Gå til innhold

Noen vegetarianere her inne?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig blitt vegetarianer og det går veldig fint :) Men jeg lurer på om noen vegetarianere her inne har noe kosttilskudd å anbefale? er det noe spesielt utvalgte multivitaminer jeg burde ta for oss som velger vegetarisk?

Anonymous poster hash: cf22d...414
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i mange år, og i perioder veganer. Jeg tar ingen multivitaminer, har lest at kroppen ikke klarer å ta dem opp så det er bortkastet. Men jeg passer på å få meg meg alt jeg trenger gjenom kostholdet.

For meg fungerer juicing veldig godt, jeg startet hver morgen med en juice av epler, druer, rødbeter, sitron og gulrot. På ettermiddagen lager jeg en med epler, pære, kiwi, spinat, grønnkål, druer, stangselleri og lime. I helgene presser jeg juice av appelsin, grapefrukt, sitron og blodappelsin.

Jeg spiser en del havregrøt/havregryn med kanel og forskjellig frukt/bær.

Ellers spiser jeg mye wokede grønnsaker, salater, mandler, fruktsalater, pasta, ris, supper, brødmat og VELDIG mye bananer. Jeg prøver å lage mest mulig av maten jeg spiser fra scratch, så vet jeg at jeg får i meg massevis av næring.

Jeg har aldri hatt behov for noe tilskudd, føler meg veldig fin og jeg får alltid gode tilbakemeldinger hos legen :)

Skal du likevel ta tilskudd så annbefaler jeg Floradix.

Anonymous poster hash: 55340...d27
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du nylig har blitt vegetarianer bør heller fokuset være å ha et så allsidig kosthold at du får i deg nok vitaminer og mineraler, i stedet for å ty til kosttilskudd allerede. Spis variert og sjekk heller for eventuelle mangler om et års tid.

Anonymous poster hash: 2d2d4...a2a
  • Liker 2
Skrevet

Noe kosttilskudd er lurt å ta:

1. Alle nordmenn bør ta vitamin D på vinteren (september - april).

2. I tillegg er det lurt å ta algeolje for omega 3. Omega 3 består av flere ulike fettsyrer, bl.a. ALA, EPA og DHA. Vegetabilske omega 3 kilder (f.eks. linfrø) er ofte rike på ALA, men inneholder ikke EPA og DHA som er de effektive fettsyrene kroppen er avhengig av. Algeolje er unntaket, det inneholder begge disse fettsyrene. Dette gjelder altetere som ikke spiser fisk eller tar tran også.

3. Og: spiser du lite egg og melkeprodukter bør du ta vitamin B12.

Jeg kjøper mine vitaminer på veganlife.no. Greit å kjøpe fra en norsk nettbutikk, så er du sikker på at det ikke blir konfiskert i tollen (vitamintilskudd fra utlandet inneholder ofte høyere verdier enn hva som er tillatt i Norge).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...