etage, og om det er heis der. Det sendes kanskje ut et annet team til fjerde etage uten heis, enn på en leilighet på bakkeplan. Ellers: Har hørt flere si "nevnt at x har brystsmerter også", selv om det kanskje er snakk om et benbrudd. Brystsmerter har nemlig høyest prioritet for ledige ambulanser. Jeg er helt imot å lure systemet på den måten - respektløst ovenfor de med faktiske brystsmerter. Prioriteringslisten er utformet i den rekkefølgen for en grunn!
Gjest Jørild Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Har fått beskjed om å alltid oppgi etage, og om det er heis der. Det sendes kanskje ut et annet team til fjerde etage uten heis, enn på en leilighet på bakkeplan. Ellers: Har hørt flere si "nevnt at x har brystsmerter også", selv om det kanskje er snakk om et benbrudd. Brystsmerter har nemlig høyest prioritet for ledige ambulanser. Jeg er helt imot å lure systemet på den måten - respektløst ovenfor de med faktiske brystsmerter. Prioriteringslisten er utformet i den rekkefølgen for en grunn! Det man risikerer med å lure systemet på den måten er at andre pasienter som venter på ambulanse kan bli nedprioritert og dø, i verstefall. Det er ikke sikkert Fru Iversen forstår at Herr Iversen har et pågående hjerteinfark og sier at han har magesmerter. Da blir han med knekt ben og "brystsmerter" prioritert, mens stakkars Fru Iversen blir Enkefru Iversen. Vil man ha dette på samvittigheten, så kjør på. 3
Chloe- Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Det man risikerer med å lure systemet på den måten er at andre pasienter som venter på ambulanse kan bli nedprioritert og dø, i verstefall. Det er ikke sikkert Fru Iversen forstår at Herr Iversen har et pågående hjerteinfark og sier at han har magesmerter. Da blir han med knekt ben og "brystsmerter" prioritert, mens stakkars Fru Iversen blir Enkefru Iversen. Vil man ha dette på samvittigheten, så kjør på. Nettopp.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 En ting jeg har tenkt på er hvis man blir dårlig selv og må ringe mens man er alene. Kanskje har man bare noen sekunder bevissthet. Finnes det noen kode for hva man bør si? Leste om en som fikk beskjed om å legge seg utenfor utgangsdøren, og i det tilfellet gikk det bra. En gang var jeg forresten vitne til at en dame fikk store pusteproblemer på gata. Hun som ringte etter hjelp hadde store problemer med å få ambulansen til å komme.Heldigvis kom den til slutt, men det var en skremmende opplevelse. Fælt når man må kaste bort kostbare minutter på den måten. Anonymous poster hash: 52cf7...149
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde brystsmerter og fikk ambulanse( dette var ikke mitt valg ) alt var i orden, men hvordan kunne jeg vite det? Legen kalte meg en hypokonder;) etter dette leste jeg om en mann med samme symtomer som meg, han døde, mine plager av stress, hans av hjerteinfarkt. Anonymous poster hash: af217...15a
Chloe- Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde brystsmerter og fikk ambulanse( dette var ikke mitt valg ) alt var i orden, men hvordan kunne jeg vite det? Legen kalte meg en hypokonder;) etter dette leste jeg om en mann med samme symtomer som meg, han døde, mine plager av stress, hans av hjerteinfarkt. Anonymous poster hash: af217...15a Ser du ikke forskjellen på å si at man har brystsmerter når man har det og når man ikke har det?
Cata Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Et tips kan være å laste ned "nød appen" til Luftambulansen på mobilen. Da oppgis GPS koordinatene til alarmsentralen når man ringer. (Det er ikke ensbetydende med at man "bestiller" ambulansehelikopter ) Denne kan lette stedsangivelsen veldig. Ellers er rådene Jørild gir i innlegg #3 veldig gode. 1
Tropic Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Jeg hadde brystsmerter og fikk ambulanse( dette var ikke mitt valg ) alt var i orden, men hvordan kunne jeg vite det? Legen kalte meg en hypokonder;) etter dette leste jeg om en mann med samme symtomer som meg, han døde, mine plager av stress, hans av hjerteinfarkt.Anonymous poster hash: af217...15a Men du hadde jo brystsmerter, dermed kunne jo ikke du vite årsaken til det, dermed gjorde du ingenting galt. Legen var dermed litt frekk spør du meg! Men å lyge å si man har det når man ikke har det er sykt dårlig gjort, men enkelte har ikke samvittighet og tenker ikke lengre enn sin egen nesetipp dessverre...
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Jeg ( over ) hadde gått med brystsmerter over 2 mnd, i tillegg urytmisk hjertebank. Jeg ble REDD og gikk til legen. Det var deres valg å få meg utredet, IKKE mitt. At en lege kaller meg hypokonder etterpå får bli på deres kappe. Jeg er mor, har ansvar for et barn, betaler hundretusener i skatt og gambler Ikke med egen helse. Hadde andre gjort som meg hadde de fått riktig legehjelp. ansvar for eget liv;)Anonymous poster hash: af217...15a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Hva? Hva vet du om meg og min helse?? Ser du ikke forskjellen på å si at man har brystsmerter når man har det og når man ikke har det?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Men du hadde jo brystsmerter, dermed kunne jo ikke du vite årsaken til det, dermed gjorde du ingenting galt. Legen var dermed litt frekk spør du meg! Mer enn bare litt. Han setter jo rett og slett liv i fare når han skremmer folk fra å gå til lege med plager. Anonymous poster hash: 52cf7...149
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 Hva? Hva vet du om meg og min helse?? Ser du ikke forskjellen på å si at man har brystsmerter når man har det og når man ikke har det?Anonymous poster hash: af217...15a 3
Gjest Violetta Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Ambulanse kan bli tilkalt av en annen person mens man oppgir detaljene de spør om. Ofte er det to personer som lytter til samtalen. En som får opplysninger og en som bestiller ambulanse.
Chloe- Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Hei, du. Nå misforstår du. Vet ikke om du gjør det med vilje eller ikke, siden folk har forklart det så enkelt og greit, men for sikkerhets skyld: Det som ble sagt over er at enkelte (ikke du) påstår at de har brystsmerter når de ikke har det, slik at de får ambulanse. Du hadde brystsmerter og sa du hadde brystsmerter, derfor gjorde du ingenting galt. Enkelte har ikke brystsmerter, men sier de har brystsmerter for å bli plukket opp av ambulanse uten å egentlig trenge den så mye som det høres ut som de gjør. De gjør noe galt. Ingen kritiserer deg, vi kritiserer de som later som de har brystsmerter for å få ambulanse.Anonymous poster hash: e5f13...0fc Takk for at du svarte AB. Og jeg understreker igjen: Ingen kritiserer deg, vi kritiserer de som later som de har brystsmerter for å få ambulanse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå