AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Både min samboer og jeg er svært bekymret for min stesønn på 7 år som har en veldig spesiell atferd. På mange måter oppfører han seg som en liten gutt i 3 års trassen. Hyler når han ikke får viljen sin etc. Han er veldig ukonsentrert på skolen, store vansker med å sitte stille, driver alltid og synger og lager masse høye lyder. Han klarer ikke å aktivisere seg selv overhodet og fotfølger oss overalt inne fordi han kjeder seg som han sier. Han får også voldsomme raseriutbrudd egentlig uten grunn og da kan han sitte på rommet sitt og skrike uavbrutt i opp til en time. Han sliter også en del med sosiale koder og har en veldig stygg måte å svare andre voksne og barn på. Konsekvenser og forsøk på å endre atferden er ikke spesielt vellykket. Det må sies at far har mistanke om at mor ruset seg under svangerskapet selvom hun nekter for dette i dag. Vi har også vært inne på tanken adhd. Hva tenker dere om dette? Er det normal oppførsel av en 7 åring? Og hvor henvender man seg eventuelt for å søke hjelp?Anonymous poster hash: 033ee...850
minister-mio Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Foreldrene kan ta han til fastlegen som kan henvise til Bup for utredning. 4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Høres ut som en utredning er en god ide. Det kan være alt fra autisme til adhd...Anonymous poster hash: 019a0...51f 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Dra til lege og snakk med skolen. Anonymous poster hash: 39972...bd4
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Så dere er enig i at dette ikke er normalt for en 7 åring?Anonymous poster hash: 033ee...850
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Så dere er enig i at dette ikke er normalt for en 7 åring?Anonymous poster hash: 033ee...850 Ja, helt enig i at dette ikke er normal atferd for en 7-åring. Vil også anbefale fastlege for å få henvisning til bup. Håper dere får god hjelp!Anonymous poster hash: 1da81...477
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Jeg er ikke noe adferdsspesialist , men har selv hatt to 7 åringer og ingen av dem eller vennene deres var slik. Ta kontakt med fastlegen så blir dere henvist til bupa/ppt. Ta også kontakt m skolen for å få,et bilde av hvordan oppførsel er der :-) Anonymous poster hash: b9651...ec9
minister-mio Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Så dere er enig i at dette ikke er normalt for en 7 åring?Anonymous poster hash: 033ee...850 Ville sjekket det ut med iallefall
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #9 Skrevet 5. april 2014 Jeg har ikke annen erfaring en fra jobben i bhg og skole, og jeg synes av måten du beskriver adferden hans på at det høres ut som han kan ha autisme.. Snakk med skolen, om jeg husker rett kan de ta kontakt med ppt også kan det utredes videre. Om han har en sykdom så er det viktig å få en diagnose tidlig, så får han hjelpen han trenger tidlig.Anonymous poster hash: 8c579...6ab 1
Medusa13 Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Uansett om det er ADHD eller noe annet, så høres det ut som om han trenger en utredning på BUP. Nå vet ikke jeg hvem han bor fast hos eller hvor ofte han er hos dere, men det er også naturlig å spørre om det er noe i hjemmesituasjonen som får ham til å reagere slik han gjør.
ashera Skrevet 5. april 2014 #11 Skrevet 5. april 2014 Hva sier skolen, da? Er gutten utredet på PPT?
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #12 Skrevet 5. april 2014 Dette er ikke normalt, høres ut som autisme. Voldsomme raseriutbrudd kan komme av overstimulering( les om meltdown) sliter med sosiale koder.. At konsekvenser ikke alltid er nok til å forandre adferd sier MYE. Typisk at foreldre får skyld når det blir slik som her, du ramser opp alle tegn på autisme! Få den stakkars gutten utredet med en gang, ikke skyld på moren, samarbeid for barnets beste og sett inn gode tiltak som vil hjelpe gutten. Han er 7 år, ingen som har tenkt tanken tidligere?Anonymous poster hash: 85a65...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #13 Skrevet 5. april 2014 Jeg kom inn i denne guttens liv da han var 4 år. Har bodd sammen med han i et år nå Mor er rusmisbruker og ikke inne i bilde. Han bor fast hos oss. Jeg tror far er vant til at han er sånn og har nok skyldt en del på at gutten har arvet litt vanskelige gener fra mor. Jeg reagerer bare mer og mer på oppførselen og ser nok ting litt mer objektivt. Sammenligner også med min gutt på 6 år som på mange måter virker flere år eldre. Stesønnen min bryter konsekvent regler og på skolen kommer han ofte ikke inn når det ringer fordi han ikke har lyst og tilsvarende fordi han ikke har lyst til å jobbe. De har uttrykt noe bekymring på skolen også, men denne atferden med høye lyder, skrik og sinneutbrudd kommer mest tilsyne hjemme. Anonymous poster hash: 033ee...850
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #14 Skrevet 5. april 2014 Høres ut som om det blir mye beskjeder som skal følges og for mye overstimulering/ sanseinntrykk på skolen. Det tar han ut hjemme med høye lyder, skrik og sinneutbrudd. Prøv og gjør dagene forutsigbar, forbered han godt på det som skal skje gjennom dagen, sett gode tydelige grenser og ta han med til en lege. Krev en utredning fra bup og sett inn hjelpetiltak. Det er for sent å ta tak i dette når han blir tenåring, får han ikke hjelp nå kan han få mer skjevutvikling. Jobber med barn og adferd, vet hva jeg snakker om. Anonymous poster hash: 85a65...e4b
la Flaca Skrevet 5. april 2014 #15 Skrevet 5. april 2014 (endret) Både min samboer og jeg er svært bekymret for min stesønn på 7 år som har en veldig spesiell atferd. På mange måter oppfører han seg som en liten gutt i 3 års trassen. Hyler når han ikke får viljen sin etc. Han er veldig ukonsentrert på skolen, store vansker med å sitte stille, driver alltid og synger og lager masse høye lyder. Han klarer ikke å aktivisere seg selv overhodet og fotfølger oss overalt inne fordi han kjeder seg som han sier. Han får også voldsomme raseriutbrudd egentlig uten grunn og da kan han sitte på rommet sitt og skrike uavbrutt i opp til en time. Han sliter også en del med sosiale koder og har en veldig stygg måte å svare andre voksne og barn på. Konsekvenser og forsøk på å endre atferden er ikke spesielt vellykket. Det må sies at far har mistanke om at mor ruset seg under svangerskapet selvom hun nekter for dette i dag. Vi har også vært inne på tanken adhd. Hva tenker dere om dette? Er det normal oppførsel av en 7 åring? Og hvor henvender man seg eventuelt for å søke hjelp?Anonymous poster hash: 033ee...850 Selvfølgelig er det ikke normal/gjennomsnittlig oppførsel. Adhd er ikke usannsynlig. Uansett bør han utredes asap, for det er jo tydelig at han ikke har det noe bra. Alt jeg har uthevet er typisk for ADHD hos en stor del av guttene i 7-årsalderen med diagnosen. Gutten kan henvises til utredning via fastlegen, uten noen forundersøkelser så vidt jeg vet. Det er vel den veien som går raskest. Og det er tydelig at det haster å finne ut av det her. Endret 5. april 2014 av la Flaca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå