Gå til innhold

Seriøse tips til slanking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenkt å gå ned i vekt men sliter med å finne riktig metode. Så jeg tenkte jeg skulle spørre her hva folk har gode erfaringer med.

Det jeg snakker om er altså slanking som skal vare over tid. Jeg skal ned en del kilo, så jeg trenger noe jeg kan leve med. Og jeg vil vite hva som faktisk har hjulpet og som har ført til varig vektendring.

Jeg har gått på 8-9 Grete Roede-kurs opp gjennom årene, og kan sikkert melde meg på på nytt. Har for så vidt god erfaring med GR, men merker at jeg sliter med et par ting.

For det første synes jeg det er helt forferdelig å skulle følge så nøye med på maten. Ikke fordi jeg ikke vil spise mindre eller spise riktig, men jeg blir utrolig lei av å tenke så mye på mat og slanking, og jeg tror at det at jeg blir så bevisst på at jeg slanker meg, gjør at jeg sklir ut igjen en stund etter at kurset er over.

Det blir for mye fokus på det, rett og slett. Jeg blir så lei av å være "en slanker" at jeg ikke greier å opprettholde de gode vanene.

For det andre har jeg et veldig hektisk liv, med aktive barn og mye aktiviteter på kveldene. Om jeg først skal bruke en time i uka bare på meg selv, så skulle jeg mye heller ha trent, gått tur eller lignende. Jeg blir utrolig sur av å bruke en time på å høre om kakestykkene folk har greid å la være å spise.

Jeg har vurdert lavkarbo, men jeg vil helst ikke at familielivet vårt skal handle om slanking. Jeg vil slanke meg, men vil ikke bli en sånn slankedame som er fullstendig nyfrelst og bare snakker om den siste fantastiske kuren.

Og jeg har ikke mulighet til å bruke mye tid på å dra byen rundt for å finne spesialingredienser som må til for å lage komplisert spesialmat

Jeg har også vurdert slankeoperasjon, men jeg er frisk og sunn, og synes det er kjipt å tenke på at en slik operasjon vil gjøre at jeg vil være avhengig av daglige medisiner (vitaminer etc) resten av livet. Jeg har få eller egentlig ingen fysiske plager av overvekten min. Plagene handler om det alle overvektige sliter med, nemlig problemer med å finne fine klær, samt skam og i større og større grad fordømmelse og hets fra andre og i media.

Pr nå så trener jeg 2 - 3 ganger i uken på treningssenter på jobb, pluss at jeg går en del småturer i løpet av en uke (har hund) Men jeg har en skade i en fot akkurat nå som hindrer meg en del i kondisjonstrening, og i å opprettholde de gode vanene jeg hadde kommet i gang med etter jul. Jeg har vært periodetrener tidligere også, men har hatt veldig lite tid til å trene selv de siste årene.

Jeg spiser sjelden godteri. (Litt potetgull eller sjokolade i helga, og drikker stort sett bare (lett)brus i helgene.) men er glad i mat, og tror nok at mitt problem er at jeg lager god mat, og spiser store porsjoner, kombinert med stillesittende jobb, og ikke veldig mye aktivitet utenom. (Med barn er det lite tid til egen trening) Når jeg da i tillegg legger lett på meg, har det med årene blitt til overvekt. Men det er ikke nok å gå over til å spise mindre porsjoner samt å trene mer. det har jeg gjort, men jeg har bare oppnådd å holde den vekta jeg har, altså ikke legge på meg mer. Jeg må nok virkelig slanke meg for å greie å gå ned nok.

Så... det jeg gjerne vil vite er altså andres erfaringer.

Hva har fungert for deg.

Anonymous poster hash: ac0d2...507
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For varig vektnedgang bør du satse på en omlegging av kosthold og livsstil, ikke kurer. Du bør også gjøre det for hele familien, og ikke bare for deg selv. Trikset er å finne gode vaner du kan leve med. Hvis ikke, vil du gjerne gå opp igjen i vekt så snart du avslutter en kur,

Jeg ville ha begynt med å skrive ned alt matinntak og få en fullstendig oversikt over hvor mye du faktisk får i deg hver dag. Deretter ville jeg ha sett på muligheter for å redusere inntaket. Mindre porsjoner, eventuell bruk av «mindful» spising og sunnere valg, kombinert med en dag i uken der du kan tillate deg selv litt ekstra godt, kan fungere bra.

• Liker 4
Skrevet

Lavkarbo fungerer supert uten soesialprodukter og er lett å få til uten at hele familien må inkluderes. Du spiser litt ekstra kjøtt og grønt, og de kan fremdeles ha pasta, ris og potet som tilbehør.

• Liker 1
Skrevet

Virker jo selv at du er klar over hva som skal til for å gå ned i vekt.

Som Ezador skriver over her så er det viktig med en livsstilsendring.

Da jeg skulle bli kvitt kjærestekiloene så bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle gå på noen kur eller "slanke" meg. Jeg la om livsstilen.

Jeg spiser meg mett hver dag, jeg spiser godteri og jeg fester - men alt med måte.

Det som var en vekker for meg var da jeg skrev opp matinntaket hver dag, slik at jeg fikk se hvor mye kalorier forskjellige matvarer inneholder. Det er som Miss Lucky skriver over her, at lavkarbo fungerer supert. Jeg spiser fortsatt pasta og ris, men i mindre mengder. Jeg har nå sluttet å skrive opp hva jeg spiser og stoppet å telle kalorier, og går likevel ned, siden jeg har blitt mer bevisst.

- Spis mer sunne produkter

- Spis mindre - dropp den ekstra porsjonen

- Spis mindre av det usunne (kan godt spise kake, men da et lite stykke)

- Vær mer aktiv

Det er ganske enkelt og dette har fungert fint for meg. Jeg har også funnet treningsformer jeg syntes er gøy. F.eks sykler jeg til jobben hver dag - det tar faktisk like lang tid å sykle som å ta bussen.

Skal sies at jeg har ikke rast ned i vekt, kanskje rundt 0.5kg i uka, men det er det helsepersonell sier er den sunne måten.

• Liker 3
Skrevet
Jeg holder på å slanke meg, selv; har nå gått ned 13,6 kilo med porsjonskontroll og kaloritelling. Jeg tror vi som har lett for å legge på oss, er nødt til å passe på hva vi spiser, resten av livet, det er noe vi ikke kommer utenom siden det er fristelser overalt. Vi som har god appetitt, må begrense oss for å ikke bli tjukke. Men det er viktig å gjøre dette på en smart måte, for å beholde vettet. :laugh: Erazor er inne på noe, la det bli mindful spising, ikke stress med mat. Også for barnas skyld, du vil ikke at de skal få et problematisk forhold til mat.
Jeg har ikke helt fått tak på hva som er GR-metoden, men kunne uansett ikke tenkt meg å gå på kurs, kanskje netturs, men jeg synes ikke noe om å betale for å slanke meg, og synes det fungerer like bra med støtte og motivasjon her på Kvinneguiden! Siden du har gjort det 8-9 ganger før, men gått opp igjen etterpå, så kan man vel ikke si at det hadde noen varig effekt. Slankekurer som fokuserer på piller, pulver, veldig lavt kaloriinntak eller ensidig kost, er dømt til å mislykkes, fordi de virker bare så lenge du følger kuren, og det er begrenset hvor lenge man klarer å sulte seg eller avstå fra ting man liker. Spesialingredienser er ikke nødvendig for å slanke seg - det er jo bare å spise mindre mat, så går man ned i vekt. Jeg har lagt om kostholdet litt, men jeg spiser fremdeles bare vanlig mat. Det er greit å tenke litt "strategisk" - hvor får man mest for kaloriene, og ikke bare tenke volum, det er ikke sikkert det er det eneste som teller for å bli mett. Dropp lettproduktene, kanskje blir man fortere mett av mindre mengde ekte vare. Her kommer mindfullnessen inn - nyt maten mens du spiser og kjenner at du nærer kroppen samtidig.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Erazor, det er snakk om en varig endring :) Jeg ville frarådet slankeoperasjon, kjenner folk som har gjort det og de har slitt voldsomt med kroppen i ettertid, ikke bare i forhold til at de må gå på medisiner, men også store smerter og at de får et vanskelig forhold til mat.

Du har jo vært flink til å trene, og jeg skjønner at du har en travel hverdag. En halvtime om dagen har du sikkert tid til, hva med å bli med på 30 Day Shred? Du finner treningsprogrammet gratis på youtube, og det kan gjøres hjemme i din egen stue med minimalt av utstyr. Jeg startet med det selv for lenge siden da jeg hadde en kneskade som gjorde løpetrening vanskelig, og har fortsatt rett og slett fordi det er gøy og fordi det funker i en travel hverdag. Resultatene kommer raskt, og kanskje er det mer motiverende å se at du blir sterkere og smalere enn å høre om andres kakestykker. Samtidig er det kalorier inn kalorier ut, få oversikt over hvor mye du spiser og hvor mye du trenger og balanser kostholdet slik at du ligger i underskudd. Mindre porsjoner og sunnere alternativ, mer grønnsaker og mindre saus. Og, som Erazor sier, mindful eating!

Anonymous poster hash: c00ff...467

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...