Gjest Kv84 Skrevet 4. april 2014 #1 Skrevet 4. april 2014 I hvilken alder tar ungene buss og kan bytte til annen buss eller tog på lengre strekninger?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #2 Skrevet 4. april 2014 Barneombudet anbefaler vel at barnet er minst 10 år? Anonymous poster hash: d2938...43b
Gjest Kv84 Skrevet 4. april 2014 #3 Skrevet 4. april 2014 Barneombudet anbefaler vel at barnet er minst 10 år? Anonymous poster hash: d2938...43b På minst en times reisevei?
Gjest Evans Skrevet 4. april 2014 #4 Skrevet 4. april 2014 (endret) Jeg gjorde det da jeg var 6-7 år, men tror jeg ikke ville sendt ungen min ut på noe slikt før han/hun var bikket 10-11. Til og med det er kanskje fortidlig? Edit: kommer jo an på over hvor lang tid det er og om bussjåføren har mulighet til å være litt barnepasser. Det husker jeg de var da jeg reiste alene. Endret 4. april 2014 av Evans
Gjest Kv84 Skrevet 4. april 2014 #5 Skrevet 4. april 2014 Jeg gjorde det da jeg var 6-7 år, men tror jeg ikke ville sendt ungen min ut på noe slikt før han/hun var bikket 10-11. Til og med det er kanskje fortidlig? Edit: kommer jo an på over hvor lang tid det er og om bussjåføren har mulighet til å være litt barnepasser. Det husker jeg de var da jeg reiste alene. Det må foretas et bytte til annen transport på hele veien, derfor tente jeg at ungen trengte kanskje å være enda eldre?!
Gjest Evans Skrevet 4. april 2014 #6 Skrevet 4. april 2014 Det må foretas et bytte til annen transport på hele veien, derfor tente jeg at ungen trengte kanskje å være enda eldre?! Det er godt mulig 10 år er fortidlig altså. Og særlig om det ikke er noen som kan vise ungen hvilken buss som er neste. Det husker jeg de gjorde før, men det er ikke sikkert at de har tid til å gjøre slikt lenger.
Gjest Evans Skrevet 4. april 2014 #7 Skrevet 4. april 2014 Også kommer det jo an på om ungen har reist samme strekning tidligere eller ikke. Eller har reist mye alene ellers.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #8 Skrevet 4. april 2014 http://barneombudet.no/wp-content/uploads/2013/10/Barneombudet_-_barn_som_reiser_alene1.pdf Anonymous poster hash: d2938...43b
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 4. april 2014 #9 Skrevet 4. april 2014 De må i alle fall være høye nok til å nå opp til stoppknappen i taket når de sitter i ro på bussen. De må kunne sitte stille, og følge med på navnene på holdeplassene. Dette varierer kanskje litt fra alder til alder?
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #10 Skrevet 4. april 2014 Min var ti år da han begynte å reise til faren alene med to busser fra den ene siden av Oslo til den andre. Anonymous poster hash: a8e06...fc0
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #11 Skrevet 4. april 2014 Jeg tok buss fra Kristiansand til Oslo og byttet derfra til toget mot Lillehammer når jeg var 10. Det gikk like fint hver gang. Mamma kjørte ruta med meg to ganger før jeg gjorde det alene. Jeg satt alltid helt foran på bussen på motsatt side av bussjåføren og han sa i fra når jeg skulle gå av, om vi var forsinket og slikt. Konduktøren på toget fikk også alltid vite at jeg reiste alene og hvor jeg skulle av. Da kom han/hun alltid for å sjekke at jeg kom meg av på riktig stasjon. Anonymous poster hash: 67a06...722
AnonymBruker Skrevet 4. april 2014 #12 Skrevet 4. april 2014 Høyst individuelt, men normalt tenker jeg i tiårsalderen. Men du må nesten se an barnet. En del hadde nok klart det fint som åtteåringer, andre hadde klart å surre det til som elleveåringer. Anonymous poster hash: 1cfc7...751
Daria Skrevet 4. april 2014 #13 Skrevet 4. april 2014 Det kommer helt an på både barnet og strekningen. Jeg er oppvokst i Oslo og vi har alltid reise mye kollektivt, tror jeg ble sluppet løs i 8-9-årsalderen. En unge som knapt har sett en buss før ville jeg ikke uten vite sluppet alene nesten uansett alder. De må i alle fall være høye nok til å nå opp til stoppknappen i taket når de sitter i ro på bussen. De må kunne sitte stille, og følge med på navnene på holdeplassene. Dette varierer kanskje litt fra alder til alder? Jeg er voksen og når fortsatt ikke opp til stoppknappen på alle busser når jeg sitter i setet... 2
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 4. april 2014 #14 Skrevet 4. april 2014 Det kommer helt an på både barnet og strekningen. Jeg er oppvokst i Oslo og vi har alltid reise mye kollektivt, tror jeg ble sluppet løs i 8-9-årsalderen. En unge som knapt har sett en buss før ville jeg ikke uten vite sluppet alene nesten uansett alder. Jeg er voksen og når fortsatt ikke opp til stoppknappen på alle busser når jeg sitter i setet... Hvordan klarer du å komme deg av i tide da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå