Gå til innhold

Fordeler/ulemper ved å eie en landbrukseiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å søke om å få gjort om min landbrukseiendom til vanlig boligeiendom.

Men så kom jeg til å lure litt på om det er noen fordeler i det hele tatt med å ha en landbrukseiendom og hva er det som definere en slik eiendom. Er det størrelsen eller hva som blir gjort på den eiendommen?

For nå blir det ikke gjort noe som helst som antyder til at det burde være en landbrukseiendom. Det er bare en eiendom med 1 hus og 2 "skur/verksted".

Ulempen for meg er at lånet er ca 1% høyere enn hva et vanlig boliglån ligger på. Som er mye av grunnen til at jeg vil prøve å få det forandret til en boligeiendom.

Og er det noen som har vært igjennom denne prosessen før?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis vil vel gevinsten (1 % lavere rente på boliglånet) gå tapt i pengene du bruker på omregulering av eiendommen.

En tomt regulert til bolig er typisk mer verdt enn landbrukseiendom, da du for eksempel kan dele av tomten og selge boligtomter, hvis tomten din er stor nok til det.

Det er ikke noe særlig til regler som bestemmer hva som skal være landbruks- eller boligeiendom. Det er opp til kommunens reguleringsplan. Hver kommune har sine planer og retningslinjer for dispensasjon. Ta kontakt med teknisk avdeling i din kommune, så kan de sikkert svare deg på hva som er aktuelt for deg.

Anonymous poster hash: bb75a...93b
Skrevet

Ja. Jeg har sendt mail til kommunen. Tenkte bare å høre her hva dere mente, siden jeg antar det tar tid før jeg får svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...