Gå til innhold

Selger av bolig opplyser at det "elektriske er i orden" - eierskifteforsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt et eldre hus, kall det gjerne et oppussingsobjekt. Vi er fullstendig klar over at det er veldig mye som må gjøres, MEN, selger av huset (85 år) er elektriker. Sønnen som stod for salget av boligen uttaler da både på visning og overtagelsesmøte følgende: "..pappa er jo elektriker, så alt med det elektriske skal være helt i orden".

Hadde elektriker på besøk nå, konklusjon: ALT må skiftes, kostnad: 50-60 000+

Blant annet er hovedsikringen ekstremt underdimensjonert, varmegang i ledningen til hovedsikring, alle ledninger i skapet fra byggeår.. osv..

Er dette noe som kan gå på eierskifteforsikringen?

Anonymous poster hash: ef1c0...dc5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når huset i seg selv er et oppussingsobjekt og dere ikke har papirer på at det elektriske er fagmessig utført og ok, så tviler jeg sterkt på at du f¨r noe igjen på eierskifteforsikringen, fordi det er noe du må regne med å bytte ut. Dersom huset i tillegg er solgt "som det er", så er det i prakis glemmesak. Det må koste mer enn 5% av husets kjøpesum før det i det hele tatt er vits i å vurdere hos forsikringen.

Anonymous poster hash: 99f17...5f0
AnonymBruker
Skrevet

Det elektriske kan være "i orden" i henhold til gamle forskrifter. En brukte mye mindre strøm før. Så må dere tenke at denne gamle mannen kanskje hadde et mye lavere strømforbruk enn dere, som kanskje er et ungt par eller familie? (Så du skrev "vi" iallefall)

Ellers så vil jeg ikke kalle dette skjulte feil, siden du helt sikkert hadde mulighet til å se i sikringsskapet på visning. Og ellers anlegget rundt i huset. (Gamle stikk, brytere, påvegg ledninger muligens.)

Så jeg trur ikke du kommer noen vei med dette dessverre. Hvis ingenting annet i huset er oppgradert (siden du kaller det et oppussingsobjekt) så måtte du også regne med at dette gjaldt det elektriske.

Anonymous poster hash: 0e7cf...b22
AnonymBruker
Skrevet

Det som teller her, er hva som står i takstpapirene, og ikke hva selgers sønn sa på visning.

Anonymous poster hash: be69d...d08
Skrevet

Det var også andre forskrifter for 30 år siden enn det er i dag. Synes forøvrig ikke at prisen var så hårreisende for nytt elekrisk anlegg i et helt hus. Taksten gjelder her og jeg er ganske sikker på at denne i beste fall nevner at det elektriske er oppgrader i (årstall).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...