Zinnia Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Jeg har fått ny nabo som er glad i dunk-dunk musikk fra 22-tiden og utover kvelden. I dag er ihvertfall tredje kvelden denne uken. Midt i uken varte det til over kl 01.00. Sukk, jeg vil ikke lage noe dårlig stemning med ny nabo, men kjennner at det er skikkelig surt om jeg mister all søvnen min resten av året nå. Så jeg lurer på, først dette med ro mellom 23 og 07, er det en almenn greie? Eller gjelder det kun hvis det er kontraktfestet. Husker ikke om det står i kontrakten, men skal finne ut av det. Hvordan skal jeg legge det frem? Jeg har ikke snakket med dem om dette enda... Hva kan jeg foreslå, finnes det noe bra kompromiss eller måte å gjøre dette på? Jeg får ikke til å sove med ørepropper, men må vel kanskje bli nødt til å lære meg det nå. Gode råd til hvordan jeg kan fikse dette diplomatisk?
Zinnia Skrevet 4. april 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2014 Men hvor mye kan jeg "forlange"? Jeg sjekket kontrakten, det står ingenting spesifikt, bare at man må følge felles husregler. Og hvor mye bør jeg tolerere nå i helg vs ukedag? Det dunker i vei der nede, ikke superhøyt, men mer enn nok til at jeg får store problemer med å sove. Og bass går jo rett gjennom uansett. Søvn er ekstremt viktig for meg og noe jeg sliter nok med fra før, jeg kjenner jeg blir bekymret for at alt arbeidet jeg har gjort med det har vært forgjeves og blir ødelagt nå.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Det skal være stille fra 23. Da "normalt stille". Dette er en nasjonal greie - det står i norsk lov (som en skulle ønske folk satte seg sånn noenlunde inn i - og da mener jeg generelt, folk har ikke peiling på hva som er lov). Men for husfreden så må du selvsagt være diplomatisk og hyggelig. Å ta det opp en gang dere treffes, gjerne som "hører dere mye fra meg så må dere baaaaare si fra, det er nemlig temmelig lytt her, vet ikke om noen har sagt det, men musikk høres godt mellom leilighetene blabla" og så, om de ikke tar den, får du heller banke på og ta det opp direkte (folk er innmari tette på å ta hint).Anonymous poster hash: 64abf...291
Zinnia Skrevet 4. april 2014 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2014 Ja høres lurt ut, får prøve å treffe på de på dagtid i løpet av helgen med vilje, vil ikke gå ned der nå og skape dårlig stemning. Håper de roer seg! Hvis ikke må jeg flytte.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Jeg ville hendvendt meg på døren hans på en fin måte og prøvd å legge det frem med en hyggelig/humoristisk undertone i første omgang. Bare forklar at du legger deg og sliter med å sove og at du ikke har noe imot det ellers, men at det er fint om han kan bruke hodetelefoner om natten. Jeg legger meg litt sent (ca 1-2) og jeg ser selv tv-serier med hodetelefoner etter kl 23 i hensyn til naboene. Anonymous poster hash: 23664...060
Gjest alegria Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Jeg ville sagt at det er normalt at mennesker sover på natten i ukedagene, og at han må ta hensyn til det
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Slike naboer har jeg også. De kunne også finne på å henge opp bilder klokka 2 på natta. Det endte med at jeg trampet veldig hardt i gulvet til de ga seg, dagen etter skrev jeg en lapp hvor det sto at jeg beklaget at jeg trampet og var surmaga, men at jeg må veldig tidlig opp på morgenen og sliter med å sovne, dessuten er jeg veldig gretten når jeg blir vekket midt i søvnen og at jeg ikke ønsker at de skal liste seg rundt, men gjerne ta litt hensyn etter klokka 23, som det står i husreglene. Hang den på døra deres sammen med en melkesjokolade og noen timer etterpå kom de på døra, beklaget og lovet at det ikke skulle gjenta seg. Hun var ikke klar over hvor lytt det var. Etter det har jeg ikke hørt noe, utenom vanlige levelyder og litt fest av og til, og stemningen har bare vært fin Anonymous poster hash: 37c57...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 Anbefaler deg å kontakte Norsk Forening mot Støy (Støyforeninngen) hvis du ikke finner ut av dette på annen måte. Det kan hende det hjelper å flytte høytaleren til et annet sted i rommet og evt sette den på et mykt underlag så basslyden ikke går i konstruksjonen. Det finnes muligens også enkle tiltak du kan gjøre for å dempe lyder på soverommet. Anonymous poster hash: e03cb...b05
Zinnia Skrevet 4. april 2014 Forfatter #10 Skrevet 4. april 2014 takk for mange gode tips! Jeg får prøve å ta det pent opp i helgen. Nå skal jeg gjøre et forsøk på å sove, ønsk meg lykke til
siwhel Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Er det så ille at du ikke får sove ikveld? Lytt hos dere i tillegg ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå