AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #1 Skrevet 5. april 2014 Hei Min søster skal konfirmere seg, og så lurer jeg på hva folk pleier å gi som konfirmasjonsgaver. Selv har jeg ikke konfirmert meg, er ikke religiøs, har heller ikke vært i en konfirmasjon før. Men uansett, har lest litt rundt om, og det virker som om de aller fleste gir pengebeløp på pluss/minus 1000 kroner. Nå skjønner jeg ikke helt greien her, er det typisk å gi penger til konfirmanten? Hvorfor ikke gave, noe de trenger/ønsker seg? Hva har dere gitt, hva har dere fått? Anonymous poster hash: 880c3...fcd
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #2 Skrevet 5. april 2014 Jeg sto konfirmant i 2009, humanistisk forbund. Hva som er typisk tror jeg varierer mye. Jeg fikk rundt 19000 i pengegaver + bunad u/sølv (av foreldre) + turutstyr fordi jeg ikke ønsket meg smykker. Jeg var kjempefornøyd og fikk mye mer enn jeg hadde forventet. Allikevel var jeg ikke i nærheten å få like mye som mine "medkonfirmanter" som gjerne fikk nærmere 50000+. Har også hørt om så ekstreme tilfeller som 100000+ og akkurat det synes jeg setter helt feil fokus på det hele med konfirmasjon Ja de er typisk å gi penger til konfirmanten, med mindre h*n har uttrykt at h*n ønsker seg gaver. Det er nok mer vanlig for jenter å få smykker på lik linje som penger og derfor sa jeg i fra at smykker ønsket jeg ikke i og med at jeg aldri bruker det. Turutstyr kommer mye mer nyttig for min del så jeg fikk både tursekk, lommekniv, primus etc. som jeg er godt fornøyd med og som kommer nyttig med til turer. Jeg fikk rundt 200 fra de fleste jeg fikk pengegaver av som ikke var nær familie, mens jeg fikk 500 av fadder og 10000 av besteforeldre. Foreldrene mine sto for bunaden min som jeg vil tro kom på rundt 25000. Sølvet fikk jeg til bursdager og jul. Anonymous poster hash: f4e17...d6a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #3 Skrevet 5. april 2014 Synes det blir så veldig pengefiksert når folk teller opp hvor mye de får, og måler med klassekameratene. Har veldig lite lyst til å bidra til det, så vil heller gi en annen gave. Anonymous poster hash: 880c3...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #4 Skrevet 5. april 2014 Man pleier å få mest penger av foreldre. ellers gir vi smykker i gull,sølv osv. Du kan jo diskutere med foreldrene dine hvor mye de skal gi? Anonymous poster hash: caf40...013
Adhara Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 Tråden er ryddet for avsporinger samt svar til dette. Irrlys, mod.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 Jeg synes ikke du trenger å gi så mye som 1000 om du ikke ønsker det. Dog som søster er det vel naturlig at du gir litt mer enn de klassiske 200 som mer perifere slektninger ofte gir. Grunnen til at mange gir penger i konfirmasjon er nok at konfirmanten ofte ønsker seg et eller annet dyrt som blir altfor mye for én person å gi, men som h*n kanskje får råd til om h*n legger sammen pengegaver fra flere gjester. Det kan f.eks. være moped, laptop, førerkort for bil, en spesiell reise, eller lignende. Eller man kan gi penger på låst konto til bolig, f.eks. Men det er ingen grunn til å ikke gi gave istedet, om det er det man ønsker å gi. Klassiske, litt voksne smykker fra gullsmed er jo typisk å gi i konfirmasjonsgave. Ellers, avhengig av interesse: klokke, turutstyr, fotoutstyr, medlemskap i boligbyggelag, kvalitetskoffert, et eller annet kurs hun kan like, designerveske av typen som varer i mange år, osv. Aberet er at gave (med mindre man går for et enkelt smykke) ofte blir dyrere enn pengeverdien man ellers ville gitt Med mindre man spleiser med noen da, det er jo absolutt aktuelt. Anonymous poster hash: 06c85...9df
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #7 Skrevet 8. april 2014 Synes det blir så veldig pengefiksert når folk teller opp hvor mye de får, og måler med klassekameratene. Har veldig lite lyst til å bidra til det, så vil heller gi en annen gave. Anonymous poster hash: 880c3...fcd [/quote Jeg synes det blir feil å tenke sånn. Om alle i en slekt tenker sånn og konfirmanten får veldg mye mindre enn sine klassekamerater blir han ledd av. Og jo, sånn er det. Jeg fikk "bare" 24.000 og jeg ble veldig fornøyd, men alle fikk mye mer enn meg og jeg ble ledd av siden "familien min hadde lite penger". Ønsker konfirmanten seg penger, bør han få det Anonymous poster hash: 7b6e8...1d6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå