AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 Trenger litt råd. Burde jeg betale mest mulig ned på Chek In lånet, eller sette inn maks grensen på BSU'en hver mnd?? Det er mellom 11 og 13 % rente på chek in lånet, lånet er på kr 80.000,-. Slik ser mnd budsjettet mitt ut: Inn hver mnd: 18000 -5500,- (mat - 2 voksne 1 barn) -4000 (bil utgifter, forsikting, bensin, bom, årsavgift, osv) -1000 (Lånekassen) -500 (telefon). -1100 (tv-internett -1000 (strøm) = 4900 igjen hver mnd. Burde jeg hive alt dette inn på lånet, eller spare det jeg har låv til på BSU, og la det som stå igjen gå inn på lånet? Jeg vet, ufattelig tragisk at jeg har dette lånet på 80.000,-.... Var ung og dum og har bare meg selv og takke... Anonymous poster hash: dab0f...05f
Pengebingen Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Noen viktige spsm før jeg kan svare deg: Hvor gammel er du? Og hvor mye har du i BSU per nå?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Noen viktige spsm før jeg kan svare deg: Hvor gammel er du? Og hvor mye har du i BSU per nå? Jeg er 23, har ca 17.000,- oppspart på BSU. Anonymous poster hash: 20dbd...1b4
Pengebingen Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 Ok, I BSU kan du spare inntil 200.000 og til året du fyller 33. Med dagens regler. Det må man selvsagt benytte seg av. Men, du bør betale ned check-in lånet først synes jeg. Du har allerede litt i BSU, og du har 10 år på å fylle opp hvert år og få maks utbytte av ordningen. Du trenger bare 8 av de for å nå de 200.000. Det rekker du. Derfor ville jeg betalt ned check-in lånet så fort som mulig og utsatt BSU-sparingen til lånet er borte. Med 5000 kr pr mnd innbetalt på lånet vil det ta ca 1,5 år, men kanskje får du feriepenger f.eks som kan ta en god chunk av lånet! Da lånet er betalt har du jo mer tilgjengelig til å få spart full BSU hvert år (fordi du ikke har regning på det dumme lånet), og rentene du sparer ved å kvitte deg raskt med lånet går jo også indirekte inn som BSU-sparing. Min anbefaling: 1. Betal ned check-in lånet fort som F 2. Spar deretter full BSU hvert år til du når maks-grensen 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Det som er avgjørende her, er jo at renten på lånet er mer enn dobbelt så høy som renten på bsu. Da bør du betale ned på lånet. Bsu er gunstig og bra, men ikke så bra at man heller bør spare der enn å betale ned gjeld som har 11% rente Anonymous poster hash: 7c88a...cff 2
Glitnir Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Har du ikke utgifter til bolig? Og 18 000 inn i måneden med to voksne i husstanden - er det ikke mulig å øke inntektene? Når det er sagt: Du bør opplagt betale inn på det dyre lånet. Gjør det så fort som mulig, og deretter BSU.
Pengebingen Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Det som er avgjørende her, er jo at renten på lånet er mer enn dobbelt så høy som renten på bsu. Da bør du betale ned på lånet. Bsu er gunstig og bra, men ikke så bra at man heller bør spare der enn å betale ned gjeld som har 11% rente Anonymous poster hash: 7c88a...cff Nå er det slik at det er skattefradraget som gjør at BSU sparing har særdeles god avkastning, ikke renta på kontoen. Sett inn 25.000 og få 5000 i avkastning (skattefradrag) = 20% avkastning, og i tillegg rundt 5% rente på kontoen. Men - gjeld binder opp endel av lønna, og det er dumt å betale renter til banken uansett hvis man kan la være, så den bør uansett bort først. Vurderingen ville kanskje vært annerledes rent matematisk hvis det betød at BSU ikke kunne utnyttes maksimalt. Men det er det tid og rom for, så betal gjelden først, og deretter max ut BSU over årene. Tror faktisk jeg ville anbefalt å bli kvitt dum gjeld før BSU uansett hva egentlig, men heldigvis går det opp også matematisk siden TS er ung og har mange år igjen til å maxe BSU sparingen.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 Tusen takk for svar folkens!!! Da får jeg betale ned på gjelden, og ta så mye overtid jeg kan få for og få bort det domme lånet. Hadde det gjort seg og flette dette lånet inn i et eventuelt boliglån? Hadde jeg kunne spart på det? Jeg og sambo skal kjøpe leilighet. Her blir selvsagt alt mye mer komplisert, pr dags dato bor jeg hos han, og han betaler lånet osv. Dersom jeg hadde kjøpt meg inn i hans bolig har vi reknet ut at til sammen med alt (mat, strøm, tv/internett lån, nrk lisens, vann og kloakk osv osv), må vi ut med ca 12.000,- pr.pers hver mnd (her er også felles sparing inkl. + bilutgiftene). Det vil jo selvsagt bli billigere med leiligheten vi har snakket om. Anonymous poster hash: 20dbd...1b4
nojac Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 (endret) Skal dere kjøpe en leilighet sammen, eller skal du kjøpe deg inn hos ham? Det høres jo ikke ut som du har så mye å kjøpe deg inn med uansett... Er inntekten på 19 000 bare din, så har han sin egen inntekt som han betjener boligutgiftene med? Har dere nok egenkapital og samlet inntekt til å få lån, vil det alltid lønne seg å bake et forbrukslån inn i huslånet. Endret 4. april 2014 av nojac
Gjest Wei Wei Skrevet 5. april 2014 #10 Skrevet 5. april 2014 Det som er avgjørende her, er jo at renten på lånet er mer enn dobbelt så høy som renten på bsu. Da bør du betale ned på lånet. Bsu er gunstig og bra, men ikke så bra at man heller bør spare der enn å betale ned gjeld som har 11% rente Anonymous poster hash: 7c88a...cff Hvis man tar i beregning skattefradraget, så blir "renten" på BSU fort høyere. Hvis man setter inn 25 000, får 850 kr i renter pluss 5000 kr i skattefradrag, så utgjør dette ca 23% avkastning. Mye bedre enn Check-in lån. Men det er allikevel viktig å bli kvitt forbrukslånet først fordi der påløper rentene og summen øker farlig fort, mens BSU kan vente på den neste år og årene etter det. TS, du har fortsatt god til til å nytte av BSU for fult i fremtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå