Gå til innhold

HJELP! Jeg har nettopp booket hotell i USA - problemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har nettopp booket hotell i USA, og etternavnet mitt inneholder flere ø og å bokstaver. Jeg leste på nett at dersom man bestiller flybillett så må man skrive navnet slik det står i passet, så det gjorde jeg nå også.

Og på hotellbestillingen min nå står det ¨Marie Rgrd¨. Det manger flere ø og å! Får jeg ikke booket inn da???

:(:(

Anonymous poster hash: 196c6...2ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor ikke bare endre til O og A? Marie Rogard f.eks?

Anonymous poster hash: e298f...6d9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor ikke bare endre til O og A? Marie Rogard f.eks?

Hvis etternavnet hadde vært "Røgård". Vet ikke hvorfor jeg tolket det slik ut fra det du skrev, men det ble bare slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at det skulle vært et problem. Men så vet ikke jeg hvor stresset de er med sånt i USA, da.. Kan du ikke bare sende hotellet en e-post og forklare situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

er ikke sånt veldig strengt nettopp i USA? at alt må stemme til minste bokstav?

ø blir vel oe?

og å blir ae?

Anonymous poster hash: b6558...197
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

er ikke sånt veldig strengt nettopp i USA? at alt må stemme til minste bokstav?

ø blir vel oe?

og å blir ae?

Anonymous poster hash: b6558...197

Det er det jeg er redd for, men da burde det vel stått? Hvorfor skal det være forskjellig fra om man kjøper fly vs. hotell?

Jeg skrev en melding til hotelsclick som jeg bestilte igjennom, og fikk svar at det var ordnet. Men når jeg logger meg inn på siden, så står navnet forsatt som før. De har jo ikke ø, og å på tastaturene sine heller.

Jeg skal også booke flere hotell i usa, må jeg da bruke oe, og ae da?

ts

Anonymous poster hash: d9c87...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg nervøs, for vi har bestilt alle flybillettene til USA, og på alle har jeg skrevet slik mitt navn egentlig er med ø og å. Til og med på innenlandsreiser i USA. Sliter jeg nå????

Noen steder på nettet står det at du skal skrive navet ditt som det er, og andre steder står det at du skal forandre til oe og ae.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør undersøke sånt nøye før du bestiller spesielt når du bestiller innenlands innen USA. De er strenge der. Slapp av og les flyselskapene sine sider evnt kontakt de. Det ordne seg nok..

Anonymous poster hash: 3aa6c...bcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bør undersøke sånt nøye før du bestiller spesielt når du bestiller innenlands innen USA. De er strenge der. Slapp av og les flyselskapene sine sider evnt kontakt de. Det ordne seg nok..

Anonymous poster hash: 3aa6c...bcd

Men herregud.. de må da vite at noen i verden har andre bokstaver enn dem selv? Det burde vel være i orden når de ser navnet mitt er det samme i passet? :glare:

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verre på fly enn hotell. På hotell tror jeg faktisk ikke de er så nøye på det. Send de en mail og spør. Spør hotellet direkte.

Anonymous poster hash: b539a...8e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke noe problem, jeg reiste til usa med en som har ø i navnet. Ikke noe stress på flyplassen, verken når vi fløy innenlands eller hjem til norge. Eneste som var stress var når vi kom på hotellet vi hadde bestilt i hennes navn, men det var fordi de av en eller annen grunn hadde lagt inn 3 bokstaver hun ikke hadde i navnet sitt som ikke ga noe mening. Etter at de fant oss fikk vi en kjempebeklagelse og gratis måltid på hotellet =) De aller fleste hoteller og flyselskaper har hatt norske gjester før=)

Blir det noe surr så er det jo bare å be dem sjekke med o og ae, ofte blir det lagt inn med disse bokstavene av seg selv =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er verre på fly enn hotell. På hotell tror jeg faktisk ikke de er så nøye på det. Send de en mail og spør. Spør hotellet direkte.

Anonymous poster hash: b539a...8e2

Jeg har skrevet slik på flybillettene også :trist: Røgård! Jeg kan jo sende dem en mail, men jeg bestilte igjennom momondo, så jeg reiser med forskjellige flyselskap.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

ikke noe problem, jeg reiste til usa med en som har ø i navnet. Ikke noe stress på flyplassen, verken når vi fløy innenlands eller hjem til norge. Eneste som var stress var når vi kom på hotellet vi hadde bestilt i hennes navn, men det var fordi de av en eller annen grunn hadde lagt inn 3 bokstaver hun ikke hadde i navnet sitt som ikke ga noe mening. Etter at de fant oss fikk vi en kjempebeklagelse og gratis måltid på hotellet =) De aller fleste hoteller og flyselskaper har hatt norske gjester før=)

Blir det noe surr så er det jo bare å be dem sjekke med o og ae, ofte blir det lagt inn med disse bokstavene av seg selv =)

Ååå dette var godt å lese. :pls: Men jeg har ikke bestilt ferdig alle hotellene enda. Skal jeg fortsette å bestille i mitt norske navn, eller bør jeg skrive med oe osv? Hvorfor er det så dårlig informasjon om dette her på nettet! :sur:

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har jeg nettopp pratet med ei polsk ei fra Norwegian. Hun sa jeg måtte forandre både hotell og fly til ¨oe¨.

Hva faaaaen??? Hvorfor sier noen at man skal skrive slik navnet er da?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå dette var godt å lese. :pls: Men jeg har ikke bestilt ferdig alle hotellene enda. Skal jeg fortsette å bestille i mitt norske navn, eller bør jeg skrive med oe osv? Hvorfor er det så dårlig informasjon om dette her på nettet! :sur:

ts

Det kan du velge helt selv, husk på det at de jobber i servicebransjen og jobben deres er å hjelpe deg =)

Og ha med utskrift av bookingen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men herregud.. de må da vite at noen i verden har andre bokstaver enn dem selv? Det burde vel være i orden når de ser navnet mitt er det samme i passet? :glare:

ts

Men du må da vite at det bare er i bittelille Skandinavia at det brukes æ, ø, å? Eller stiller du selv gladelig opp med ı (tyrkisk), ɶ (fransk), ß (tysk), č (diverse slaviske språk og samisk), ł (polsk), ð (islandsk), ñ (spansk) - bare for å nevne noen tegn som flere hundre millioner mennesker bruker i sine språk som også er basert på det latinske alfabetet? Det sier seg selv at det er ditt ansvar å sjekke dette og ikke gå ut fra at det er greit samme hva bare fordi du er norsk. Det engelske (latinske) alfabetet er et minste felles multiplum, så alle som bruker spesialtegn må kunne skrive om til vanlige tegn. Om du skriver Rogard eller Roegaard er vanligvis opp til deg. Poenget er at man skal kunne se at det er samme navn.

Jeg tror det er bra at du kommer deg ut i verden og skjønner at ikke alt er som her hjemme.

Anonymous poster hash: 2a9f5...1c8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange flyselskaper har regler om navn på billett vs. navn på pass - at det skal stemme overens, så det ville jeg kanskje kontaktet flyselskapet og spurt om. Men hoteller trenger du virkelig ikke bekymre deg for, de kommer ikke til å nekte deg rommet ditt fordi det står ø istedet for o på bookingen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nederst på passet, i den koden, står det vel hvordan navnet skal skrives internasjonalt? Jeg har å i etternavnet mitt og der står navnet mitt med to a-er (nederste linje altså).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har reist verden rundt med å endre bokstavene i navnet, og det har aldri vært et problem. Bestill flybillettene i vanlig navn (med æ,ø,å) så endrer selskapet det. Ved bestilling av hoteller o.l. endrer du det, men ikke som beskrevet over. Ø = oe, Æ = ae og Å = aa. Jeg har alle bokstavene i navnet mitt, og det har alltid gått greit.

Anonymous poster hash: 9078d...d9d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...