Gjest Teo Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Jeg er fra Fredrikstad, Østfold og vurderer nå å søke på sykepleien ved UiA Grimstad og lurer på om noen som bor der, eller studerer sykepleien der kan komme med noen tips eller innspill til hvordan byen, studiet eller studentlivet er? Selv har jeg ingen tilknytning til Grimstad eller sørlandet overhodet, men jeg ønsker å flytte på meg og oppleve litt nytt og vil gjerne ha noen tips eller råd til hvordan byen er. Studiet og studentlivet er det viktigste for meg, det spiller ingen rolle om det ikke er store shoppingmuligheter eller mange utesteder der. Så lenge det ikke er så alt for vanskelig å få seg jobb, og det er NOE å finne på på fritiden er jeg fornøyd. Dette et stort steg for meg da jeg har både familie, samboer og flere jobber i Fredrikstad. Jeg er egentlig villig til å flytte andre steder også, dersom noen har tips til gode studentbyer andre steder. Litt mye tekst her, men håper noen kan komme med innspill da jeg er veldig usikker og søknadsfristen nærmer seg med stormskritt
Lykkerusen Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Jeg er fra Grimstad=) Født og oppvokst. Har ikke noen erfaring med sykepleien så kommer bare til å skrive om byen. Grimstad er en "typisk" sørlandsby. Med det mener jeg en liten by med veldig konsentrert bykjerne (1 handlegate og et lite senter). Det finns...5 utesteder her (Tror jeg) Hvorav jeg tipper at 2-3 av de er aktuelle for deg:) (i tillegg til studentstedet blueblox men det ligger på campus.) Det virker på meg som om det er et godt studiemiljø og det arrangeres fadderuke med konserter, båtturer, bar-til-bar og andre typiske fadderukeaktiviteter. Det finns også flere studentorganisasjoner du kan melde deg inn i. Ting du kan gjøre på fritiden: Her er det desverre veldig lite da dette er en liten by.. Men du kan dra på et av de tre treningssenterne i byen. Besøke en av de mange kafeene (anbefaler Platebaren hvor det stort sett er mange mennesker og de serverer verdens beste iskaffe og Cafe Ibsen dersom du liker det litt mer rolig.) Ellers er det et lite senter og en handlegate eller du kan dra på kino/i svømmehallen. På torsdager arrangeres det quiz på Galleri. (et utested) Her pleier det stort sett å være endel folk. Om du er interessert i friluft har grimstad en nydelig skjærgård og en fin lysløype litt utenfor sentrum. Om det er vanskelig å finne seg jobb eller ei kommer veldig an på hva du er interessert i og hvilken erfaring du har. Da det er få butikker her er det mange "om beinet" så det er lurt å levere alle søknader personlig:) Tror du kommer til å trives her:) Og lykke til med studiestedsvalg!
Gjest Teo Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Takk for raskt svar. Det høres ut som en koselig liten by, jeg stortrives ved kysten så dette kunne vært midt i blinken. Vet du om det er mange innflyttede i byen, eller er det for det meste sørlendinger som bor i Grimstad og studerer? Har lest litt rundt og mange anbefaler Arendal eller Kristiansand fremfor Grimstad, har bl.a. lest at det er mange rånere der? hehe men jeg har ikke karakterer til å komme inn der samtidig som jeg vil tro studenmiljøet er bedre i en mindre by. Vet du foresten om det er vanskelig å få seg leilighet i Grimstad sentrum? Eller ligger skolen i sentrum i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Jeg har studert i Grimstad, ikke sykepleier. Jeg like byen godt, hyggelig og intim. Det skjer også en del der Skolen ligger ikke i sentrum, men jeg vil anbefale å bo i sentrum,det er der "alt" skjer. Jeg opplevde heller ikke mye rånere... Uia er forøvrig en veldig god skole Anonymous poster hash: 6f484...698
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Uia= Veldig bra skole:) Jeg har studert sykepleie i Drammen og skal bytte til UIA(har bodd her hele livet, så vil flytte tilbake til mamma&pappa;P) Sykepleien vet jeg ikke noe om, men har generelt et bra inntrykk. Det er ganske store klasser(ca 200?). Det er jo både sykepleie på UIA i Kristiandsand og Grimstad, men jeg hadde valgt Grimstad for det er en mye mindre by, lettere og billigere med leilighet. Lettere å få kontakt med folk:) Skolen ligger nesten i sentrum, ca 10-15 min gåtur unna sentrum. Det er litt dårlig kollektivtransport i Grimstad, men bussen går jo Det er mye innflyttere her som er studenter, så ikke vær redd for å ikke få deg venner hehe WOW, et rotere innlegg, men la gå Anonymous poster hash: 890f6...503
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Har du sett på emneplaner og boklister ogsånt? Emneplanen står det hva de ulike semestrene består av (TS over her) Anonymous poster hash: 890f6...503
Gjest Teo Skrevet 6. april 2014 #7 Skrevet 6. april 2014 Jeg har sett på emneplanen over hvilke fag, men jeg er spent på om det er forelesninger i små klasser eller om man er en stor klasse i et auditorium hvor man slipper å bidra så mye selv. Liker best å sitte å høre på en foreleser, fremfor å skulle presentere for klassen og bidra selv hele tiden. Jeg skjønner jo at man er i mindre grupper når man skal lære praktisk Godt å høre at det er mange innflyttere, litt av grunnen til at jeg vil til en liten by er nettopp fordi det ofte er bedre studentmiljø :-)
Gjest Teo Skrevet 6. april 2014 #8 Skrevet 6. april 2014 Foresten, litt off-topic men er det noen andre her som heller kan anbefale en annen studentby som har sykepleiestudiet? Jeg har forhørt meg litt rundt og hørt at det er veldig vanskelig og få seg et sted å bo i Grimstad siden det er så lite, og at mange er svært religiøse der og at utelivet osv er deretter. Har aldri vært der selv, så vet ikke hva jeg skal tenke om det. PUH, dette med studier og flytting er sannelig ikke lett! Spesielt siden jeg såvidt har vært utenfor Østlandet... xD Kom gjerne med tips og forslag :-)
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #9 Skrevet 6. april 2014 Foresten, litt off-topic men er det noen andre her som heller kan anbefale en annen studentby som har sykepleiestudiet? Jeg har forhørt meg litt rundt og hørt at det er veldig vanskelig og få seg et sted å bo i Grimstad siden det er så lite, og at mange er svært religiøse der og at utelivet osv er deretter. Har aldri vært der selv, så vet ikke hva jeg skal tenke om det. PUH, dette med studier og flytting er sannelig ikke lett! Spesielt siden jeg såvidt har vært utenfor Østlandet... xD Kom gjerne med tips og forslag :-) Det er ikke spesielt vanskelig å få sted å bo der. Søk bolig hos SiA, bare vær tidlig ute. Eller følg med på finn, hybel.no osv, hvis du skal leie privat. Kan også være lurt å kjøpe, hvis du har pengene til det. Utelivet er ikke så verst, det er jo noen barer og bluebox. Noen drar ut i kristiansand i blant, også er det danskebåten. Jeg merket ikke mye til religiøse da jeg bodde der. Anonymous poster hash: 4e43f...eb4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #10 Skrevet 7. april 2014 Det er nok mest undervisning i store klasser. Det er ikke vanskelig å finne et sted å bo, det kommer an på hva slags sted du er på leting etter! Og i hvilken avstand. Begynn å søk allerede nå! haha, det er svært få religiøse her, utelivet er ikke så bra, men det er Bluebox, Apotekergården & Galleri for oss over 20 år. For de under 20 år er det ett sted. I tillegg er det en brun pub. Du får google litt og finne bilder og se på kart :-) Jeg hadde ikke latt et dårlig uteliv og rykter om religion ødelegge inntrykket av Grimstad! Anonymous poster hash: 890f6...503
Gjest Teo Skrevet 7. april 2014 #11 Skrevet 7. april 2014 Jeg er litt kresen på bosted og vil ikke bo i studenthybel, spesielt ikke de på UiA leier ut i Grimstad. Haha, noe så sterilt og trist! Men jeg har likevel søkt om hybel så jeg får kanskje muligheten hvis det blir helt krise. Aller helst vil jeg har en liten leilighet, eller hybel i gåavstand til det meste. På finn.no lå det for øyeblikket 7 leiligheter totalt ute på Finn.no så jeg ble litt bekymret over at det blir mange om beinet. Haha, godt å høre at det ikke bugner over av religiøse mennesker der, man merket kanskje mer til det for flere år sien? Men for all del, folk skal tro på akkuratt hva de vil men jeg orker ikke at andre skal presse deres religion på meg hehe.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2014 #12 Skrevet 7. april 2014 Har du bil eller kan du bo i sykle/buss avstand? Vi som er kjent her kan jo hjelpe deg litt på vei mtp steder du kan bo feks Anonymous poster hash: 890f6...503
Gjest Teo Skrevet 7. april 2014 #13 Skrevet 7. april 2014 Har du bil eller kan du bo i sykle/buss avstand? Vi som er kjent her kan jo hjelpe deg litt på vei mtp steder du kan bo feks Anonymous poster hash: 890f6...503 Jeg har ikke bil, så jeg vil gjerne bo i sykkel/ gåavstand. Hørt at kollektivtrafikken ikke er det helt store der. Går det tog fra Grimstad? Jeg tenker litt på at det ikke skal være så alt for vanskelig å dra på besøk til Fredrikstad. Jeg kan enten reise innom Oslo, eller gjennom vestfold. Er det noen som vet om det feks går buss fra Grimstad og til Horten? hehe mange spørsmål her, men det er mye å tenke på når man vurderer å flytte til en helt annen kant, alene , uten å ha vært der før.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2014 #14 Skrevet 8. april 2014 Jeg har ikke bil, så jeg vil gjerne bo i sykkel/ gåavstand. Hørt at kollektivtrafikken ikke er det helt store der. Går det tog fra Grimstad? Jeg tenker litt på at det ikke skal være så alt for vanskelig å dra på besøk til Fredrikstad. Jeg kan enten reise innom Oslo, eller gjennom vestfold. Er det noen som vet om det feks går buss fra Grimstad og til Horten? hehe mange spørsmål her, men det er mye å tenke på når man vurderer å flytte til en helt annen kant, alene , uten å ha vært der før. Det er begrenset med buss, men det går alltids busser Du må til Arendal/Kr.Sand for å ta tog, men Sørlandssekspressen/Lavprisekspressen/Konkurrenten kjører mye Kristiansand-Grimstad-Arendal-Oslo. Skjønner tankegangen din, jeg flyttet fra Grimstad til Drammen for å studere, men man finner fort ut av buss, tog osv:) Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett på Frivold, Bie, Holvika områdene feks:) Kan tegne et kart til deg med hvor de ulike områdene er hvis du vil Anonymous poster hash: 890f6...503
Gjest Teo Skrevet 16. juni 2014 #15 Skrevet 16. juni 2014 Det er begrenset med buss, men det går alltids busser Du må til Arendal/Kr.Sand for å ta tog, men Sørlandssekspressen/Lavprisekspressen/Konkurrenten kjører mye Kristiansand-Grimstad-Arendal-Oslo. Skjønner tankegangen din, jeg flyttet fra Grimstad til Drammen for å studere, men man finner fort ut av buss, tog osv:) Hadde jeg vært deg, hadde jeg sett på Frivold, Bie, Holvika områdene feks:) Kan tegne et kart til deg med hvor de ulike områdene er hvis du vil Anonymous poster hash: 890f6...503 Hei igjen, Jeg har ikke vært aktiv på forumet på lenge og har ikke fått svart deg. Hyggelig gest med kartet, da! Men du skrev at du har studert sykepleie i Drammen, hvordan trives du der? Hvordan er studiet lagt opp, i i forhold til undervisning og fremføringer? Jeg har slått Grimstad fra meg og vurderer nå Drammen, var på visning der for en ukes tid siden og fikk et godt inntrykk av byen! Ikke av hybelen jeg tittet på, men det får være en annen sak hehe.
Gjest Teo Skrevet 17. juni 2014 #17 Skrevet 17. juni 2014 Gikk ikke søknadsfristen ut 1. April? Søknadsfristen gikk ut 15. april. Frem til 1. juli kan man endre prioritet på studiene man har lagt inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå