Gå til innhold

Naboloven

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg føler jeg har lest naboloven nøye, men klarer ikke å finne ut av dette.

Hva sier loven dersom et tre fra naboen velter i vinden inn på din eiendom. Kan du da fjærne treet med loven i ryggen? Eller må naboen gjøre det selv? I vårt tilfelle ligger treet (et stoooort grantre) inn på uteområdet til barna, og naboen er varslet, men gjør ikke noe med det. Ligger også et tre over et gjerde.

Kun rota igjen på naboens eiendom treet ligger på oss. Vi vil jo få bort treet så ungene får til å leke seg det igjen..

Noen erfaringer? Noen som vet?

Anonymous poster hash: fbfe0...e81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må også nevne at det ble varslet i mellomjula, nå skriver vi april...

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg glatt fjernet. Det ligger jo på deres tomt. Bare kutt det der hvor tomtegrensa går.

Anonymous poster hash: fc27c...32f

Skrevet (endret)

Først burde du få avklart om naboen din er erstatningsansvarlig. Det er han om han har gjort noe, eller unnlatt å gjøre noe (for eksempel manglende vedlikehold eller ikke felle et tre som burde vært fjernet) som har vært direkte årsak til at treet har veltet. Er dette tilfellet skal han dekke eventuelle skader og oppryddingen.

Om det ikke er snakk om noen skader, og du bare vil ha saken ut av verden kan jeg ikke se at du ikke skal ha lov til å fjerne treet som ligger på din eiendom. Det vil imidlertid ikke forundre meg om han faktisk har krav på tømmeret/veden om han skulle ønske det.

Vær forsiktig; rotvelt kan være skumle saker.

PS. Jeg er ingen jurist...

Endret av Maximillian Cohen
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen skader annet enn at "lekeplassen" vår er ubrukelig som det er nå. Har erfaring med felling av rotvelt da jeg pleier å rydde opp etter stormen... Ikke alle som gjør det ser jeg... I helga ble tålmoet mitt oppbrukt og jeg kappet det treet som lå mest i veien så vi kan ta tilbake uteplassen vår.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...