Gå til innhold

Avhengig og deprimert av teknologi.

Anbefalte innlegg

Gjest *dragoon*
Skrevet

Nå må jeg lufte noen taker jeg har hatt i det siste. Nysgjerrig på hva andre tenker rundt dette også.

Jeg er en person som liker meg best ute i naturen, med fred og ro rundt meg. Dette har nok noe med saken å gjøre, men jeg tror likevel det jeg tar opp er aktuelt for flere.

I dagens samfunn er vi veldig avhengige av teknologi. Ikke bare avhengige av det for å få hverdagen til å fungere, men også avhengige i den forstand at vi klarer ikke la være å bruke det.

Jeg ser hvor avhengig jeg er blitt av smarttelefonen min f eks. Sjekker facebook, instagram, mail, KG, VG osv.. Og jeg gjør det ofte! Føler jeg går glipp av ting om ikke jeg sjekker innom. Det som er så forbanna synd er at det er livet mitt jeg går glipp av når jeg holder på sånn..

Takk og lov har jeg såppass selvkontroll at jeg klarer skru av telefonen når jeg er på/har besøk. Men det er det også mange som ikke gjør og sitter ofte med nesa ned i skjermen i stedet for å være sosiale. Da går man glipp av livet der og. Vennskap består kun over facebook snart..

Så har man stresset som følger med å hele tiden måtte holde seg oppdatert på teknologifronten. Du må henge med på utviklingen for ikke å falle utenfor i samfunnet. Banktjenester, post, selvangivelse, skattekort.. Mye er blitt elektronisk og gjerne de som er litt eldre sliter med å følge med og skjønne alt.

En jeg kjenner er bare i midten av 30-årene men har alikevel begynnt å dette litt av på visse områder hvor utviklingen går veldig fort. Og det stresser han.

Også har vi dette med at vi alltid skal være tilgjengelige. Vi er aldri alene lenger.

Jeg tror veldig mange blir stressa og deprimerte pga teknologien og samfunnet vi lever i i dag, men mange skjønner ikke selv engang hva grunnen er. Og det skumle er at utviklingen bremser ikke. Den vil gå fortere og fortere og vi vil bli mer og mer avhengige.

Innimellom må jeg bare ta meg selv i nakken, skru av telefonen, nettbrett og tv og bare dra ut. Nyte naturen og livet uten å ofre en tanke til hva som har skjedd i cyberspace siden sist. Men det er vanskelig! Og det er trist!

Tanker rundt det jeg har skrevet om?

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror også at mange blir stressa og deprimerte pga teknologien og samfunnet vi lever i, i dag og jeg tror ikke folk kommer til å innse det før det er for sent. Jeg tror selv jeg er et offer av akkurat dette, i stede for å gå ut og nyte vårsola sitter jeg inne og stirrer i skjermen dagen lang.

Forsåvidt er jeg enig i hele sulamitten - så jeg har i grunn ikke så mye mer å tilføye for jeg føler du har fått med det viktigste.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja, teknologien vil ikke styre en større del av livet ditt enn du lar den.

Anonymous poster hash: f62d7...e84
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er enig, det virker som at man må følge med på alt det nye for å ikke falle av. Vi trenger vel strengt tatt ikke mer sosial teknologi nå spør du meg.

Skrevet

Jeg tok til vett her for 3 uker siden og sletta facebook, twitter og snapchat. Har beholdt instagram, da jeg er glad i å se på andres bilder og dele mine egne, og skype for å videochatte med mine foreldre og søsken :)

Føltes helt insane i 3-4dager, føltes ut som jeg gikk glipp av alt, men nå føles det greit. Trenger jo ikke vite hva gud og hverman driver med og alle de dumme selfiene jeg fikk på snap :P

Gjest chisandra
Skrevet

Viktig tema trådstarter tar opp, og jeg tror det er i ferd med å vokse frem en ny avhengighet - nettopp av disse tingene.

Har ikke noe råd å komme med, men følger tråden for jeg kjenner litt på dette selv til tider.

Redselen for å gå glipp av det jeg innerst inn VET at det ikke spiller noen rolle om jeg har fått med meg eller ikke. :rodme:

Skrevet

Jeg er veldig spent på hva mine framtidlige barn sitter med i fanget når de blir eldre. Jeg fikk ikke mobil før jeg var 18, så 6 år siden (kommer fra verdens minste plass med så mye fjell at vi hadde aldri dekning uansett), men jeg har jo skjønt at det er helt vanlig med 11åringer både på facebook, blogg og insta... hjælp!

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Ja,merker hvor mye jeg sitter selv på pc og mobil. Blir sittende lenge og gjerne lengre enn jeg hadde tenkt. Jeg er litt lei av det,så mulig jeg skal prøve å kutte ned litt på det. Heller gjøre andre ting enn å sitte og glo.

Men allikevel så ser jeg at det er en viss forskjell på meg og min yngre søster. Hun klarer knapt å legge fra seg mobilen når vi skal spise middag,og telefonen ligger der og piper og hun bare må sjekke. Syns man kan legge fra seg når man spiser,er på besøk,på kino,på restaurant,på besøk og andre steder hvor man er sammen med andre.

Jeg syns det går for langt når man må dokumentere hver bidige lille ting man gjør,og man omtrent lever mer gjennom nettet enn man gjør i det virkelige liv. Hva med å nyte det man opplever istedet for å tenke "oj,dette må på insta,facebook og bloggen min!!"?

Sitter jo ofte og tenker på når det skal være nok. Alle teknologiske nyvinninger er jo positive,men så blir folk så avhengige at de omtrent glemmer å leve. Satt på spissen dette,men det er jo en viss sannhet i det også.

Gjest *dragoon*
Skrevet

Det værste er at i mange tilfeller så er ikke dette satt på spissen en gang.

Jeg har ei veninne som dokumenterer ALT som skjer på facebook og instagram. F eks: Masse bilder av ungen hennes og lange oppdateringer om hvor fantastisk barnet er. Da tenker jeg at hadde det ikke vært bedre å tilbringe kvalitetstidtid med ungen i stedet for å sitte på facebook halve kvelden og skryte av h*n?

En annen ting jeg har lagt merke til er hvordan vi er blitt avhengige av bekreftelse på nett. Det er et evinnelig jag etter å legge ut ting som får mye likes og kommentarer, og jeg er redd mange lar dette styre selvfølelsen sin.

For hvorfor ellers legger man ut bilder av seg selv, ungen sin, maten man lager osv om det ikke er for å få bekreftelse?

Og alle de som legger ut statuser og bilder når de er på ferie, eller bare nede på havna og tar seg en pils for den saks skyld. Kan man ikke kose seg før man har vist alle hvor mye man koser seg?

Jeg føler livene våre i større og større grad blir levd gjennom appene våre!

Nå vet jeg at jeg høres negativ ut, men jeg prøver bare å trekke frem forskjellige ting som er knyttet til problemet.

Jeg ser helt klart at det er mye positivt med det moderne samfunnet og teknologien vi har, men som sagt, jeg ser en litt skummel trend snike seg frem.

AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv med teknologi, og kan da av naturlige grunner ikke si at jeg sliter å henge med, er gjerne ofte i forkant på grunn av interessen. Men dette gjelder da selve det teknologiske aspektet, det sosiale aspektet kan stresse alle og enhver tror jeg. I privatlivet sliter jeg ikke så mye med å unngå å bruke FB eller andre sosiale medier, men merker at det er vanskelig å koble av fra jobben. E-posten sjekkes 24/7, til dels fordi jeg har en stilling der det er forventet, til dels fordi det er fryktelig slitsomt hvis jeg først havner bakpå når det gjelder e-post.

Anonymous poster hash: 61701...d86
AnonymBruker
Skrevet

Helt helt enig, TS! Stresser veldig mye med dette selv. Synes avhengigheten av sosiale media er ubehagelig. Har klart å riste av meg avhengigheten til Facebook, men Instagram står veldig sterkt fortsatt. Ta bilde av dette, ta bilde av dette - click click. Selfie. Så søt katten ligger. Så pen solnedgang. +++ Jeg er heldigvis naturlig skeptisk og litt gammeldags av meg så jeg har ikke vært borti de appene Tinder, Vine(?) osv som jeg ser andre er helt inn i. Fikset meg ikke IPhone før nylig heller. Men ja, vil heller være ute og nyte livet, enn dokumentere alt og se på "andres liv". Trengs å lages Teknologi-Rehab!

Anonymous poster hash: 530bd...1e5
Skrevet

Jepp, merker det selv. Og jeg er ikke av de verste heller. Og jeg gjør det bare av ren kjedsomhet. Hos meg er det dataen og tven som er verst. I begynnelsen av tjueårene var jeg mer sosial, gikk friluftsliv på fhs, etc. Nå er det maaaange år siden jeg var noe særlig ute. Så på Lars Monsen her om dagen, og kjente det begynte å suuuge etter å bare stå ved et lite vann, eller elv i sola og fiske. Så deilig det hadde vært. Og når en tenker på den tiden en egentlig kunne brukt på noe fornuftig. Og det verste er, når jeg først kommer meg ut av huset på et eller annet, så glemmer jeg alt som heter teknologi.

Rart.....eller egentlig ikke.

Skrevet

Takk for at noen skriver dette. Det er akkurat det samme som jeg tenker.. Selv om ny teknologi ofte er laget for at vi skal bli lykkelige, er det nok akkurat det motsatte som skjer. Jeg tror jo mer teknologi, jo mindre lykkelige. Mennesker er ikke utviklet til å leve slik vi gjør, isolert og alene i byer, og med å lever mer og mer gjennom teknologi. Vi er utviklet for å leve med naturen og leve med hverandre. Mange mennesker sliter med diverse mentale lidelser som depresjon, tvangstanker og angst. Detter er fordi vi er fjernet fra vårt naturlige miljø, naturen, vi lever som dyr i bur, fanget av samfunnet og teknologien! Det er faktisk slik at dyr som er fanget, og ikke får leve i sitt egent miljø, sliter med samme ting, som angst, selvskading og tvangstanker, mens slike lidelser er nokså uvanlig for ville dyr. Dette er kanskje litt utenfor temaet, men, jeg mener at vi burde gå mer "tilbake" til å leve med naturen, uten alt dette presset om å kjøpe ny teknologi og alltid være oppdatert.

Gjest Peanut
Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer hvis det en gang i fremtiden skjedde noe med elektrisiteten og tilgangen til nettet...hva da? O_o

Jeg ville tro at de som har vært mest avhengig av teknologiske duppedingser ville slite mye mer enn folk som kan ta seg litt frihet fra teknologien av og til. Tenk på dem som faktisk lever livet sitt på nett. De er koblet opp 24/7 og gjør egentlig fint lite annet. Plutselig kunne de ikke gjøre det lenger. Antakeligvis hadde man fått en bølge med selvmord, da folk ikke ville være i stand til å omgås andre irl. <_<

>_< Huff.

Skrevet

Jeg lurer på hva som skjer hvis det en gang i fremtiden skjedde noe med elektrisiteten og tilgangen til nettet...hva da? O_o

Jeg ville tro at de som har vært mest avhengig av teknologiske duppedingser ville slite mye mer enn folk som kan ta seg litt frihet fra teknologien av og til. Tenk på dem som faktisk lever livet sitt på nett. De er koblet opp 24/7 og gjør egentlig fint lite annet. Plutselig kunne de ikke gjøre det lenger. Antakeligvis hadde man fått en bølge med selvmord, da folk ikke ville være i stand til å omgås andre irl. <_<

>_< Huff.

Eller at vi hadde sett at vi greide oss helt fint uten moderne teknologi, som folk har gjort i mange tusen år før oss:)

• Liker 1
Skrevet

Vi slutter å sette pris på ting, men håper de andre setter pris på det vi tar bilder av, eller legger ut status om. Problemet er bare at de andre tenker på akkurat samme vis. Feed me, feed me, gi meg en "like".

Litt som plussesystemet her på kg. Det blir ofte til at man skriver noe skrot, og håper noen plusser på. Det som er viktigst er at man får en belønning, og så haster man videre i livet sitt, på jakt etter neste "skudd". Man setter seg aldri nedpå, og man er i en slags teknologisk rus.

• Liker 2
Gjest *dragoon*
Skrevet

Vi slutter å sette pris på ting, men håper de andre setter pris på det vi tar bilder av, eller legger ut status om. Problemet er bare at de andre tenker på akkurat samme vis. Feed me, feed me, gi meg en "like".

Litt som plussesystemet her på kg. Det blir ofte til at man skriver noe skrot, og håper noen plusser på. Det som er viktigst er at man får en belønning, og så haster man videre i livet sitt, på jakt etter neste "skudd". Man setter seg aldri nedpå, og man er i en slags teknologisk rus.

Veldig godt beskrevet. Slik tenker jeg og.

Her om dagen vurderte jeg å slutte å henge her på KG. Jeg har relativt lav selvtillitt og ting som blir skrevet her inne påvirker meg faktisk. Jeg går inn på tråder som er relevante for meg og da er det nesten dømt til å være noen negative kommentarer og de går innpå meg. Så derfor tenkte jeg ta tak og bare la være å bruke KG. Men se hvem som sitter her og skriver! Jeg klarer ikke slutte, bare MÅ sjekke...

• Liker 2
Gjest *dragoon*
Skrevet (endret)

*dobbelpost*

Endret av *dragoon*
Skrevet

Veldig godt beskrevet. Slik tenker jeg og.

Her om dagen vurderte jeg å slutte å henge her på KG. Jeg har relativt lav selvtillitt og ting som blir skrevet her inne påvirker meg faktisk. Jeg går inn på tråder som er relevante for meg og da er det nesten dømt til å være noen negative kommentarer og de går innpå meg. Så derfor tenkte jeg ta tak og bare la være å bruke KG. Men se hvem som sitter her og skriver! Jeg klarer ikke slutte, bare MÅ sjekke...

You can check out anytime you like

But you can never leave

:opplyser:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg i at teknologien har begynt å ta over livet til mange. Selv føler jeg meg egentlig ikke avhengig. Jeg har facebook og mail, men har aldri giddet å lage meg twitter, instagram, snapchat osv - ikke har jeg noen planer om det heller. Jeg er jo relativ ung, 21 år så ser jo hvor vanlig dette er hos de fleste rundt meg på min alder.

Jeg synes det er feil og flaut rett og slett og være så avhengig av å få bekreftelse fra andre hele tiden. Det er nok å ha fb, og alt dette fører til at folk lever livene sine og søker oppmerksomhet gjennom nettet og glemmer det aller viktigste, nemlig å leve selv og "være tilstede" . Ofte tenker jeg at hvorfor skal jeg legge ut bilder og statuser, er folk egentlig interessert i det jeg/vi legger ut på sosiale medier? Hvorfor betyr dette så mye for mange? Det hele handler bare om likes og kommentarer, og må si at jeg er ganske lei av hele hysteriet. Men så er jeg en av de som svært sjeldent legger ut noe, rett og slett fordi jeg ikke gidder.

Om jeg er i selskap/besøk sitter jeg aldri med mobilen i hånda hele tida. Det er heller ikke noe krise om jeg glemmer den hjemme en dag, men ser jo at mange ikke klarer å legge den vekk ett sekund. Blir irritert når jeg er med sånne folk, det er jo egentlig bare trist at dette tar over så mye. Blir ekstra trist når jeg ser 2-åringer som sitter med ipad i fanget og spiller spill når de egentlig bør gå ut og leke i sandkassa. Også sitter foreldrene deres med mobilen og oppdaterer fb og forteller hvor fin gutten deres er...

Nei, teknologi er bra med alle mulighetene det gir oss, men man må lære seg å begrense bruken og tenke over hva man faktisk vil bruke tiden på.

Håper denne utviklingen eller trenden snart tar slutt, fordi en eller annen gang må jo folk innse hvor lite de faktisk lever når de er så "sosiale" på sosiale medier.

Anonymous poster hash: 72ab7...dab
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...