AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Er det noen her som har klart å kjøpe bolig her uten hjelp i form av arv, tilskudd, sikkerhet e.l.? Er det noen som har klart å kjøpe alene uten samboer om man har samboer blir det kjempelett å kjøpe bolig fordi da får man boligen til halv pris. Før i tiden var det også lett å kjøpe bolig fordi da var det veldig bolig. Jeg synes det er kjempevanskelig og er missunnelig på de som er samboere og kan kjøpe eller de som kjøpte da bolig var billig for noen år siden, eller de som får masse arv. Noen som har kjøpt bolig alene nylig uten hjelp? Hvordan klarte dere det? Anonymous poster hash: 3f289...527
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Ja jeg kjøpte leilighet uten hjelp + jeg var i tillegg på AAP fra NAV. Men jeg hadde spart opp ca 300 000kr i egenkapital Anonymous poster hash: 61452...aa8
Fiolinisten Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Jeg kjøpte leilighet uten noe hjelp. Sparte opp ca. 100.000 i egenkapital. Jeg syns ikke det var veldig vanskelig å få til, har relativt lav inntekt, men banken så på forbruket mitt og fant ut at jeg fint kunne betjene lånet.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Ja, det er ikke vanskelig, man må bare jobbe og prioritere sparing, leve sparsommelig en periode Jeg er 26, enslig og har studert i 5 år, kjøpte bolig når prisene var på topp i 2012, har aldri fått en krone fra noen som helst. Så ja, det er håp Folk nå tildags skal bare ikke jobbe for noen ting har jeg merket meg, forventer at alt i livet skal komme rekendes på ei fjøl Lykke til TS, dette klarer du! Jeg heier på deg : ) Anonymous poster hash: 887e2...9b6 1
Timseh Skrevet 5. april 2014 #5 Skrevet 5. april 2014 (endret) Kjøpte leilighet da jeg var 21/22 år, i 2012. Jobbet 270 - 300 timer i mnd til sammen for flere selskap. Hadde faktisk gjeld/inkasso på noen hundretusener som jeg først måtte betale ned. Nå skal enda større bolig kjøpes, så nå er det på'n igjen med mye jobb. Jobbet fra 08.30 - 04.20 i dag. Burde vel sove. Endret 5. april 2014 av HenLu 1
Gjest Wei Wei Skrevet 5. april 2014 #6 Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg kjøpte min leilighet uten hjelp (til 1 340 000 kr i større by). Tok aldri studielån og valgte å spare mest mulig mens jeg studerte og ett år etterpå (totalt 4 år). Sparte da 240 000 kr og kjøpte det største jeg kunne -- 45 kvm nyere leilighet. Fortsatt å spare og oppgraderte boligen til treroms fire år senere. Ikke noe problem å kjøpe alene. Det som funket for meg var å unngå budkrig, men heller gi opp å finne en annen potensiel bolig. Ingen vits i å overbetale bare fordi systemmet krever dette. Det finnes jo alltid andre boliger tilgjengelig. Kjøper man til/under takst, så drar man nyte av hele verdistigning og unngår å sitte på et boliglån som er høyere en boligens verdi. Endret 6. april 2014 av Wei Wei
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #7 Skrevet 5. april 2014 Kjøpte meg akkurat en bolig på rundt 900.000 uten egenkapital og kauksjonist. Så lenge du har høy nok inntekt og holder deg til en lav sum, kan dette fungere. Den er liten (25 kvadrat) men er ikke så mye hjemme, og ønsker heller et lavt boliglån slik at jeg har muligheten til å reise mer. Er elendig på å spare, og nå blir jeg heldigivs "tvunget" til å spare i boligen. Og jeg er alene, 24 år gammel. Jeg tok den også på forkjøpsrett, noe som er gull verdt. Og jeg meldte meg inn rett før boligen ble lagt ut, og stod først på listen. Og er enig med Wei Wei, ungå budkrig. Det er alltid noen som har bestemt seg for at de skal ha den og da blir det fort dyrt. Var å såg på en på 17 kvadratmeter med takst til 600.000, den gikk for 850.000, med et råtent bad. Da var det to stk som hadde bestemt seg for at de skulle ha den, koste hva det koste ville. Anonymous poster hash: 93946...e48
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #8 Skrevet 5. april 2014 Kjøpte leilighet i fjor, var da 21 år. Klarte det fint med å bo hjemme mens jeg studerte og jobbet deltid ved siden av. Betalte ingenting ved å bo hjemme så fikk spart opp ca.400 000 til egenkapital Fint å flytte rett inn i egen leilighet med 3-årig høgskole utdannelse Men kjedelig og bo hjemme så lenge. Men var verdt det Anonymous poster hash: 259e5...4a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Ja. Når man er alene kan man jo også kjøpe en mindre bolig, f.eks. en liten ettroms. Så kan man fortsette å spare i boligen og bruke den boligen man har for å få kjøpt noe større senere. Jeg klarte det ved å spare relativt strengt slik at jeg hadde mye egenkapital. Unnet meg ferie og kino i ny og ne, men sparte i hverdagen - tok alltid med mat hjemmefra istedet for å kjøpe i kantina, shoppet ikke unødig (oppdaget jo at jeg egentlig hadde alt jeg trengte i skapene hvis jeg bare lette litt), brukte ikke penger på røyk eller alkohol, trente ute i naturen istedet for på treningssenter, osv. På den måten klarte jeg fint å spare selv da jeg var student. Anonymous poster hash: 47a7f...68b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Jeg fikk ikke en krone i hjelp. Jeg er gift, men hadde med mine 600.000 i egenkapital fint klart å kjøpe bolig alene. Anonymous poster hash: b7cbd...1c4
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Syns det er litt merkelig å skrive at man ikke har fått noe hjelp hvis man f. eks har bodd hos foreldre/andre GRATIS, for så å kunne legge alt man tjener på sparekonto Men det er meg, da. Anonymous poster hash: 31edf...1b6 14
Gjest strykebrett Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Jeg er nok ikke enig i at det er så lett som mange her sier å kjøpe seg bolig som enslig. Selv kjøpte jeg for mange år siden, da bankene var mye mindre strenge og bolig var billigere, og da var det ikke noe problem. Slik jeg ser det nå her i Oslo må man vel minimum ha et budsjett på 1.8 millioner for å få seg selv en liten og nøktern leilighet, noe som tilsier at du må ha 270.000 i egenkapital. I tillegg til dette må man jo faktisk ha ganske god betjeningsevne for å klare lånet. Kanskje ikke i dag, men man må jo legge inn rom for renteøkninger i budsjettet også. Om man tjener 400.000 i året blir jo lånet på nesten 4*inntekt på en leilighet til 1,8 mill om man har gått inn med 15% egenkapital. Med tanke på at en person med fulltidsstilling i et lavtlønnet yrke gjerne har utbetalt enn 17-20.000 i måneden så er det ikke lett for alle å få kjøpt seg bolig nei. Jeg syns det burde legges til rette for mer utbygging av små leiligheter for førstegangskjøpere. Syns synd på de som står utenfor boligmarkedet og sliter med å komme seg inn.
Anglofil Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 (endret) Jeg er nok ikke enig i at det er så lett som mange her sier å kjøpe seg bolig som enslig. Selv kjøpte jeg for mange år siden, da bankene var mye mindre strenge og bolig var billigere, og da var det ikke noe problem. Slik jeg ser det nå her i Oslo må man vel minimum ha et budsjett på 1.8 millioner for å få seg selv en liten og nøktern leilighet, noe som tilsier at du må ha 270.000 i egenkapital. I tillegg til dette må man jo faktisk ha ganske god betjeningsevne for å klare lånet. Kanskje ikke i dag, men man må jo legge inn rom for renteøkninger i budsjettet også. Om man tjener 400.000 i året blir jo lånet på nesten 4*inntekt på en leilighet til 1,8 mill om man har gått inn med 15% egenkapital. Med tanke på at en person med fulltidsstilling i et lavtlønnet yrke gjerne har utbetalt enn 17-20.000 i måneden så er det ikke lett for alle å få kjøpt seg bolig nei. Jeg syns det burde legges til rette for mer utbygging av små leiligheter for førstegangskjøpere. Syns synd på de som står utenfor boligmarkedet og sliter med å komme seg inn. Enig. Jeg kjøpte i desember 2013 og det har blitt mye vanskeligere å kjøpe enn for bare et par år siden. Det er helt umulig å kjøpe uten egenkapital, ingen jeg kjenner eller vet om har fått til å kjøpe leilighet i 2013-2014 uten egenkapital. Selv fikk jeg låne 800.000 kr alene, hadde da 210.000 kr selv i egenkapital. På grunn av høyt studielån i kombinasjon med krav om høy egenkapital fikk jeg ikke mer alene. Heldigvis fikk min mor stå som medlåntaker slik at jeg fikk låne litt mer og jeg fikk kjøpt meg leiligheten. Det er jeg som betjener lånet alene, mamma står bare på lånet rent formelt. Mvh Yvonne Endret 5. april 2014 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Syns det er litt merkelig å skrive at man ikke har fått noe hjelp hvis man f. eks har bodd hos foreldre/andre GRATIS, for så å kunne legge alt man tjener på sparekonto Men det er meg, da. Anonymous poster hash: 31edf...1b6 Regner med det er meg du sikter til? Leste bare i hovedinnlegget at det stod hjelp i form av arv, tilskkudd ogsånt så tenkte ikke over annen hjelp Men ja, er enig i at jeg har fått hjelp ved å bo hjemme. Men igjen, vet jeg at det er mange som syns så synd på seg selv som ikke klarer å komme inn på boligmarkedet som selv VELGER å flytte ut når de kan bo hjemme gratis. Ikke at de må, men bare at de ikke "gidder" å bo hjemme lenger. Anonymous poster hash: 259e5...4a0
Fiolinisten Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 Jeg er nok ikke enig i at det er så lett som mange her sier å kjøpe seg bolig som enslig. Selv kjøpte jeg for mange år siden, da bankene var mye mindre strenge og bolig var billigere, og da var det ikke noe problem. Slik jeg ser det nå her i Oslo må man vel minimum ha et budsjett på 1.8 millioner for å få seg selv en liten og nøktern leilighet, noe som tilsier at du må ha 270.000 i egenkapital. I tillegg til dette må man jo faktisk ha ganske god betjeningsevne for å klare lånet. Kanskje ikke i dag, men man må jo legge inn rom for renteøkninger i budsjettet også. Om man tjener 400.000 i året blir jo lånet på nesten 4*inntekt på en leilighet til 1,8 mill om man har gått inn med 15% egenkapital. Med tanke på at en person med fulltidsstilling i et lavtlønnet yrke gjerne har utbetalt enn 17-20.000 i måneden så er det ikke lett for alle å få kjøpt seg bolig nei. Jeg syns det burde legges til rette for mer utbygging av små leiligheter for førstegangskjøpere. Syns synd på de som står utenfor boligmarkedet og sliter med å komme seg inn. Nå snakker jeg vel bare for meg selv her, men jeg hadde ikke noe problem å få et lån til en leilighet på 1,8. Dette er i tillegg i Trondheim som har høye priser. Med en varierende inntekt mellom 15-17 tusen, så har jeg fint klart å betjene dette lånet. Bankene er, etter min erfaring, veldig flinke til å se individ. Når det er sagt, så trenger en da ikke å flytte til Oslo, om en bare kommer litt ut av byen så kommer prisene veldig fort ned. Så etter å ha kjøpt første bolig så kan en flytte inn til byen etter noen få år. Det er god bolig strategi.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #16 Skrevet 5. april 2014 Ja, jeg har både hus og leilighet, kjøpt det alene. Egenkapital hadde jeg fordi jeg ikke sølte bort penger slik de fleste gjør i ung alder. Er 30 år.Anonymous poster hash: ce611...706 2
Gjest Bud Skrevet 5. april 2014 #17 Skrevet 5. april 2014 Ja. Kjøpte min første enebolig i en alder av 26 år.
Gjest strykebrett Skrevet 5. april 2014 #18 Skrevet 5. april 2014 (endret) Nå snakker jeg vel bare for meg selv her, men jeg hadde ikke noe problem å få et lån til en leilighet på 1,8. Dette er i tillegg i Trondheim som har høye priser. Med en varierende inntekt mellom 15-17 tusen, så har jeg fint klart å betjene dette lånet. Bankene er, etter min erfaring, veldig flinke til å se individ. Når det er sagt, så trenger en da ikke å flytte til Oslo, om en bare kommer litt ut av byen så kommer prisene veldig fort ned. Så etter å ha kjøpt første bolig så kan en flytte inn til byen etter noen få år. Det er god bolig strategi. Da har du hatt flaks. Det er nok ikke vanlig å få låne så mange ganger inntekten, og kanskje ikke fornuftig heller med tanke på buffer for renteøkninger. Hvis ikke det er en stor andel egenkapital med i dette bildet da. Nå begynner stedene utenfor Oslo med fungerende kollektivtrafikk å bli ganske kostbare de også faktisk, så det er ikke nødvendigvis innenfor rekkevidde det heller. Merk: jeg sier ikke at det er umulig å få seg bolig. Men for en lavtlønnet singel person, selv i full jobb, er det ikke lett. Endret 5. april 2014 av strykebrett
Fiolinisten Skrevet 5. april 2014 #19 Skrevet 5. april 2014 Da har du hatt flaks. Det er nok ikke vanlig å få låne så mange ganger inntekten, og kanskje ikke fornuftig heller med tanke på buffer for renteøkninger. Hvis ikke det er en stor andel egenkapital med i dette bildet da. Mye vanligere enn en skulle trodd av å se på nyhetsbildet.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #20 Skrevet 5. april 2014 Det hjelper også å ha en lokal, litt liten bank, de er ofte villige til å strekke seg litt lenger. Men må si at det er litt merkelig å få et lån på 1.8 med 15-17 tusen i mnd uten kauksjonist eller egenkapital. Jeg har samme inntekt som deg, og for det lånet der så måtte jeg hatt en kauksjonist. Anonymous poster hash: 93946...e48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå